Виж как да си сметнеш данъка за колата по новите правила

 

Над 50% по-висок ще е данъкът от догодина за коли на възраст над 20 г. Това показват изчисленията на “24 часа”, направени според предложената от финансовото министерство нова схема за облагане на превозните средства.

Тя бе публикувана за обществено обсъждане миналата седмица.

С текстовете за първи път се въвежда

екокомпонент

в налозите за

автомобили

След като данъкът се изчисли спрямо мощността на автомобила, сумата се умножава по коефициент за възрастта на колата, който и досега съществуваше, но с по-различни стойности. След това се умножава и по екокомпонент (виж графиката). Отпада обаче сегашната отстъпка, която се даваше за наличие на катализатор. Това се обсъждаше отдавна, тъй като чрез нея се правеха много измами.

За колите над 20-годишна възраст добавянето и на двата компонента вдига данъка дзначително. Например за кола със 100 конски сили сега се плаща най-малко 110 лева данък. С новото облагане сумата може да стигне и до 170 лв.

Намаление обаче ще има за колите на възраст между 10 и 15 г. Например за по-мощна кола с двигател с 235 конски сили, която се кара в София, в момента данъкът е 404 лв. Догодина той ще падне на 360 лв. заради променената стълбица на облагане.

Собственик на кола с мощност 110 к.с., произведена през 2009 г., и с екологична категория “Евро 5” ще плаща данък 450 лв., ако общинарите в София изберат най-ниските възможни стойности и за двата показателя. Това е с 60 лв. по-малко от сегашните 510 лв., които се дължат за такава кола в столицата в момента.

Най-мощните превозни средства - тези, които имат двигатели с над 328 конски сили, ще плащат обаче доста повече. Предлага се те да се облагат от 2,10 до 6,30 лв. на конска сила. Такива високи стойности се въвеждат за първи път в закона. Колкото по-малко замърсява колата, толкова по-голяма отстъпка от данъка ще има, предвиждат други промени. Тази опция обаче е валидна за автомобили с екостандарт поне “Евро 4” - тоест такива, произведени след 2006 г. За такава кола

данъкът може

да падне с 20%

За превозните средства с най-съвременния екостандарт - “Евро 6”, дължимият налог може да се намали с до 60%.

Въвеждането на екологичен компонент в облагането всъщност компенсира донякъде сегашната практика, при която собствениците на нови коли плащаха далеч повече, въпреки че возилата им замърсяват най-малко. Това се получава заради коефициента, с който се умножава сумата, изчислена според мощността. За колите до 5-годишна възраст той е най-висок.

От 1 септември!

Нов регламент и тест показват реалния разход на гориво

Разходът на гориво на всички нови коли, които се пускат на пазара в ЕС от 1 септември 2018 г., вече се изчислява и показва на купувачите по нов начин, който е много по-достоверен от досегашния. Това предвижда регламент на Евросъюза, който влезе в сила още миналата година, но първоначално важеше само за новите модели, а вече е валиден за всички нови коли.

При купуване на нова кола купувачът трябва да търси дали данните за консумацията на гориво и изгорелите газове се дават по новия стандарт WLTP, който заменя съществуващия още от 80-те години на миналия век протокол NDEK.

При новия стандарт разходът на гориво и нивата на вредните емисии се измерват не само в лаборатория, а и в реални условия и затова са по-адекватни на истинските. По стария стандарт например колите се тестваха в продължение на 20 минути само при две фази на движение - градско и извънградско, като изминаваха общо 12,5 км.

При новия тест, който се провежда вече в реални условия, се изминават 23,5 км в продължение на половин час при различни скорости и с най-различно допълнително оборудване и екипировка, което досега не се правеше. Освен това за пробите се избира различно като температура време и различни атмосферни условия, като се симулира изкачване или спускане по наклон. Всичко това дава по-реални данни за консумацията на гориво, още повече, че вече се събират данни за най-висока и за най-ниска консумация.

Вместо само градско и извънградско каране всяка произведена кола се пробва при четири фази на натоварване на мотора - слабо, средно, силно и свръхсилно.

При пробните тестове бе установено, че средната разлика между лабораторното и реалното тестване на колите може да покаже до 30-40% разлика. Например, че една кола може да покаже консумация от 1,7 до 2,5 литра на 100 километра при едни и същи условия на каране.

Новият регламент бе приет след избухването на скандала “дизелгейт”, при който се оказа, че не само процедурата на изпитанията не е особено прецизна, но и производителите монтират специален софтуер на лабораторните стендове, който не позволява реалното измерване на резултатите.

Европейската асоциация на производителите на автомобили впрегна специалисти от Европа, Япония и Индия за разработване на новия стандарт и декларира, че Европейският съюз става единственият регион в света с толкова прецизно измерване на консумацията на гориво и на изгорелите газове при всеки нов модел.