l Двама министри - Николина Ангелкова и Румен Порожанов, представиха в Банско “Долината на Струма” и “Долината на Места”
l Предстои и разработването на седем спа и уелнес дестинации
Винено-кулинарните дестинации ще развият туризма в цялата страна и ще насочат посетителите и в други части от нея, не само към популярните курорти. В това е убедена министърът на туризма Николина Ангелкова, която заедно с министъра на земеделието Румен Порожанов дадоха старт в Банско на първите две винени дестинации - “Долината на Струма” и “Долината на Места”.
Те са част от
проекта “Сподели
България” Дискусията е втори етап от реализацията на съвместната инициатива на двете министерства.
В понеделник в Банско се проведе първата от 6-те кръгли маси, на които двете министерства ще запознаят местния бизнес, браншовите организации и общините с винено-кулинарните маршрути на България.
Целият списък с дестинации ще бъде обявен до есента на 2018 г. Предстои издаване на книжки за отделните маршрути, съобщи Ангелкова. Дестинациите ще бъдат дигитализирани и качени на сайта на министерството на туризма.
Бройката на дестинациите е 12, колкото са и месеците в годината. Те ще включват традиционни вина, характерна кухня за близо 50 общини и около 100 туристически обекта.
Идеята ни е заедно с бранша да обсъдим и утвърдим 12-те винени дестинации, обясни Ангелкова. Според нея туризмът е емоция, а храната и виното надграждат цялостното преживяване на едно пътуване.
Чрез винените дестинации ще се развие и т.нар. бавен туризъм, смята Ангелкова. При него хората се задържат по-дълго на едно място, за да опитат местната кухня и напитки. “У нас това е малко разпространен вид туризъм, но в редица страни е много добре развит и търсен”, уточни министърът.
След обявяването на инициативата “Сподели България” вече имало запитвания и от чужди държави за разработването на съвместни международни маршрути.
Предстои и разработването на седем спа и уелнес дестинации, които ще надградят усилията на министерството за превръщането на страната в дестинация за четири сезона, съобщи още Ангелкова. Тя отчете, че резултатите от първите 2 месеца на зимния сезон са изключително добри. 845 000 чуждестранни туристи са посетили страната, а за целия сезон се очаквал рът от 10-15%. Само в Банско чуждите туристи били над 116 000, а реализираните нощувки - 370 000, Банско отчита ръст от над 18%. Такива били тенденциите и в другите зимни курорти.
Красимир Коев, председател на Агенцията по лозата и виното, обясни, че дискусии ще има в още няколко града.
“Това е направено единствено и само за да сме близо до местните власти, хотелиерския бранш и всички, които ще ползват продукта. Имаме уникални вина, които така ще станат още по-популярни. У нас има хилядолетни традиции във винопроизводството, а днес има изградени значителен брой винарни, дегустационни центрове близо до забележителности”, каза Коев. Това според него ще е предпоставка да се направи пакетно предложение, което да включва туристически и винарски маршрути.
54 български
вина са
регистрирани в
Европейската
комисия
като защитено наименование на произход. Това поставя страната ни на 8-о място в ЕС, каза Коев.
Много се радвам, че стартираме първата кръгла маса в Банско, място, известно с гостоприемството си. Проектът “Сподели България” трябва да се развие, категоричен е министърът на земеделието Румен Порожанов.
Той допълни, че България разполага с многообразие от вкусове, храни и вина, както и чудесен климат.
Площите с винени сортове в долините на Струма и Места са 4200 хектара, а в цялата страна са над 62 000, уточни министърът на земеделието. Над 50 са производителите в двете долини, а в тази на Струма условията са изключително благоприятни за сортове за червени вина - например “Широка мелнишка лоза” и “Ранна мелнишка лоза”. Регистрираните обекти за винопроизводство в двете долини са 37.
Износът на вино
расте и стига до
62 млн. литра
за миналата година, каза Порожанов.
“Новите винарни тип шато са добре оборудвани и дават възможности за туризъм. Те са насочени към лимитирани вина, които вплитат артефакти, легенди. И въпреки ограниченото им количество продажбата им привлича потребители от цял свят. Повече от половината са новоизградени изби след присъединяването ни в ЕС”, обясни министърът.
52 млн. лв. годишно стигат до винарите, подчерта Порожанов. Той подчерта, че множеството програми и фондове са помогнали на винарите и преработвателите у нас да инвестират във високи технологии. А това е променило облика на целия сектор.
На представянето на първите две винено-кулинарни дестинации присъстваха представители на местния бизнес, браншовите организации и общините.
Румен Порожанов: И след 2020 г. ще има адекватно финансиране за земеделие
Министър Порожанов съобщи, че през април отварят мярката за неземеделски дейности по Програмата за развитие на селските райони.
“Акцент ще бъде даден на производството на услугите, на занаятите, а частта за туризма ще бъде отложена за неизвестно време”, каза Порожанов. Той увери всички, които се занимават със земеделие, че финансирането ще бъде адекватно и след 2020 г.
Георги Икономов: Добрият туризъм без добра храна не върви
Добрият туризъм без добрата храна не върви. Всеки, който пътува някъде, иска да опита местната кухня. Идеята за винени маршрути е добра и за българите едва ли е подходящо да рекламираме страната си, без да знаем какво има в нея. Това заяви кметът на Банско Георги Икономов на дискусията.
Той коментира, че едва ли са много хората, които знаят какви традиционни храни има в Северна България. Затова според него идеята за винени маршрути е добра дори и за българите.
Икономов благодари на министрите, че са избрали Банско за старт на общественото обсъждане на винените дестинации.
Министерствата дават идеята и визията, но не могат да свършат работата на общините и на бизнеса, обясни Икономов. И добави, че бизнесът най-много ще се възползва от тези маршрути.
Идеята е изключително подходяща и за вътрешен туризъм, отбеляза кметът.
Бизнесът предлага инициативен комитет за винените турове
Да бъде създаден инициативен комитет, който да обедини местния бизнес, предложи Димитър Колев - управител на “Пирин голф”, по време на дискусията за първите две винени дестинации.
По този начин можело да бъдат предложени от хотелиери и производители на вино конкретни пакети, които да се включат в маршрутите. Според него така ще има и по-добра възможност за реклама, тъй като всеки включен обект ще участва в маркетинга и популяризирането на инициативата.
Проектът “Сподели България” е отворен и двете министерства очакват предложения именно от бизнеса какво да се надгради или промени, отговори на Димитър Колев министър Ангелкова. Колев се обърна към нея с коментар, че за първи път между бизнеса и Министерството на туризма има толкова добър диалог и съвместна работа.
Да се засили контролът върху нерегламентираната продажба на домашно вино в търговски обекти и заведения, поиска Деян Иванов от винарска изба “Синтика”. На това шефът на агенцията по лозата Красимир Коев отвърна, че проверки се правят, но не могат да бъдат обхванати всички къщи. Но например в Мелник се оказа, че почти всички продават вино легално, имат документ за произхода и издават касови бележки, каза още Колев.
Юлия Куюмджийска, зам.-председател на асоциацията “Обединени български животновъди”, заяви, че организацията подкрепя инициативата “Сподели България”, тъй като хубавите български вина вървят и с качествена храна, която могат да предложат членовете на асоциацията.