лед като изминеш 4000 км зад волана на една кола, буквално се “сливаш” с нея и доста добре се опознавате. С Ford Kuga си станахме истински приятели по дългия път от София до Женева и обратно. Пътешествието бе дълго, но не и уморително. Затова основна заслуга има автомобилът, който управлявах, както и безупречните пътища и магистрали.

Едно от най-добрите места за първо спиране с нощувка по пътя към Женева е в някое градче преди или в околностите на Венеция, като Местре например. Удачен вариант е Палманова, който е на 20-ина минути от словенската граница и е известен с огромния си аутлетцентър.  СНИМКИ: АВТОРЪТ
Едно от най-добрите места за първо спиране с нощувка по пътя към Женева е в някое градче преди или в околностите на Венеция, като Местре например. Удачен вариант е Палманова, който е на 20-ина минути от словенската граница и е известен с огромния си аутлетцентър. СНИМКИ: АВТОРЪТ

Може да се каже със сигурност - кросоувъри като Ford Kuga много добре заместват вече изчезващите семейни ванове, така любими за далечни пътешествия. В случая джипът на Ford разполагаше и перфектна система 4х4 (колата се предлага и със задвижване само на предните колела), както и задължителните зимни гуми, което помогна да се чувстваме абсолютно спокойно въпреки мартенските капризи на времето, което се променяше буквално не за часове, а за броени минути.

Най-добре е в Белград да минете директно през центъра на града, където “тяхното “Цариградско шосе” пресича целия град без нито един светофар. Не се лъжете да отбиете през околовръстното, защото като софийското не е довършено. През Белград се минава за 15-ина минути, дори и да има задръствания заради катастрофи.
Най-добре е в Белград да минете директно през центъра на града, където “тяхното “Цариградско шосе” пресича целия град без нито един светофар. Не се лъжете да отбиете през околовръстното, защото като софийското не е довършено. През Белград се минава за 15-ина минути, дори и да има задръствания заради катастрофи.

Най-важните неща,

преди да тръгнете

на дълъг път,

са няколко - разходът на гориво, обемът на багажника и на пространството около пътниците, дали двигателят има прилична мощност (особено важно, ако се движите по германските магистрали, където често няма ограничение на скоростта) и не на последно място - удобната шофьорска седалка. Оказа се, че Ford Kuga разполага с всички тези неща, а и още удобства, за които не съм и подозирал.

Шофьорската седалка е изключително удобна и дори при каране 3-4 часа без спиране няма да усетите схващане или болки в кръста. Автомобилът не бе с топ оборудване (нямаше вградена навигация например), но въпреки това имаше нагаждане на лумбалната опора на облегалката.

Смъртта на дизела е силно преувеличена. Не е измислен още автомобил с тези размери, с форма на джип, с тази маса, който може да мине толкова голямо разстояние с едно зареждане на резервоара.

Ако шофирате през прочутия дълъг 11,6 метра тунел “Мон Блан”, е най-добре да си вземете билет в двете посоки, ще ви струва 56 евро, докато за веднъж цената е 45 евро.
Ако шофирате през прочутия дълъг 11,6 метра тунел “Мон Блан”, е най-добре да си вземете билет в двете посоки, ще ви струва 56 евро, докато за веднъж цената е 45 евро.

В случая след края на внушителния ни пробег бордовият компютър показа разход от точно 7,3 литра на 100 км. Така че при 60-литровия резервоар на кугата, спокойно може да минете 800 километра, преди да спрете на следващата бензиностанция.

Модерният 2-литров

TDCi нафтов мотор

с мощност 180 к.с.

чудесно си взаимодействаше с 6-степенната автоматична скоростна кутия PowerShift.

Технологиите на Ford за пестене на гориво в модела включват автоматична Start-Stop система и интелигентно регенеративно зареждане, което избирателно задейства алтернатора и зарежда акумулатора при намаляване на скоростта и спиране на автомобила, за да възстанови енергията, която в противен случай ще бъде загубена.

Кросоувърът има иновативна 4х4 система и това, че е с по-голям клиренс и форма на всъдеход, не пречи да се държи достойно и без почти никакво поклащане при влизане в остър завой с повечко газ. За това помага и системата на Ford за стабилност в завоите. Тя действа като компютърна спирачка при навлизане във вираж с прекалено висока скорост.

Заради огромния наплив от съседните френски градове, задръстванията в Женева са големи.
Заради огромния наплив от съседните френски градове, задръстванията в Женева са големи.

Системата смекчава недозавиването чрез силово задействане на спирачките, в случай че водачът продължава да натиска педала на газта. В същото време намалява и въртящия момент. Тази джаджа се намесва безопасно при нужда и намалява скоростта с около 16 км/ч за секунда.

Колкото и да е учудващо, горивото в Швейцария е с около 10-ина процента по-евтино от това в Италия. По границите може да заредите както във франкове, така и в евро.
Колкото и да е учудващо, горивото в Швейцария е с около 10-ина процента по-евтино от това в Италия. По границите може да заредите както във франкове, така и в евро.

Динамиката и контролът при завиване са подобрени още и чрез програмата Torque Vectoring Control (векторно разпределение на въртящия момент). Тя е тествана не къде да е, а в спортния Focus RS. Тази система прилага лек спирачен натиск върху вътрешните колела, за да може шофьорът да вземе по-бързо остър завой.

Програмата за

задвижване на

четирите колела

пък преценява

условията на пътя

20 пъти по-бързо

от примигване и разпределя мощността така, че да осигури най-добрата комбинация от контрол и сцепление.

При скорост над 30 км/ч тя се регулира така, че да подобри усещането при управление, контрола и реакциите. Уникалната комбинация от контролни екрани показва на шофьора необходимия въртящ момент за всяко колело.

Липсата на вградена навигация пък ми даде възможност да изпробвам всички предимства на фирмената мултимедийна система SYNC. Тя позволява на клиентите на Ford да управляват с гласови команди мобилните си телефони, контактите в тях, MP3-плейърите и цялата аудиобиблиотека само чрез назоваването на конкретен жанр, изпълнител, албум или песен. Системата дори чете получените есемеси на глас.

С отпадането на роуминга и наличието на отлична 4G връзка по европейските магистрали и пътища вградената навигация става излишна. Може да използвате някои от безбройните приложения от мобилния си телефон и няма да сбъркате маршрута.