Не сме отнемали сертификат на някоя

компания, нито сме спъвали бизнеса

- Г-н Василев, бившият шеф на БДЖ Християн Кръстев казва, че вие сте дали лиценз на фирма на вашия шофьор - Николай Кръстев, тоест на фирмата “Жп тракция”. Така ли е?

- Това твърдение не е вярно, чиста спекулация е. Никога не ми е бил шофьор. С Николай Кръстев сме работили заедно в частна компания.

- Твърди се, че “Жп тракция” няма опит и оборудване, но веднага е получила лиценз. Как стана това?

- Не е лиценз, а сертификат. Всички локомотиви и вагони, които се движат по националната инфрастуктура, трябва да са вписани в националния регистър. За да стане това, трябва да се посочи юридическо лице, което да ги поддържа. То трябва да притежава сертификат, който се издава от агенцията. Може да се даде пълен сертификат и такъв за функция по поддръжка.

Пълният е за фирма, която отговаря за цялостното техническо състояние на возилото през целия му цикъл на експлоатация. “Жп тракция” има сертификат за функция по поддръжка. Има издадени общо 61 сертификата за функция по поддръжка, така че това не е единствената фирма, притежаваща такъв документ. Пълен сертификат и за поддръжка има и “Експрес сервиз”.

- Това са русенци, които правят локомотиви и на които сте отнели сертификата, така ли?

- И това не е вярно, не е отнеман сертификат. В края на 2016-а и началото на 2017 г. извършвахме одит на дейността на фирмата и бяха констатирани несъответствия, свързани с безопасността. Отнасяха се за един локомотив, за който имаха договор за поддръжка.

В резултат на констатациите аз им написах писмо, че временно им ограничавам пълния сертификат за външни фирми, т.е. само за тази компания, с която по това време имаха договор за поддръжка. И тук е втората спекулация - че съм навредил по административен начин на бизнеса им. Техният сертификат за функция по поддръжка

никога не е

отнеман,

нито е ограничаван, така че те работят за себе си и за външни фирми - извършват ремонт на локомотиви.

Но за споменатия локомотив имаше проблеми с функция “управлеие на поддръжката”. Не се водеше правилно документацията, а чрез нея се доказва, че всичките ремонти са извършени според изискванията. Не му се следи пробегът, което е индикатор кога трябва да се спре от експлоатация. Нямаше част от документацията за самите ремонти. Още с получаване на това писмо “Експрес сервиз” възразиха, че им се нарушават правата, и

заведоха дело,

което спря

изпълнението

на временното ограничение на пълния сертификат. Така че тяхната дейност не е спирана.

- Да се върнем на “Жп тракция” и на обвиненията, че на фирма без оборудване е издаден сертификат. Така ли е?

- За да се издаде сертификат на който и да е кандидат, към него се прилагат едни и същи изисквания, разписани в наредба. Първата фаза е преглед по документи. Дава се оценка за пълнота и съдържание и се преминава към втора фаза.

- Каква е тя?

- Проверрява се на място дали документите са въведени в действие, има ли персонал, познава ли документите, има ли инструменти, технологично оборудване. “Жп тракция” е покрила изискванията. Няма собствено хале, ползват под наем, направили са ремонт, имат канали, крикове, кранове. Видяно е, заснето е, разполагаме с архив и можем да го докажем.

И нещата не спират до получаване на сертификат, минимум един път в годината се извършва надзор. Тази фирма не е нова, създадена е през 2013 г., сертификатът е издаден през 2015 г. И ако синтезираме - Кръстев не ми е бил никога шофьор, “Жп тракция” е сертифицирана, защото отговаря на всички изисквания и това може да се докаже.

- А защо и на “БДЖ Кончар” сте отнели лиценза, както казва бившият шеф на БДЖ?

- Отново искам да обърна внимание - не става въпрос за лиценз, може би говорите за сертификат и той не е отнеман. Те са подали заявление за сертификат за функция “извършване на поддръжка”, но

документацията

не покрива

изискванията

на наредбата. Всичките са на база европейски критерии. Всички, които са ги покрили, са получили сертификати.

- Колко сертификата сте отнели?

- В процедура сме по отнемане на сертификатите на вагоноремонтните заводи в Левски и Дряново. В Дряново имат проблем със собствеността и с ликвидатор. Ние ги наблюдаваме, правили сме в края на годината одит и сме написали писма с искане на информация относно тези проблеми.

- Има ли заводи за ремонт на локомотиви?

- Последните бяха жп заводът в София, който мина през приватизация и ликвидация и вече не работи, и ЛВЗ-Русе, който в момента също е в ликвидация и не работи. Запазиха се вагоноремонтният завод в Септември, който се ориентира бързо с поръчки на външни клиенти и се развива, работи заводът в Самуил, който намери пазари у нас и в чужбина, прави нови вагони. В Бургас също има завод “Червено знаме”, работи само за износ.

- Излиза, че у нас няма завод за ремонт на локомотиви.

- Към момента няма. В “Експрес сервиз” може да се извършва само капитален ремонт на един вид румънски дизелови локомотиви. В БДЖ имат големи ремонтни бази с аналогично оборудване, но това са локомотивни депа, не заводи, а в същото време могат да извършват ремонт на всички видове локомотиви. Моето мнение е, че

БДЖ може сами

да си организират

ремонта на

локомотивите

- Внушенията са, че вадите от пазара фирми, които имат капацитет да се справят с ремонти.

- Няма такова нещо. “Експрес сервиз” стои на пазара и работи. “БДЖ Кончар” не се е явила на пазара, където оперират сертифицираните фирми. Тя е изпълнявала тези функции, преди да се въведе сертификационен режим, който е от 2013 г.

- Вие твърдите, че нещата, които обяви Християн Кръстев, който беше шеф на БДЖ, не са верни.

- Директно мога да кажа, че са лъжа. Цитира се моето име и аз си търся адвокат, за да предприема срещу него съдебни искове за уронване на доброто ми име.

- Защо този човек, който разбира от жп транспорт, ще говори неверни неща?

- Не смятам, че той е компетентен. Това, че е бил изпълнителен директор на БДЖ, не означава автоматично, че познава нормативната база и изискванията, които се предявяват към тези, които трябва да извършват тази дейност. Неговите изказвания са целенасочени - да внушат, че държавната администрация е корумпирана, че не работи за хората, че руши пазарните отношения, че толерира едни за сметка на други. Няма такива неща. Това за мен

не са експертни,

а политически

изказвания

Целят сваляне на ръководството на БДЖ, а ако министърът не го свали, да искат неговата оставка.

Година и половина чувствам безпрецедентен натиск върху ИА “Железопътна администрация” от споменатите две частни фирми, които твърдят, че не са им издадени сертификати и затова те не могат да участват в поръчка.

- Говорите за поръчката за ремонт на мотрисите “Сименс”, която беше за 137 млн. лв. ли?

- Да, тя е много тежка и е за много пари. Държа да отбележа, че разширението на сертификата, който “Експрес сервиз” очаква да получи, е за частична поддръжка на дизеловите мотриси “Сименс”. Търгът на БДЖ е за пълна поддръжка не само на дизеловите, но и за електрическите локомотиви. Има и още други условия, които “Експрес сервиз” не покрива.