Цигарите Compliment - марка, която не се произвежда легално от нито една от тютюневите компании в България, са достигнали забележителен дял на контрабандния пазар у нас - 17,5%.
Иначе като цяло нелегалните цигари, продавани в България, са паднали през второто тримесечие на 2018 г. до рекордно ниските 4,7% в сравнение с 34,5% през 2010 г., показват данни от проучване, поръчано от инициативата “Срещу незаконната търговия”. Това е и най-ниското ниво на консумация на нелегални цигари в Евросъюза.
Кой обаче е производителят на Compliment? Според спецслужбите най-вероятно марката идва от някоя от нелегалните фабрики на Антон Арабаджиев в село Оризари, Пловдивско, посочена от британските им колеги в началото на 2018 г., или от фабриките на Миню Стайков и Евлоги Станоев-Бирмата и синовете му в Карнобат и Дупница.
След внушителното нелегално присъствие на Comliment по дял следва гръцката марка “Карелия” - 7,5%, която традиционно през последните години държеше първото място, показва още изследването.
Популярността на “Карелия” освен от силното търсене на българския пазар е и заради изградените няколко канала за нелегалния внос от Гърция.
Изненадващо иначе популярната марка на “Филип Морис” - Мarlboro, е трета по продажба на контрабандния пазар - 6,4%. Още три известни марки следват по нелегално разпространение. Това са Business Royals - 5,7%, както и равните 4,3 процента от контрабандния пазар, които делят Rothmans и Wilson.
Сред марките с по-забележителен дял при контрабандата са “Марбъл”, “Капитал”, “Американ голд”, “Игъл”, “Трокадеро”, “Росман” и други. Никоя от тях няма легален аналог, а първите две със сигурност се произвеждат или са произвеждани от фабриките на Стайков и Бирмите.
Нелегалното производство обхващало целия процес - от изработката на опаковките до снабдяването с тютюн и пълненето на цигари.
Проблем имало единствено със снабдяването с оригинална хартия за цигари.
Поради това често се изпразвали бракувани цигари заради дефекти при легално производство и се пълнели отново в нелегалните фабрики.
Обикновено на поточната линия се зареждала една от марките и тя се въртяла на машините в продължение на поне седмица. След това се сменяла с друга. Поради това и през даден период някоя от тях имала по-голям дял на черния пазар, а след това падала и била замествана от друга.