КФН отричат, но браншът очаква цената да се вдигне

Приходите от задължителната за шофьорите застраховка “Гражданска отговорност” не стигат, за да се покрият щетите. Това следва от анализ на Комисията за финансов надзор (КФН), обявен на сайта на регулатора.

Той обхваща времето от 2012 до 2017 г. и е направен по обобщени данни, предоставени от застрахователните компании.

Представени са показатели за четири рискови групи: леки коли, товарни коли до 5 тона, камиони над 5 тона и автобуси, седлови влекачи и в последната група - всички останали.

Изводът на финансовия регулатор е, че за най-масовите категории - леки коли, камиони и автобуси, събраните премии не достигат, за да покрият разходите на застрахователните компании.

От КФН отказаха коментари по анализа. Хора от бранша обаче допускат, че не е изключено още преди да се въведе системата “Бонус Малус”, да се вдигне цената на задължителната полица. Самата система се бави, тъй като от 11 варианта КФН, МВР и транспортното министерство трябва да изберат работещ за нашите условия.

Въпреки че честотата на произшествия, по които се изплащат неимуществени претенции, е по-ниска, средната им стойност е по-висока и затова размерът на загубите от тях е над 50%. (Виж-таблицата.)

Според данните между 2013 и 2016 г. премиите в първата рискова група са били достатъчни за покриване на разходите по застраховката. Но през 2017 г. вече има потенциал за значителна загуба от тази линия на бизнес на база данните за предявените претенции. Брутните премийни приходи в общото застраховане за 2017 г. са били 1,752 млрд. лв., а общата сума на заявените претенции е над 3 млрд. лв.