"Екоаспектите в корабоплаването и намаляването на вредните емисии е един от най-важните проблемите, който ще бъде обсъден във Варна. Тъй като този отрасъл е най-слабо контролируем до момента, се разискват възможностите корабите на минат на алтернативно гориво - втечнен газ. За целта обаче са необходими огромни инвестиции, най-малкото защото двигателите им не са пригодени за работа с такова гориво. Следващата стъпка е с помощта на европейски фондове да бъдат изградени инсталации за зареждане с втечнен газ на пристанищата". Това каза изпълнителният директор на Морска администрация Варна кап. Живко Петров при откриването на двудневен форум за стратегии в морския транспорт, в който участват представители на Европейската морска индустрия. Събитието е част от календара на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз.
Форумът бе открит от зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Велик Занчев. Той обясни, че в рамките на събитието ще бъдат обсъдени и актуалните предизвикателства пред корабоплаването.
Според кап. Петкров друг наболял проблем, касаещ целия Европейски търговски флот е конкурентността на европейския флаг. "Голяма част от съдовете плават под така наречения "удобен" флаг, а не на държавата корабособственик. Това се прави заради по-ниските данъци най-вече, но по този начин е намалена социалната защита на екипажите.Затова на този форум ще бъдат обсъдени възможностите за социални програми за стимулиране на корабособствениците. В момента пазарът е изкривен именно поради плаването под "удобен" флаг. В България положението е същото. Наши кораби масово плават под чужд флаг. А ние, макар и малка държава, даваме много за бранша. Повече от 8000 наши офицери пътуват в тръговския флот и повече 10 000 моряци", обясни кап. Петров.
Друга основна тема на срещата е сигурността на корабоплаването. В обсъждането й активно участие вземат и представители на военноморските сили на България. "80% от търговията в рамките на ЕС се извършва по море. Затова е много важно да бъде подсигурено безпрепятственото преминаване на съдовете в наши води. Това е сложен комплексен процес, в който участват както военни, така и цивилни. Освен сигурността на корабите, ние трябва да следим и за нелегалната емиграция по море, която е наболял проблем, за тероризъм по море. Всичко това е в наш интерес", каза командирът на българските военноморски сили конкраадмирл Митко Петев.