Класираният на второ място в търга на столичния Център за градска мобилност консорциум "Софер" обжалва избора на "Си Ен Си София тикетинг систем" за изпълнител на системата за електронно таксуване в градския транспорт, става ясно от сайта на Комисията за защита на конкуренцията, където жалбата е подадена във вторник. Самата жалба обаче не е публикувана и не стават ясни мотивите на "Софер", в която участват българските "Димирома" и "Декарт" и румънската "УТИ груп", предаде "Капитал".
Спечелилият обществената поръчка "Си Ен Си София тикетинг систем" пък e българско-турски консорциум. Обединението поиска най-ниската цена от 73.24 млн. лева без ДДС за изграждането на системата и още 5.85% от приходите от продадените карти и билети през нея, но не повече от 10 млн. лв. без ДДС. Или общо почти 100 млн. лв. с ДДС при прогнозна стойност на поръчката от 105 млн. лева.
Модернизирането на системата за закупуване и валидиране на билети е безспорно скъпа, но тя няма да доведе до гъвкаво и модерно таксуване - например за изминато разстояние или за време, комбинирани билети и други схеми, които всеки милионен град притежава. Това прави и търга доста спорен.
Иначе избраният консорциумът ще разполага с 2 години, за да въведе повече от 15 хиляди електронни автомата за карти и билети във всички над 1350 превозни средства от всеки тип транспорт. Те ще приемат и банкови карти и ще връщат ресто. Фирмата трябва да монтира и оборудване в депата, метростанции и 80 търговски обекта и да обучи всички служители. Поръчката включва и HD камери във всички превозни средства - макар ползата от тях да е неясна. София най-накрая ще има уеб портал за купуване и презареждане на превозни документи.
Сега Центърът за градска мобилност ще трябва да изчака решението на КЗК по жалбата и евентуалното атакуване на това решение пред Върховния административен съд, за да сключи договор с изпълнителя, което ще забави допълнително модернизирането на билетната система в градския транспорт, която по първоначален план трябва да е готова в средата на 2020 г.