Гърци да връщат клиенти - подобно нещо не се беше случвало досега, но това лято е факт. Свободни места няма до края на октомври, а заявките са правени месеци по-рано. 32 млн. гости са предпочели курортите на южната ни съседка, което е абсолютен рекорд.
Такава година Гърция не помни дори преди кризата. Пристигат хора от цял свят. Ако се опиташ да резервираш стая, хотелиерите учтиво ти отказват. Предлагат за следващата година, но само ако са останали места. Всичко е заето - от петзвездните хотели до стаите под наем.
Чужденците откриха дори малките острови, които досега не влизаха в списъка на туристическите агенции. Само любители на екзотиката ги посещаваха. Да почиваш на Андрос, Антипалос, Алонисос, не беше престижно, а и малко от чужденците знаеха къде се намират тези отдалечени късчета земя. Сега и тук не смогват да настанят прииждащите летовници.
Северна Гърция се оказа магнит не само за постоянните гости от Македония, България и Румъния. На островите Тасос и Самотраки вече почиват туристи от САЩ и Азия.
През лятото гърците наричат Халкидики “българската колония”. Тук се чува основно българска реч - в заведенията и хотелите. Ако служителите са гърци, те задължително са научили малко български и руски. Ако попитате собственик на таверна има ли български работници, той ще посочи поне двама и
доволно ще
разкаже колко
коректни и
трудолюбиви
са българите
Същото е и в хотелите. Много от тях години наред работят с едни и същи хора, защото им имат доверие. А гърците не рискуват с непроверен служител само защото ще е по-евтино.
Тази година обаче на Тасос се случи нещо интересно. Хотелите и ресторантите започнаха да наддават в заплащането за български работници. Медиите коментират , че се търсят поне 3 хиляди българи. Оказа се, че нашите сънародници отказват работа, тъй като при високите разходи по престоя печалбата е малко. Предпочитат да работят на Българското Черноморие. Започна търсене в последния момент, защото “българите са запазена марка в туризма", както пишат медии тук.
На фона на гигантския скок в туризма съвсем обяснимо цените се повишиха.
За 20 евро на
нощ легло не се
намира дори в
стая под наем
Двойната е минимум по 50 евро за нощувка, и то без закуска.
Когато започна кризата, за познавачите на Гърция тя си пролича първо по празните таверни. Хората не можеха да си позволят вечеря или поне узо с мезета. Собствениците започнаха да свалят цените, но и това не напълни таверните с клиенти.
Сега нещата са съвсем различни. За маса за вечеря на брега на морето се чака и резервира предварително. А може ли да почиваш в Гърция и да не си позволиш пресни морски дарове? Не, но ще платиш повече. Порция гаврос от 6 евро вече е 8, октоподът от 10 евро стана 13, гръцка салата - от 5 на 8 евро. Удоволствието да пиеш кафе на брега на морето в най-добрия случай излиза между 3 и 4 евро.
Гърците превърнаха туризма в доходен бизнес, като предлагат на клиентите всичко. Всичко, което може да се плати. Искате ли да видите как се женят китайците? Няма нужда да пътувате до Пекин. Просто отидете на някой гръцки остров. Пищни сватбени тържества с изглед към безкрайното синьо море. Кметът всяка неделя е зает със сватбени церемонии. От сутрин до вечер. Германци се женят на Миконос, руснаци на Санторини, американци на Крит, китайци навсякъде. Тази нова мода сред чужденците за островите означава безплатна реклама, а и печалба.
Да привлечеш туристи, е трудна работа, казват гърците, но да ги задържиш като клиенти за следващи години е цяло изкуство. Признават, че
конкуренцията
с България и
Турция е жестока
Затова и държавата помага.
Най-успешният министър на премиера Ципрас е Елена Кондура. В най-яростните политически дебати в парламента никой не критикува министърката на туризма. За три години екипът на Кондура успя да направи и невъзможното, за да увеличи туристите поне с 2 милиона годишно. За 2018-а се очакваше рекорд от 30 милиона гости. Резервациите до сега коригираха прогнозите - вече са 32 милиона.
В края на октомври, когато си замине и последният летовник, ще стане ясно колко висок е скокът. И дали в хотелите са останали свободни места за догодина.