На бизнес ниво вече имаме съгласие за закона за горивата, остава да ни чуе парламентът, казва председателят на Българската петролна и газова асоциация

- Защо толкова рано започна поскъпването на горивата тази година, г-н Делчев? Това означава ли, че до края на сезона посоката ще е тази?

- Не, няма да е тази. В момента причините за поскъпването са изцяло външни, всички те са извън България и нямат нищо общо с нашия пазар. Повишението на цените на дребно е резултат от поскъпването на петрола и се наблюдава в цяла Европа.

- Кои са тези причини и дали ще действат постоянно?

- Насложиха се няколко. Основната е, че икономиката в цял свят върви нагоре. Когато икономиките растат, расте и търсенето, а винаги при нарастващо търсене цените тръгват нагоре.

ОПЕК от 2 години се опитва да ограничи добива, помните, че се споразумяха дори с Русия, сега успя и това се случи. Ограничаването на добива, естествено, натиска цените нагоре.

И на трето място е това, което се случва около Иран, който е и производител, и износител. Включително и новината за евентуално оттегляне на САЩ от ядреното споразумение, което носи заплаха от нови санкции. Така че това е

цяла кошница

причини,

всички до една извън България.

- Ако се върнем у нас, когато летният трафик вдигне търсенето, това ще натисне ли цените още по-нагоре?

- Това е сезонно притискане, което влияе с около 2-3 ст. спрямо цените на горивата на дребно, така че не би било съществено. Още повече че тези колебания са сезонни и през есента цените се връщат надолу.

Да, в момента стигнахме цени, които не сме виждали от около 3-4 години. Само допреди 2-3 години в разгара на кризата и рецесията на водещите икономики политическите кризи около петролните полета не доведоха до повишение на цените, защото предлагането надхвърляше търсенето.

- Винаги задаваме този въпрос, да попитам и сега- защо дори когато петролът поевтинява, и то рязко, цените на горивата у нас не следват този ход?

- Цените на дребно на вътрешния пазар и у нас или в Европа винаги имат известно забавяне. И при повишаването, и при понижението им.

Дневните колебания на цените на суровия петрол не се отразяват ежедневно на цените на горивата на вътрешния пазар. Те са дребни, краткосрочни и се поемат от маржа в цените на едро. Кривата за петрола с острите върхове и спадания на практика не се отразява на цените на горивата. Ако говорим за нас, те за дълъг период са равни - т.е. ако погледнете кривата, те се покачват, следва затишие, ново движение.

Цените на едро следват тенденциите на цените на петрола до седмица. Същото е и с цените на дребно. Посоките обаче са сходни, ако се наложат двете криви и се изчистят от върховете и спадовете.

- Къде сме ние спрямо европейците при цените на горивата, по доходи си знаем, че сме на дъното?

- И по цени на горивата на 7 май

ние сме съвсем на дъното,

т.е. при нас те са най-ниски и при бензина, и при дизела.

Така не е само сега. Най-често си разменяме местата с Полша. Когато говорим, че горивата у нас са скъпи, не е защото те са относително по-скъпи, а защото са скъпи заради ниските доходи и ги усещаме като високи.

За последните 6 месеца дизелът е поскъпнал с 15 стотинки, или със 7,43%, като има продължителни периоди на непроменена цена - през март и април. Поскъпването започна от началото на май. Автомобилният бензин е поскъпнал

с 5,91% или с 12

ст. от ноември

до май

Това са средни цени.

- Има ли резерви за поевтиняване в изсветляването на сектора? В тази връзка да ви попитам докъде стигна законът за горивата, който май заседна в парламента?

- Отговарям ви отзад напред. Знаете, че законът за горивата е много важен и ние настояваме той да се приеме колкото може по-скоро.

При двустранни срещи с превозвачи, със земеделци, със секторите, които ползват горива, изчистихме голяма част от споровете, поради които той вероятно бе заседнал. Разбира се, това, че ние сме постигнали на бизнес ниво съгласие по принципите, не означава задължително, че парламентът ще ни изслуша. Той се движи от други сили и от политически настроения.

Но, все пак, понеже отношението към закона е до голяма степен технократско, базирано не толкова на идеологически и политически пристрастия, смятам, че ще се стигне, и то в разумен срок, до влизането му в пленарна зала. Нека пак да напомним, че проблемът е ключов и за икономиката, и за държавата.

- Защо сивият сектор при горивата в България е толкова голям?

- Огромната му атрактивност е заради данъците, които се спестяват. Затова той генерира огромен сив сектор, от който губи държавата, губи стотици милиони, които не влизат, и оттам не ни се отразяват на джоба.

Няма да изпадам в популизъм, но когато се губят на година по 700-800 млн.лв., ако щете и дупките по пътищата щяхме да запълним с тях. Но някой позволява сивата икономика да е в големи размери.Надяваме се липсата на регламенти да бъде запълнена.

- Какво се разбрахте за ведомствените бензиностанции? Те не искаха да бъдат търговски обекти.

- През ведомствените бензиностанции се реализират и кешират необхванати от системата за контрол количества. Законът променя терминологията. Ако те се ползват и за продажба, ще трябва да отговарят на всички изисквания - повечето технически, като например наличие на нивомери, които лесно могат да се решат.

Далеч сме от мисълта да затваряме т.нар. ведомствени бензиностанции, няма и как да го направим. Всеки бизнес, който работи с горива, си има свои логистични бази. Трябва обаче да

се ограничи до

максимум

възможността да

търгуват извън

законовите

изисквания

Всъщност тя е, която ги прави атрактивни за сивата икономика.

- Газовици също не бяха доволни от предложенията в закона, с тях постигнахте ли съгласие?

- Уточнявам пак - на бизнес ниво имаме, но политиците са нещо друго. Имаме съгласие с колегите, които се занимават с пълнене и доставка на бутилки с пропан-бутан. Основните проблеми там бяха около изискванията какви да бъдат базите и резервоарите. Има записани минимални технологични изисквания. Стигнахме заедно до разумни предложения, внесени са вече в парламента, ако и там бъдат приети, то поне за нас, спорът е разрешен.

- Каква е прогнозата ви за бъдещето на закона? Нарекоха го популистки.

- Законът е внесен на първо четене. Струва ми се, че сега има политическа воля, след като отпаднаха споровете с отделни отрасли, които бяха довели до това, че политици застанаха в защита на едни или други.

Този закон не е лобистки, нека това да се знае. Той

създава

изисквания и към

нас, и към

другите

И няма за цел да изхвърля някого от пазара. Надявам се да бъде приет преди лятната отпуска на депутатите.