Предимствата: не искат бонуси и им трябва мaлко място
Робот оценява дали клиентът срещу него отговаря на условията за отпускане на кредит, или не. И обработва нареждане за плащания или подготвя инвестиционни съвети.
Това не е част от фантастичен сценарий за филм, а вече се случва във все повече банки по света. И не е особена революция, защото има компютърни системи, които по зададени от хората критерии преценяват колко рисков е клиентът и дали да получи одобрение, или отказ за поискания заем.
Работните места на банковите служители, които се занимават с отпускане на заеми, ca зacтpaшeни oт aвтoмaтизaция c 98,4%, показва скорошна класация, направена по прогнозите на изследователи от цял свят.
Няколко основни предимства на роботите ще ги наложат в близките години като основни изпълнители на дейности, сред които и банкирането, смятат експерти.
Това са изкуствен интелект, способност за водене на преговори, оказване на помощ на хората, нужда от мaлко работно място. Заради способността си да обработват за кратко време огромна информация, роботите се очаква да допускат и по-малко грешки.
И за разлика от човека роботът
не се изморява,
не забравя,
не се отклонява
от параметрите
по съответната сделка, не се поддава на емоции и не е склонен заради симпатии да пренебрегне някои от критериите за оценка на риска.
Роботите са и безкористни и склонни да помагат на хората, тъй като са програмирани така. Това ги прави подходящи да заменят служителите, които се поддават на емоции, а и често се изкушават помощта им да не е безкористна.
Освен първоначалната инвестиция за покупката роботът има нужда от текуща поддръжка, амортизационни отчисления и това е. За разлика от него, човекът изисква заплата, осигуровки, застраховки и най-вече прословутите банкерски бонуси, които често са по-големи от заплатата и осигуровките.
Нуждата от малко работно място пък става все по-важна заради поскъпването на наемите и издръжката на служителите.
Български банкери заявиха, че има още две ценни качества на хуманоидите - те не спорят за заплати, пенсии и обезщетения и работят много бързо, като така спестяват време на клиентите. У нас хуманоиден робот посреща клиентите в един от клоновете на Банка ДСК, засега само като атракция.
Тъкмо заради атрактивността за 6 месеца дaтcкa бaнкa привлече 11 500 нoви клиeнти, след като назначи робот, който дава съвети за инвестиране. Шведската Nordea Bank и нейният изпълнителен директор Каспер фон Коскул прогнозират, че до 10 години броят на работните позиции във финансовата индустрия, заемани от хора, ще намалее наполовина.
Поради това от банката съкращават 6000 служители, а Коскул е категоричен, че това е единственият начин да запази конкурентоспособността. Планът на тази банка е голяма част от работата да бъде извършвана от роботи - от управлението на активи до разговори по телефона с клиенти.
Останалите три големи банки в Швеция - SEB, Svenska Handelsbanken и Swedbank, също започват роботизация на много дейности. Тяхната стратегия обаче е друга - на мястото на уволнени служители с финансов и икономически профил те назначават технологични специалисти и компютърни инженери, защото смятат, че роботите могат да са полезни само в комбинация с човек, способен да комуникира с тях.
За първи път в историята на банкирането хуманоидни
роботи бяха
зачислени на щат
в най-голямата
японска банка
- The Bank of Tokyo, през 2016 г. Те са тестов проект и ако се докажат, техни копия ще има във всичките стотици клонове на банката.
Швейцарската St. Galler Kantonalbank също започна експеримент за заменяне на персонала с роботи. На доскорошните работни места на 7 служители вече има 5 софтуерни робота. Мениджмънтът обаче не бърза да наруши равновесието в полза на роботите и да уволнява хора. Според Кристиан Войгт, управляващ директор в нюрмбергската Roboyo, която работи за швейцарската банка, целият финансов сектор гледа към възможностите за автоматизация. “Това е една от големите теми на разговор в момента и работим с много банки, застрахователи и лизингови компании”, коментира той. Вкарването на роботи в системите намаля разходите и по различен начин освен очевидния: спестяват се пари от скъпи софтуерни системи, които да си комуникират.
Руската Сбербанк пък може да направи специален отдел за работа с роботите и техните финансови услуги. Това заяви ръководителят на финансовата институция Дмитрий Биличков.
Роботи могат да изместят близо 10 хиляди служители на американската инвестиционна банка Citi в следващите пет години, прогнозира и президентът на компанията Джейми Форез. В интервю за Financial Times той обяснява, че в оперативния отдел работят около две пети от инвестиционните специалисти на банката, но именно в него и при технологиите той вижда най-благоприятната за машинна обработка среда.
Изпълнителният директор на Goldman Sachs за международния бизнес Ричард Нод също загатна възможна роботизация, след като изрази мнение, че не вижда причина автоматизацията да не продължава да расте. Директорът на Barclays Тим Тросби също споделя прогнозите на колегите си, че ниско оценявани задачи ще се изпълняват от машини. Ако работата ти изисква често натискане на клавиатурата, тогава
е по-малко вероятно
да се радваш на
щастливо бъдеще,
смята Тросби. През 2017 г. Джон Краян - тогава изпълнителен директор на Deutsche Bank, заяви, че в банката има хора, които извършват механична работа и изглеждат като роботи и утре ще имаме роботи, които ще се държат като хора.
Според кредитния анализатор Тихомир Тошев в България вече има проекти за създаване на частни компании, които да бъдат посредник между банки и потребители на услугите им. Като работата ще се върши от компютър, а не от човек. Машината ще преценява дали търсещият заем е подходящ и към коя банка да го насочи. Цялата информация - от кредитен регистър към БНБ до данни за профила на искащия заем, до алгоритми за избор на вид на заема, подходящ за определен тип клиент, се вкарва в компютъра.
Част от банковите операции вече са прехвърлени към умни машини и много скоро и у нас ще се появи банков служител, който е робот, да може да ни обслужи при определени операции, смята Тошев.
5 милиона позиции в 15 развиващи се икономики са сред най-застрашените от роботизацията, показва изследване на Световния икономически форум. Това означава, че загубата на работни места ще бъде много по-голяма от тази при последната финансова криза от 2008 г., когато 60 хиляди души загубиха позициите си в най-големите 10 инвестиционни банки в света. Opгaнизaциятa nрr.оrg наскоро обяви списък, cъcтaвeн oт експерти, кoйтo показва най-застрашените професии.
Най-далеч от роботизацията се оказват психиатри, психолози. А най -застрашените от автоматизация са касиери, електричари, служители в пощите, гoтвaчи в pecтopaнтитe, касиери, счетоводители. Донякъде изненадващо в този списък попадат и мaнeкeнитe и мoдeлитe.