Кампанията започва сега, ще приключи до лятото на 2019 г.

Преди няколко седмици Министерският съвет отпусна 1,6 млн. лв. за рекламиране на българския туризъм зад граница. Сумата изглежда доста малка и е малка, дори нищожна на фона на това, което преките ни конкуренти и европейски държави с развит туризъм влагат всяка година в тази дейност (виж инфографиката).

Но все пак това са допълнителни средства, които трябва да покрият тазгодишните харчове за промотиране на страната като туристическа дестинация. Става въпрос за организирането на участията ни с национални щандове на най-популярните туристически изложения в света и за нещо, което ще се прави за първи път тази година – широкомащабно международно проучване за образа на България като туристическа дестинация на пет ключови за нас чужди пазара, от които идват най-много туристи.

Обществената поръчка за това бе обявена преди дни и целта е да се изберат фирми, които да проучат нагласите за пътувания до България, осведомеността и оценките от личен опит на руснаци, германци, румънци, сърби и британци.

Други 2 млн. лв. са предвидени тази година за вътрешна реклама на българския туризъм, като целта на тази кампания е да привлече родните туристи в местни курорти. Но обществената поръчка за нея още не е обявена.

Друга малка сума е предвидена за подобряване на работата на националния туристически портал, чиято дейност открай време отнася много критики.

Основният разход от перото за реклама на туризма зад граница тази година е около 8 млн. лв., които бяха разпределени наскоро.

Обществената поръчка за тези пари бе обявена още през януари, офертите бяха отворени през април, но до сключване на договорите се е стигнало едва наскоро, личи от обявлението, публикувано в официалния вестник на Европейския съюз. Изпълнителите трябва да стартират кампаниите си сега и да ги изпълняват до лятото на 2019 г.

За разлика от други години, този път сред задачите на кандидатите е и да направят

мониторинг и оценка

на ефекта от

кампаниите след

тяхното приключване

през 2019 г. Поръчката по принцип бе разделена на 7 обособени позиции в зависимост от това на кой точно външен пазар ще се осъществяват кампаниите. По една от позициите – тази за скандинавските държави, не е избран кандидат и затова сключените договори са 6.

Това е най-скъпата и мащабна засега рекламна кампания на българския туризъм зад граница. През последните години също бяха обявявани такива кампании, които включват тв и печатна реклама, публикации в социални мрежи, организиране на турове за чужди журналисти и други активности, но сумите обикновено бяха двойно по-малки и не включваха толкова много държави.

От кандидатите сега се изискваше да изготвят анализ на съответния пазар и поведението на потребителите, концепция за цялостен криейтив, рекламни визии и да осъщестят самите публикации или активности.

Според обявлението единичната прогнозна стойност за рекламата във Великобритания бе най-голяма - 810 хил. лв. без ДДС, а по 1,5 млн. лв. бяха отделени за позициите, включващи кампании в няколко държави - съседните, централноевропейските държави и една позиция, включваща Русия, Украйна, Беларус и Молдова.

Състезанието не е

привлякло много

участници

За всички позиции са подадени по една оферта, с изключение на тези за Германия и Великобритания, за които е правен избор между двама кандидати.

Рекламната кампания в Германия печели “Медиа Планинг Груп”, част от комуникационната група Havas, която работи на българския пазар от много години. В края на 2016 г. бе придобита директно от испанския комуникационен холдинг Havas. Тя ще разполага със 790 хил. лв. без ДДС, за да привлича немските туристи в България за зимата на 2018-2019 г. и за лятото на 2019 г.

Другият кандидат за Германия е било сдружението “Криейтив медия 3”, в което влизат компаниите “Аргент 2002”, “Интеримидж” и “Интерпартнерс”. Тяхната оферта е класирана на второ място с по-малко точки, главно заради това, че са предложили по-висока цена - 923 хил. лв. При оценяването на офертите с по-голяма тежест – 60%, бе цената.

За Великобритания също са се състезавали две оферти: на обединението между агенциите “Ню Икономик Солушънс” и “Маккан Ериксон София”, което е наречено “Ню Маккан”, и на консорциума “Криейтив медиа 4”, в който влизат медийната агенция “Аргент 2002” със собственик и изпълнителен директор Владимир Денев, рекламната агенция “Интерпартнерс” с управляващ директор Екатерина Димитрова, която е и председател на УС на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА).

По точки е спечелило обединението “Ню Маккан”, което ще получи 810 хил. без ДДС, за да проведе рекламната кампания във Великобритания.

По останалите позиции са подадени само по една оферта. За комуникационна стратегия в Русия, Украйна, Беларус и Молдова кандидатите са агенциите “От-до консулт” и “Идея комм”, обединени в консорциума “РУ – Комм”. В “От-до консулт” съдружници са журналистът и издател Мирослава Баджева и PR специалистът и бивш програмен директор на Нова тв Олга Лозанова. “Идея комм” е една от най-големите агенции за външна реклама в страната, като в борда на директорите влизат Милен Попов, Асен Кръстев и Евгени Тодоров.

Обединението ще

разполага с 1,5 млн.

лв. без ДДС, за да

рекламира

българския туризъм

в тези 4 държави

Кандидатът печеливш за съседните държави – Гърция, Сърбия, Македония, Румъния и Турция, е агенцията "Директ Медиа Крес", част от комуникационната група Direct Media Group Bulgaria, собственост на Красимир Петков. Те ще разполагат също с 1,5 млн. лв. за рекламните активности в съседните държави.

PR агенцията АПРА, собственост на Томислав Цолов и част от групата APRA Porter Novelli, е подала оферта за изготвяне на комуникацията в държавите Полша, Чехия, Словакия и Унгария.Техните дейности също ще бъдат заплатени с 1,5 млн. лв. без ДДС.

За скандинавските

държави са били

предвидени

1,1 млн. лева

и е имало кандидат - рекламна агенция “Киви” със собственици Венцислав Олеков и Илия Ел-Фелеки. Тя обаче не е класирана и така тази позиция е останала без избран изпълнител.

Далеч по-важният въпрос е обаче какъв ще бъде ефектът от тези кампании предвид това, че въпреки увеличението на сумите в сравнение с предишни години те все още са пренебрежимо малки. Особено в сравнение с това, което харчат нашите преки конкуренти.

Според актуализирания 3-годишен план за действие към стратегията за развитие на туристическия сектор, приет през март от правителството, общата сума за рекламиране на българския туризъм до 2020 г. е 27 млн. лв.

Става въпрос за средства изцяло от държавния бюджет, но други не са и предвидени. Т.е. с тези под 30 млн. лв. трябва в продължение на 3 години да се организират дейности и да се публикуват реклами, които по принцип струват милиони.

В бранша отдавна зрее мисълта, че трябва да се търсят и други източници за финансиране на тази дейност, както това се прави в други държави. Но на малцина им хрумва, че самият туристически бранш би могъл да прави някакви отчисления от приходите си в полза на фонд или на някаква друга форма, която да финансира тази скъпа, но необходима дейност.

Но и по принцип българският туризъм трудно се обединява. Доказателство е това, че в този бранш съществуват над 200 организации, претендиращи да са национално представени.