Производителят на айфони стана най-скъпата компания в света
“Епъл” записа исторически успех, като стана първата американска компания с пазарна капитализация над 1 трилион долара. Така тя стана най-скъпата компания в света.
През 2007 г. е струвала 106 млрд. долара, припомня Би Би Си. Ако преди 10 години човек е инвестирал в нея 1000 долара, днес инвестициите му са се възвърнали 10 пъти, посочват експерти. Откакто пък са пуснати за първи път на борсата през 1980 г., акциите са поскъпнали 500 пъти.
Създадено в гаража на основателя си Стив Джобс през 1976 г., сега дружеството бие по приходи брутния вътрешен продукт на страни като Португалия и Нова Зеландия.
Гигантът “Епъл” мина чертата на 1 трилион, след като на борсите на 2 август акциите му поскъпнаха до 207,05 долара. Малко след това те паднаха на $ 206,6. От началото на годината акциите на компанията са поскъпнали с 22%.
Всичко това се случи, след като на 31 юли бе публикуван отчетът за третото тримесечие на финансовата година, който се оказа значително по-оптимистичен от предвижданията. Оказа се, че чистата печалба на технологическия гигант е 11,52 млрд. долара - с 32% повече от същия период на миналата година.
И макар да са били продадени по-малко смартфони, печалбата се е увеличила заради по-голямото търсене на по-скъпи продукти. Противно на очакванията най-скъпите айфони се оказали най-популярни и търсени.
Това доведе до скок на котировките от 204 долара до 207,05, при което “Епъл” поскъпна над 1 трилион. Единствената друга компания в света, която е преминавала тази граница, е китайската “Петрочайна” през 2007 г. Само година по-късно обаче, в разгара на финансовата криза, тя вече струваше 5 пъти по-малко - 200 млрд. долара.
Ръстът на печалбата на “Епъл” идва не само от продажбата на смартфони, но и от бизнес услугите на компанията. Те са ѝ донесли 9,5 млрд. долара. Тя взема процент от абонирането на потребителите за определени приложения, най-печелившите от които са “Нетликс” и себеподобните му. По думите на генералния директор Тим Кук търсенето на видеоприложения ще расте двойно всяка година.
Още един източник на доходи е музикалното приложение “Епъл мюзик”, което вече има 50 млн. потребители. През третото тримесечие на финансовата година то е заело първо място в Северна Америка.
За достигането на чертата от 1 трилион долара “Епъл” се конкурираше с “Амазон” и “Гугъл”. Има обаче опасения, че за разлика от конкурентите “Епъл” тепърва може да понесе сериозни загуби заради напрегнатите търговски отношения между САЩ и Китай.