До края на мандата на правителството през 2021 г. магистрала „Хемус“ трябва да стигне до пътния възел с магистралата Русе-Велико Търново. Това стана ясно на дискусията за „Хемус“ и възраждането на Северна България, която „24 часа“ организира във Велико Търново.

„Преди година казах, че до края на мандата ще сме направили 75 км от магистрала „Хемус“. Сега мога да кажа, че ще са 160 км“, заяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

При пълното й построяване „Хемус“ ще е с дължина около 420 км, от които 180 км вече са построени.

Вече се строят тези 9,3 км от Ябланица до пътния възел „Боаза“, което е разклона за Тетевен. Приключва проектирането на тези 52 км от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч. Тук проектирахме наново и пътят се удължи от 50 на 52 км, но спестихме три тунела и 17 мстови съоръжения, което би трябвало да поевтини пътя с още 200-300 млн. лв.“, заяви Нанков.

Август би трябвало да е пуснат търга за тези 52 километра. Така през 2020 г. би трябвало целия участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч да е готов.

През лятото започва и процедурите по 85-километровия участък От Ловеч до пресичането на „Хемус“ с бъдещата магистрала Русе-Велико Търново.

Като цяло вместо през 2025 г. „Хемус“ трябва да е изцяло готова до 2024 г., обясни Нанков.

Остават около 90 км в най-изостаналата фаза от Русе-Велико Търново до Буховци. Там срокът е началото на 2024 г., а 16,2 км от Буховци до Белокопитово приключва проектирането, отчете министърът.

„Автомагистралите са неминуем фактор за повишаване благосъстоянието. Видяхме какво донесоха „Тракия“ и „Марица“ на Южна България. По „Тракия“ се изграждат огромни индустриални зони в Пловдив, Бургас и Стара Загора. „Хемус ще има същия ефект. Разликата е, че тя ще бъде изградена основно с национален ресурс. От месец започнахме разговори за пренасочване на средства от Струма към Хемус. Но разчитаме на собствени сили. С въвеждането на тол-системата, където вече е сключен договор ще имаме и ресурс, който ще направи пътното строителство финансово независимо“, каза още регионалният министър.

Ако ВАС не отхвърли екооценката на магистралата Русе-Велико Търново по нея също може скоростно да започне строителство, обяви още Нанков. Тя ще е дълга 133 км и ще е от новия Дунав мост при Русе до Дебелец, южно от Търново. Малко над 1,4 млрд. лв. ще е цената й по индикативни цени, а реалистичния график е да е готова в края на 2021 г.

Работим и по пътя Ботевград-Видин като сме обявили търг за 33 км между Ботевград и Мездра. Целта ни е да дадем реален шанс на Северна България за развитие подобно на Южна, каза Нанков.

Залата в община Велико Търново се препълни с депутати, бизнесмени и кметове.
Залата в община Велико Търново се препълни с депутати, бизнесмени и кметове.