В София нискорисковите шофьори са 27% при 60% средно за страната. Към рисковите водачи на автомобили спадат и тези с висше образование, със стаж между 4 и 10 години, както и с най-малък и най-голям годишен пробег - 2-5 хил. км и над 50 хил. км. Притежаващите по-мощни автомобили са по-агресивни на пътя. Отчетено е и, че няма зависимост между пола и движението по пътя - и мъжете, и жените реагират по еднакъв начин.

Това показва изследването "Индекс за безопасно шофиране", проведено сред 1000 активни водачи на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 години. За него е използван метод на самооценка на поведението и реакцията на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации. То беше представено в "Гранд хотел София"

Българските шофьори са много самоуверени и оценяват високо своите умения, сочи изследването. Така стойността на националния индекс за безопасно шофиране за 2018 г. се получава 89,6 при максимални 100, която индикира най-нерисково поведение на пътя. Поведението на останалите участници в движението обаче е оценено като рисково. 

Проучването е базирано на оценки за честотата на попадането в 50 стандартни ситуации зад волана в последната една година. Те са разделени в три категории - пропуски, които са резултат от разсеяност, грешки вследствие на непознаване на правилата или липса на умения, и нарушения на законовите правила. От резултатите става ясно, че грешките са най-често срещаните ситуации в България, докато броят на нарушенията и пропуските е почти еднакъв. 

"Неволното" превишаване на позволената скорост е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори. Следва неправилното планиране на маршрута и попадането в задръстване, което може да доведе до изнервяне и повишена агресия на пътя, а на трето място е късното забелязване на превозно средство отпред, което е намалило много скоростта си, и рязко натискане на спирачките. 

Според ЕК 93% от ПТП с жертви в ЕС са вследствие на човешка грешка, посочи Янка Спасова, управител на консултантска и изследователна агенция "Експлика", която представи проучването. У нас през 2017 г. от катастрофи са загинали 682 човека, а 8680 са ранени.

На събитието присъства зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, Дамян Войновски, зам.-изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението по пътищата, Лазар Грогиев, изпълнителен директор на SDI Group, която е инициатор на изследването.