Заради битката за клиенти големите компании пазят в тайна точния размер
С около 20% може да поскъпне задължителната застраховка “Гражданска отговорност”. Това ще се прави на стъпки и най-вероятно ще започне още към края на тази година.
Това прогнозираха застрахователи, пожелали анонимност, пред “24 часа”. Всяка от големите компании пази в тайна точните си намерения за увеличаване на цената
заради битката
за клиенти
Така средната сума за купуване на полицата от 200 лв. в момента догодина може да е стигнала до 230-240 лв.
Корекциите се налагат, защото вноските системно не покриват сумите на изплатените обезщетения за нанесени имуществени и неимуществени вреди.
Това показа анализ на Комисията за финансов надзор, който обобщи данни на застрахователите за приходите и изплатените обезщетения от 2012 до 2017 г.
От него стана ясно, че при леките автомобили средната стойност на изплатена претенция е 1362 лв. за имуществена щета и 57 748 лв. за неимуществена. При товарните автомобили и автобусите средният размер на изплатените материални щети е 1333 лв., а за нематериалните - 25 987 лв.
От анализа на финансовия регулатор става ясно също, че размерът на изплатените обезщетения расте през годините, което прави корекциите в цената належащи.
В същото време преди ден финансовият министър Владислав Горанов предложи да се увеличат минималните размери на застрахователните суми по задължителната полица. При имуществени или неимуществени вреди, при които има причинено нараняване или смърт, обезщетението
да се вдигне до
10,42 млн. лв.
вместо 10 млн.,
колкото е сега.
Летвата от 2 млн. лв. за щети, нанесени на имущество, да стане 2,1 млн. лв., иска Горанов.
Министърът предлага на пазара освен застрахователни брокери и агенти да има и застрахователни посредници, които да нямат право да продават “Живот” и “Гражданска отговорност”. Ако бъде приет от парламента, увеличеният размер на обезщетенията допълнително ще отвори ножицата между премийните приходи и изплатените щети и ще ускори поскъпването на задължителната полица.
Диференцирани цени за всеки водач в зависимост от поведението му на пътя и наказанията му заради пътнотранспортни произшествия се очаква да влязат най-рано догодина.
Причината за поредното отлагане на системата “Бонус Малус” е, че консултантът, нает от Комисията за финансов надзор -
“Ърнст енд Янг”
разработи
11 сценария
за системата и предложи голям брой фактори, които да се отчитат. Комплицираността на решението принуди регулатора да изпрати доклада до МВР и транспортното министерство за мнение.
Евентуалното въвеждане на системата ще отвори ножица в цените за водачите. Прогнозираните разлики варират от
180 лв. за
изрядни водачи
до 1000 за
хулиганите
на пътя
Новата система може да се забави допълнително по две причини, прогнозираха пред “24 часа” от компаниите.
Едната е, че трябва да се прекрои из основи Законът за движение по пътищата, тъй като повечето текстове в него сега са обвързани със собственика на колата и предвиждат например нейното отнемане или временно спиране от движение. При действаща бонус-малус система всяка отговорност трябва да се носи само от водача, независимо чия собственост е колата. Поправката на закони е сравнително бавна и може да отнеме 6-8 месеца, прогнозират експерти.
Втората причина за забавянето ще дойде от предстоящите
нови стрес
тестове за
застрахователите
Това бе един от ангажиментите, който българското правителство пое, за да бъде допуснато до чакалнята за еврозоната. Подготовката и провеждането не трябва да съвпадне по време със смяна на системата, категорични са от бранша.
Експерти споделиха и за вероятност поскъпването на полицата да става на стъпки, като най-напред тя тръгне нагоре за автобуси и камиони. Други техни колеги обаче са категорични, че заради масовостта на полицата за леките автомобили поскъпването ще започне точно оттам.
За миналата година най-много полици са продадени за леките автомобили - 2,3 млн., показват данните от анализа на финансовия регулатор. При тях нанесените щети варират между 3,6% и 4,1%.
При товарните автомобили и автобусите честотата на изплатените претенции варира между 15,9% до 28%, а в трета група, където са тировете, щетимостта е стигала и до над 30%.
Най-малко претенции идват от четвъртата група, в която са мотоциклети, трамваи, селскостопанска техника.
За миналата година премийният приход от “Гражданска отговорност” и “Автокаско” е 1,2 млрд. лв., а изплатените щети гонят 3 млрд. лв. при средна цена на полицата малко над 200 лв.