Нови правила позволяват да пратим друг на наше място, без да доплащаме

Покрай създаването на туристическа полиция с приетите окончателно миналата седмица промени в Закона за туризма на заден план остана въвеждането на новата европейска директива за пакетните пътувания.

Тя бе гласувана от Европарламента още през 2015 г., но влиза в сила от 1 юли 2018 г. И ако туроператорите и агенциите имаха достатъчно време да се запознаят с правилата, хората, които се възползват от техните услуги, все още като че ли не знаят, че техните права от това лято са защитени в много по-висока степен.

Директивата разширява закрилата на клиентите на пакетните туристически пътувания. Промените в закона сега ще наложат всички агенции и туроператори у нас да променят своите общи условия, ако вече не са го направили.

Една от промените е, че

договорите могат

да се прехвърлят

безплатно на

друго лице

Туроператорите по принцип действат като нискотарифните авиокомпании и имат такси, когато клиент, подписал договор, праща друг човек на негово място. Това доплащане се премахва. Условието е обаче клиентът да промени лицето по договора до 7 дни преди пътуването.

Все пак клиентите трябва да знаят, че застраховките на пътуващите и почиващите зависят от възрастта на клиента. Застрахователните компании изискват по-висока премия за медицинска застраховка на лицата над 60-годишна възраст и ако лицето, което ще се възползва от сключения договор, е над тази възраст, неизбежно ще трябва да доплати за застраховката. Освен това има застрахователи, които отказват да сключват такива застраховки за лица над 70 или над 80 години.

Другата промяна дава право на клиента да прекрати, без да губи пари, екскурзията или почивката на всеки етап - независимо дали и каква част от нея е платил, ако туроператорът промени цената с повече от 8%. В такива случаи туристическата фирма вече е длъжна да възстанови изцяло платената сума. Досега туроператорите възстановяваха платените суми, независимо по какви причини клиентът се е отказал, като си удържаха определена част в зависимост от това колко време преди датата на пътуването е направен отказът.

Освен това, за да може изобщо да се променя цената на пакетната услуга, това трябва да е било предвидено в договора. В него в изричен текст трябва да се запише, че в случай на промяна на цената клиентът трябва да се уведоми минимум 20 дни преди датата на пътуването. Неспазването на това изискване може да доведе до глоба за туроператора между 500 и 3000 лв.

На по-строги санкции вече подлежат и промените на други условия по договорите, например на часовете на потегляне. След сключване на договора

полетът не може

да се променя с

повече от 3 часа,

защото в договорите задължително трябва да се предвиди обезщетение за клиента при такъв случай. Освен това застрахователните договори за отговорност на туроператори, които работят с чартърни авиокомпании, стават минимум 500 000 лева. Досега нямаше такъв минимален праг.

Обезщетение вече трябва да се предвиди и в случай, че поради непредвидени обстоятелства клиентът не може да се прибере навреме. Тогава туроператорът трябва да му осигури прибирането или да му заплати до пет нощувки на стойност 125 евро всяка.

Новата директива за пакетните пътувания важи за целия ЕС, т.е. такива са условията и когато български гражданин сключи договор с туроператор от друга страна в ЕС, както и когато гражданин на ЕС подпише договор с български туроператор. При спорове органът, който може да контактува с туроператора в чужбина, е Министерството на туризма.

Според юристи прилагането на директивата и

правилата ще

важат за България

още след

обнародване

на новия закон,

тъй като текстовете от нея са пренесени в него.

Приетите промени предвиждат проверките на туристически обекти да се правят от напълно нов орган - инспекторат на Министерството на туризма. Така на уникалната ситуация, при която две различни ведомства контролират един и същ сектор от икономиката по отношение на едни и същи задължения, се слага край.

Според досегашните правила, създадени още по времето, когато туризмът беше дирекция на икономическото мегаминистерство, към което е и Комисията за защита на потребителите, отнемането или понижаването на категория, а още повече затварянето на цяло заведение ставаха по изключително дълга и сложна процедура.

Когато в министерството се получи сигнал за някое заведение, то е длъжно да го препрати на Комисията за защита на потребителите, която единствена може да направи проверка и да състави акт. Ако нарушението обаче е такова, че води до понижаване на категорията, това може да се направи само от министерството, което трябва да получи акта, да изчака той да влезе в сила и след това да пристъпи към промяната.

Типична илюстрация за това докъде води такава ситуация, е случаят с “Чифлика палас спа резортс”, станал изестен като “хотела на ужасите”. За него председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов твърдеше, че има 12 издадени акта за различни нарушения с по 10 000 лв. глоба за всеки, но туристическият министър Николина Ангелкова заяви, че нито един от тях не е получен в министерството и тя е нямало как да започне процедура по отнемане на регистрацията.

В допълнение често се е случвало да се правят повторни проверки на веднъж вече проверени от КЗП обекти. Миналото лято например министерството е проверило 10 хотела за спазване на стандартите на категорията, която притежават, като и десетте са били проверени за същото преди това от комисията. В 9 от случаите според твърденията на Ангелкова се е наложило да се понижава категорията, т.е. да се иска КЗП отново да отиде на място и да състави акт.