Превозвачите не се отказват от протестите
Международните шофьори ще могат да нощуват в кабините на камионите си, но само на защитени, надеждно оборудвани паркинги. Застрахователите също ще бъдат съгласни, ако превозвачите оставят превозните си средства в тях.
Такова предложение към пакета за транспортна мобилност е отправила Европейската комисия, стана ясно от думите на комисаря по транспорта Виолета Булц. Във вторник тя проведе близо 3-часова среща в Министерския съвет с премиера Бойко Борисов, министъра на транспорта Ивайло Московски и представители на транспортния бранш.
На паркингите превозвачите ще имат възможност да излязат от превозните си средства, да вземат душ и да хапнат топла храна. Така се удовлетворяват и държавите като България, Полша и Румъния, както и Франция, Германия и Холандия, където регулациите на транспортните фирми се прилагат най-строго. Изграждането на съоръженията
ще бъде
кофинансирано
от ЕК
чрез Механизма за свързана Европа. Те ще бъдат частно управлявани.
На срещата премиерът защити родните шофьори. “В региона сме най-големите превозвачи. Има някои недомислици в тази стратегия. Едно е да отидеш от Белгия до Германия или от Холандия до Франция до дома си, друго е да минеш 5 хил. км в едната и после още толкова в другата посока. Така се убива нашият бранш, това са десетки хиляди шофьори. И накрая ще ги наемат големите компании в Европа и демографски това ще ни създаде проблем. Тогава как ще има бързи стъпки да достигнем това, което президентът Макрон иска - да се наваксат бързо другите държави. Изоставането, което не е по наша вина - когато Сталин, Чърчил и Рузвелт са делили света, ние сме се паднали от тази страна. Така че това, че сме най-отдалечени от Брюксел, не значи, че трябва да ни бъде наложено толкова тежко наказание”, каза Борисов.
“Сегашните правила в момента не обслужват нуждата на европейския пазар и създават хаос. Ако ги оставим, това ще бъде бедствено за България. Подканих
българското
председателство
да предложи
промени”,
съгласи се и комисар Булц. Но бе категорична, че няма да се променят правилата за пазара.
По отношение на изискването шофьорите да се прибират в родните си страни на всеки 3 седмици, което е най-проблемно за българските превозвачи, позицията на комисията е те да имат възможността сами да решат дали да почиват у дома, или в страната, в която се намират. Комисар Булц заяви още, че международният трафик за ограничено време не трябва да бъде част от правилата за командироване. Освен това всички правила, които ще важат за операторите от ЕС, ще се прилагат и за тези от трети страни. Държавите членки ще могат да прилагат и допълнителни ограничения във вид на квоти или разрешителни за такива превози.
Комисар Булц очаква българското председателство да внесе предложения по пакета за транспортна мобилност. Министър Московски увери, че работата по конкретните текстове започва веднага след срещата. Екипът на Булц ще остане в София, за да съдейства.
Представителите на транспортния бранш обаче не отменят протестите си в четвъртък, когато се канят да блокират София с 1000 камиони и автобуси за срещата на върха между лидерите на ЕС и Западните Балкани.
“Булц прие нашите минимални изисквания по четирите точки, но ние сме притеснени, че почти нищо не зависи от нея. Ще протестираме, защото сме заплашени от пълно изчезване”, заяви Илиян Филипов от българския транспортен бранш. В сряда те ще обявят окончателното си решение.