Конкуренцията в най-луксозния хотелски сегмент става гореща
Съвсем скоро - през 2020 г., на софийския хотелиерски пазар ще има почти двойно повече стаи в луксозни 5-звездни хотели, принадлежащи на световни вериги, отколкото в момента. Това показват изчисления на “24 часа” на база само на започнатите вече проекти за изграждане на нови обекти.
В понеделник ще се състои тържественото подписване на договора за финансиране на изграждането на хотел Marriott на площад “Македония”.
Проектът на италианския инвеститор “Айтауър Дивелъпмънт” , въпреки че бе намален от първоначалните 113 на 107 метра, предвижда
232 стаи и 60
апартамента
плюс офисна част в прилепеното съседно тяло. Така софийският Marriott, чието строителство се предвижда да приключи за 30 месеца, ще е най-големият софийски хотел след “Маринела”. В допълнение на последния етаж ще има панорамен ресторант.
По същото време през 2020 г. трябва да бъде довършено и изграждането на хотел Hyatt на площада при паметника на Васил Левски, в който ще има 185 стаи.
Така в най-луксозния хотелски сегмент столицата ще разполага с нови 477 стаи. Сега в София има четири хотела, принадлежащи към най-големите в света хотелиерски вериги - Hilton, Sofia Hotel Balkan Luxury Collection (на американската верига Starwood), InterContinental на площад “Народно събрание”, който доскоро беше Radisson, и Sense, също собственост на Starwood. Общият брой на стаите в тях е 680. Към 2020 г. в такъв тип софийски хотели ще има общо 1157 стаи.
От сметките не трябва да се изпуска също световната верига Swiss-Belhotel International Hotels & Resorts, която ще изгражда свой обект в “Младост” в рамките на проекта на турската “Гаранти Коза” “Гран Каньон”, тъй като договорът между турците и базираната в Хонконг хотелска верига вече е сключен. Изграждането на целия комплекс “Гран Каньон”, в който ще има и офисна и жилищни сгради, както и малък парк, се забави заради спорове с община “Младост”, свързани с издаването на разрешителни за изграждане на подходи към комплекса и инфраструктура.
Любопитното при Marriott е, че прочутата верига и досега присъства в България макар и косвено и не точно с тази марка. През 2016 г. Marriott International придоби американския си конкурент Starwood Hotels & Resorts, превръщайки се в най-голямата хотелска компания в света по брой стаи. А Starwood Hotels & Resorts са представени в България с бившия Шератон и с хотел Sense на булевард “Цар Освободител”.
5-звездните хотели в София са всъщност повече, защото тук трябва да включим и “Маринела”, собственост на едноименната верига, която се управлява от “Виктория Груп” на Маринела и Ветко Арабаджиеви, както и “гранд-хотел София”. Но те са малки играчи на този пазар, сравнени със световните вериги, тъй като само Marriott например има
6000 хотела в 122
държави
Според експерти въпреки че конкуренцията на този пазар ще се засили, наситеността с хотели от висока категория в българската столица може още да расте. “Ние, ако искаме да развиваме качествен конгресен туризъм, само в района около НДК трябва да имаме поне 6000 стаи в хотели с 4 и 5 звезди. В момента те са
не повече от 3500,
а сам виждате, че в най-високата категория са едва малко над 1000”, каза пред “24 часа” Румен Драганов, изпълнителен директор на Института за анализи и прогнози в туризма.
Доказателство за необходимостта от такива хотели е и фактът, че именно в тях заетостта е най-висока на фона на всички места за настаняване. По нашето Черноморие например са представени 11 чужди хотелиерски вериги с общо 56 хотела, като в тях средната заетост за сезона е 57%. В София средната заетост на хотелите с 5 звезди е дори 72%.
По данни от пазара доходността от вложението в хотел в България в момента е около
7,5% на годишна
база
Това е съизмеримо с доходността от инвестицията в офис сграда, надхвърля с около 2-3 процентни пункта доходността от покупката на луксозно жилище и отдаването му под наем. И е несравнимо повече от доходността от банков депозит.
Картината на хотелския живот в София ще се измени много и в качествено отношение. По принцип големите хотелски вериги носят със себе си и налагат свои собствени стандарти, които често надвишават изискванията, поставяни от местните държавни органи. Marriott например е прочута в цял свят със своите легла и многото специфични възглавници, които са еднакви в цял свят. Леглата в тези хотели са специално изработени и са малко по-високи от нормалното, като се правят в определена твърдост. Пред един от най-големите обекти на веригата - срещу “Сентрал парк” в Ню Йорк, миналата година бе издигнат огромен макет на легло с рекламна цел.