Оферти от кандидатите

се приемат от 22 октомври

Прогнозната стойност на сделката за концесията на летище София е 3,89 млрд. евро без ДДС. Това става ясно от публикуваните условия в официалния вестник на ЕС. Сумата е формирана от приходите от летищни дейности за 4,066 млрд. лв., приходи от допълнителни дейности за 1,155 млрд., от търговски за 1,556 млрд. лв.

Там е посочено, че концесията е от смесен вид и включва:

- построяване на трети терминал до десетата година от срока;

- предоставяне на услуги, свързани с експлоатацията на летище, с цел осигуряване на неговото ползване от въздушни превозвачи.

Освен трети терминал се предвижда разширяване на терминал 2 и при необходимост - изграждане на нова писта.

Първоначалното плащане от концесионера е 550 млн. лв. без ДДС, колкото беше и при предишната процедура. Годишното възнаграждение е в размер на 10% от приходите, но не може да е по-малко от 15 млн. лв.

Според предвижданията на финансовия анализ

концесионерът ще

извърши плащания

общо за 1,408 млрд.

лева без ДДС

Всеки от кандидатите трябва да управлява поне едно международно летище с най-малко 10 млн. пътници годишно. Ако някой участва индивидуално, а не в консорциум, трябва да има активи за 200 млн. евро за последните 3 финансови години. Ако офертата е на консорциум, тази сума е 300 млн. евро.

Участниците трябва да демонстрират способност да финансират проект в инфраструктурния сектор чрез собствен капитал /или дългово финансиране за над 400 млн. евро. Друго условие е

да бъдат направени

инвестиции за

600 млн. евро

Срокът за подаване на оферти е 22 октомври 2018 г.

Според неофициална информация вече имало проявен интерес от чужди компании към концесията на летището.

Сред спряганите инвеститори са операторите на летищата в Мюнхен и Манчестер. Интерес се очаквало да проявят и китайски компании по време на срещата “16 плюс 1”, която ще се проведе днес и утре в София.

А от БСП в четвъртък в парламента намекнаха за участието на турски фирми.

Разполагаме с информация, че се подготвя спечелването на тази концесия за една съседна държава, заяви път в четвъртък в парламента депутатката от БСП Елена Йончева.

Няма да е северна държава, допълни колегата й Румен Гечев. След него Йончева заяви, че аеропортът е обект от националната сигурност, а скоро в Турция ще заработи най-голямото летище, в което са вложени няколко милиарда. За това там нямало интерес наблизо да работи печелившо летище.

Йончева заяви, че софийското било на печалба, но концесията щяла да го превърне в помощно.

От БСП показаха отговора от транспортния министър Ивайло Московски, адресиран до депутата Георги Свиленски. В него е посочено, че до края на тази седмица всички документи по обявяването на концесията ще бъдат публикувани. Той допълва, че изводите и препоръките от анализите на Световната банка ще бъдат публикувани и с пълен и безплатен достъп.

Според Московски всички документи не могат да бъдат ползвани или цитирани за никакви други цели освен във връзка със сделката.

Министърът посочва, че разчита на разумен подход и се надява, че разгласяването няма да доведе до сериозен отлив на потенциални инвеститори.

В програмата на ГЕРБ в частта за транспорта много ясно сме разписали, че пристанищна и летищна инфраструктура ще развиваме чрез публично-частни партньорста. С това сме се явили на избори и хората са ни избрали. Това заяви самият Московски пред журналисти по повод упреците на БСП за непрозрачност при подготовката за обявяване на концесията.

Министърът заяви, че

всичко може да се

види в публикуваната

документация за

процедурата

И допълни, че е поискал от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, които са консултанти по процедурата, разрешение да покаже анализите, тъй като в договора е записано, че това не може да стане без тяхно съгласие.

“При последното управление на БСП за 2 години бяха приватизирани най-големите компании в транспорта в България - “Български морски флот” и “Български речен флот”. Изключително дясно поведение. 14 концесии са подписани, включително за летищета във Варна и Бургас. Те са хубави, аз нищо лошо не съм казал за тях, ако някой си спомня какви бяха летищата преди това със старите бараки.

Концесиите помагат за туризма и икономическото развитие за тези два града, защо да не развием и София така”, попита Московски и допълни, че стартовите параметри от процедурата за летище София са изключително високи. “Ние очакваме 550 млн. лв. авансово плащане, 1,2 млрд. инвестиции. Предвиждаме 15 млн. лв. концесионно плащане към държавата, или 10% от оборота. Това е от анализите на Световната банка, поясни министърът.