В края на миналата седмица “Мтел” показа първата у нас демонстрация на 5G. Потърсихме главния технически директор на телекома Тодор Ташев, който ни обясни какви са предимствата на новата технология и как тя ще промени живота на потребителите.
- “Мтел” вече обяви, че предлага 4,5G услуги. Сега казвате, че 5 е по-бързо от 4, какво се крие зад това?
- 5G ще предложи много повече от това, което ни предлага настоящето. Това ще бъде мрежа на мрежите, която ще обедини всички съществуващи стандарти и ще позволи развитието на технологиите на бъдещето - свързаната мобилност, дигиталната медицина и интелигентните фабрики. Накратко: 5G ще промени живота ни.
- Защо сега точно решихте да демонстрирате 5G?
- Може би си спомняте, че “Мтел” първа у нас демонстрира скорости в 4G мрежа още през 2011 г. Вярваме, че изпреварваме настоящето и продължаваме да стоим зад всяка по-значима иновация в сектора. Постоянно разширяваме и портфолиото си от услуги - през 2017-а стартирахме собствени спортни канали Mtel Sport 1 и Мtel Sport 2, както и дигитална платформа с над 20 облачни услуги.
Тази година това важи с особена сила, защото предстои да сменим името си. Принадлежността ни към А1 Group ни дава възможност да бъдем част от единна и силна корпоративна идентичност. Нашият мажоритарен собственик А1 Group е водещ доставчик на дигитални и комуникационни решения в Централна и Източна Европа с над 24 милиона клиенти, 19 000 служители и присъствие в седем държави. А1 Group е европейското звено на “Америка Мовил”, третия по големина доставчик на мобилни услуги в света и собственост на Карлос Слим. За да разберете мащаба, нека споделя някои числа за “Америка Мовил”: 280 милиона абонати на мобилни услуги, 33,1 милиона на фиксирани услуги и 49,6 милиона клиенти на други услуги като широколентов интернет достъп и платена телевизия.
- Каква ще е ползата за потребителите от 5G?
- Както вече споменах, ползата от 5G на чисто потребителско ниво в телекомуникациите ще доведе до много по-високи скорости - говорим за стойности от порядъка на 10 Gbps, които надвишават в пъти сегашните. Важна цел на 5G мрежите например ще е да намалят закъснението на връзката, за да станат възможни приложенията, работещи в реално време. Времето за обмен на информация между автономни автомобили или роботи например ще стане от порядъка на милисекунда, за да могат те да станат неразделна част от живота ни. Навлизането на автономните автомобили ще стане масово явление, а хирургически интервенции в медицината ще могат да се извършват от разстояние в реално време.
- Кога се очаква “Мтел” да въведе 5G?
- Процесът по стандартизация на 5G технологията включва няколко фази и все още не е финализиран, като се очаква първи официален документ да има в края на 2018 г. А ние ще имаме готовност да внедрим технологията веднага щом са налични устройства, които го поддържат и разполагаме с необходимите честоти. Намерението ни е да бъдем първият телеком у нас, който ще внедри 5G.
- Споменахте стандартизация - как се определя тя?
- Дефинирането на 5G стандарт е процес, който отнема време. Разбира се, ние следим отблизо всеки детайл - А1 Group, част от която сме ние, е член на алианса NGMN (NextGeneration Mobile Networks), в който участват най-големите мобилни оператори в света. NGMN определя стандартите за мобилните мрежи от следващо поколение и A1 Group ще играе водеща роля при стандартизацията на бъдещата 5G технология.
- Ще има ли разлика в цената, след като започнете да предлагате 5G?
- Много е рано да говорим за разлики в цените. Убеден съм обаче, че както винаги ще предложим услуга, която ще отговаря на желанието на клиентите и техните възможности. Вярвам, че цените няма да са актуална тема, защото всички ще говорят за новите възможности, които се разкриват с помощта на 5G мрежите.
- Какви инвестиции направихте за модернизация на мрежата от старта на 4G мрежата ви досега?
- От търговския старт на 4G през 2016 г. до днес сме инвестирали над 130 млн. лева, като непрекъснато модернизираме и разширяваме мрежата си съвместно с нашите партньори от Nokia. За този период “Мтел” регистрира над 140% ръст на смартфоните в своята мрежа и ръст от 240% на трафика на данни, като над 60% от него се осъществява в 4G.
През ноември 2017 г. специално за началото на зимния сезон в България “Мтел” внедри 4.5G в зимните курорти, която осигурява скорост на връзката от над 150 Mbps - увеличение с 30% спрямо досега. Технологията, която позволява това, се нарича “обединяване на честоти” (Carrier Aggregation) и генерира многократно по-бърз интернет в зависимост от използвания честотен спектър. “Мтел” планира да внедри “обединяване на честоти” и в цялата страна до края на лятото тази година. Текущите инвестиции и подготовка на мрежата ще позволят бърз ъпгрейд към 5G, когато това е възможно.
- Могат ли да се използват услугите ви навсякъде и по всяко време?
- Услугите ни са достъпни в цялата страна. Що се отнася до 4G, мрежата на “Мтел” покрива всички населени места с над 1000 жители у нас при максимална скорост до 150 Mpbs с технологията “обединение на честоти”. Фиксираната ни мрежа пък покрива 47 града и още 120 населени места. Предлагаме и приложението MtelNOW, което дава достъп до богато тв съдържание за мобилни устройства, а също и NetBox, което предлага домашен интернет в цяла България. Двете услуги са добро решение за всички, дори да няма фиксирана мрежа.
- Ще продължите ли с развитието на фиксираните услуги, интернет и телевизията?
- “Мтел” никога не е спирала да развива своите услуги. Непрекъснато обогатяваме телевизионното си съдържание, предлагаме по-високи скорости на интернет и предлагаме фиксирани услуги, които могат да се ползват индивидуално и в пакет. Стараем се и смятам, че успяваме да отговорим на всички предизвикателства на пазара у нас.
- “Мтел” обяви и своите годишни финансови резултати - какво показват те?
- Приходите ни от мобилни услуги и продукти нарастват с 3,9% до 337,4 млн. евро и отбелязваме стабилен ръст на дела на клиентите на договор до 88,0% при 85,4% година по-рано. Продажбите на мобилни устройства също нарастват с 22,7% до 57,5 млн. евро поради засиления интерес към смартфоните и таблетите. Всичко това показва, че 4G се приема изключително добре от потребителите, което се вижда и от нашите данни за потреблението на мрежата. Трафикът на данни в нашата мрежа се е увеличил с 240%, а от него над 60% са през 4G. Ръстът във всички основни финансови показатели през изминалата година показва, че пазарната ни стратегия работи добре и се движим в правилната посока.