Шефове на БДЖ на най-голямото изложение за жп техника в света:

До 2023 г. у нас ще има

скоростни влакове, гарите

ще се обслужват без персонал

До 2023 година в България ще има скоростни влакове. Дотогава трябва да са готови няколко от най-големите проекти за модернизация на железопътната инфраструктура. Това съобщи генералният директор на Национална компания “Железопътна инфраструктура” Красимир Папукчийски, който бе на най-голямото изложение за жп техника в света в Берлин.

Само за модернизация на железните пътища у нас в следващите години

по европроекти

ще се отпуснат

близо 2 млрд.

лева. Повечето от най-важните проекти вече са в подготовка и затова на панаира “Инотранс” в Берлин от България имаше близо 100 посетители, включително и генералните директори на НКЖИ и БДЖ.

“Тук съм, за да видим иновациите на фирмите, които са първенци в областта на железопътната инфраструктура, жп стрелки и контрол по състоянието на железен път, както и механизация на поддръжка на железопътната инфраструктура”, обясни пред “24 часа” Папукчийски.

“Знаете, че този панаир се провежда на две години. От предното ми посещение забелязвам тенденция за много сериозно развитие в посока диагностиката и контрола на железопътната инфраструктура във водещи жп администрации като “Дойче бан”, френските и австрийските железници. Нас ни интересува механизацията, свързана с текущата поддръжка на железния път, и оптимизацията на ремонтите, за да намалим времето, в което ще се извършват тези ремонти”, посочи още директорът. Един от първите проекти, който трябва да премине към изпълнение, е

модернизацията

на гара София

До края на годината ще стане ясно кой е спечелил държавната поръчка за нея и ще се сключи договорът. Проектът е за около 250 милиона лева и предвижда модернизация на отсечката София-Волуяк, което включва двете големи гари София и Волуяк и изграждане на нова гара Обеля. Предвидено е тя да има топла връзка с метрото, за да има бърз и удобен транспорт за хората, пътуващи към София от Драгоман и околността, каза Папукчийски.

Голям интерес има към модернизацията на жп линията Пловдив - Бургас, най-вече към изграждане на нови маршрутно-компютърни централизации и впоследствие

изграждането

на диспечерско

управление

в Пловдив

“Това е бъдещето, защото нивото на сигурност на новите компютърни маршрутни централизации е по-голямо и ще доведе до намаляване на експлоатационния гаров персонал. Вече от няколко месеца в изградения участък между Пловдив и Свиленград имаме три гари, в които нямаме персонал, изцяло видеонаблюдение и диспечерско управление на тези гари. Тенденцията е до средата на следващата година да имаме поне още три гари без персонал и до края на годината да финализираме участъка Пловдив-Свиленград. Ще останат 4 гари с персонал от общо 11 гари в този участък, каза директорът.

Автоматизацията

е единственият

отговор

на един от сериозните проблеми в България - липсата на кадри. “Освен че няма хора, младите също не проявяват интерес към професията, така че преминаването към автоматизация е единственият адекватен отговор. Тя повишава много и сигурността на транспорта”, смята Папукчийски.

Шефът на НКЖИ Красимир Папукчийски в Берлин
Шефът на НКЖИ Красимир Папукчийски в Берлин
Сигурността на жп транспорта е сред приоритетите, особено след тежките катастрофи в близкото минало. “Мога да кажа, че последните две години заложихме и ние много сериозно върху мониторинга и подобряването на състоянието на железопътната инфраструктура. Мониторингът определя местата, на които е необходимо да се вземат по-сериозни мерки за подобряване на състоянието, и затова акцентираме върху него. Автоматизацията намалява риска от човешка грешка. Хората, които досега са обръщали стрелките и са подготвяли маршрутите, вече са заместени от компютри, това го прави централизацията, която има сериозно ниво на сигурност и рискът от човешка грешка е минимизиран до нула”, обясни шефът на НКЖИ.

Фирмите, които проявяват интерес към модернизацията на гари и жп инфраструктура, са “Талес”, “Бомбардие”, “Ансалдо”, “АЖД Прага”. “Това са големите фирми на пазара за сигнализации и телекомуникации. Това, което предлагат, е много добро за изграждане на компютърна централизация”, каза още той.

Папукчийски посочи и че

има процедура

в БДЖ за

нови влакове,

така че при изградена жп структура, позволяваща 160 км в час, машините по нея да са в състояние да я използват.

Очаква се до 2023 година това да е факт и отсечката София-Бургас да се взема за 3 часа и половина или 3 часа и 45 минути, ако превозвачът намали броя на гарите по пътя и те са само в Пазарджик, Пловдив, Стара Загора, Карнобат, Бургас.

Предстои да започне модернизацията и на най-тежкия участък - Елин Пелин - Костенец и Костенец - Септември, които са финансирани по две оперативни програми.

“Амбицията ни е линията от сръбската до турската граница да се довърши с отсечката Волуяк - Драгоман - сръбска граница. В момента сме обявили процедура за избор на изпълнител за проектиране на участъка Радомир-македонска граница, имаме

проектна

готовност

за участъка

София-Радомир,

където също ще има скорост 160 км в час. “Горна баня” ще се свърже с метрото”, обясни още Папукчийски.

Шест са кандидатите за модернизацията на жп линията Септември-Костенец, чиято прогнозна цена е 350 млн. лв., идващи основно от финансиране по Механизма за свързване на Европа.

Участниците са:

- Обединение ДЗЗД “Железници Костенец – Септември”

- Консорциум “Булрейл 2019”

- “Терна” АД

- ДЗЗД “Жп Костенец – Септември”

- “Интоса КС” ДЗЗД

- ДЗЗД “Костенец – Септември 2018”.

От българска

страна в

консорциумите

влизат големи

компании

като “Трейс холдинг”, “Главболгарстрой”, “Автомагистрали Черно море”, а сред чуждестранните участници има португалски, испански и гръцки фирми. Модернизацията на тази точка бе свързана с многократното блокиране на тръжните процедури от току-що създадена фирма.

В крайна сметка офертите бяха отворени, след като на 10 юли ВАС даде зелена светлина на проекта.

Апетитната хапка

Елин Пелин - Костенец - Септември

Участъкът е разделен на лотове, а за първия, който е 19,6 км, ще бъдат похарчени около 55% от средствата.
Участъкът е разделен на лотове, а за първия, който е 19,6 км, ще бъдат похарчени около 55% от средствата.
Отсечките Елин Пелин - Костенец и Костенец - Септември предизвикаха огромен интерес сред български и чужди фирми.

Участъкът Костенец - Септември е на стойност 1,024 млрд. лева и предвижда модернизация на двупътна жп линия, осигуряваща скорост от 160 км/ч за пътни и 120 км/ч за товарни влакове, монтаж на нова контактна мрежа, реконструкция на съществуваща тягова подстанция Белово, изграждане на 23 моста с обща дължина 2,401 км.

Ще бъде изградена нова жп гара Костенец и реконструирана жп гара Белово. Ще бъдат изградени 3 железопътни тунела за двойна жп линия с обща дължина 4,568 км.

Времето за изпълнение на ремонта е 5 години.

Фирма в блок в “Меден рудник”

опита да блокира търговете

Новосъздадена фирма “Рос бг” е блокирала с жалби общо пет големи държавни поръчки. Три са на НКЖИ, а две на община Велинград за строителство на пътища. Фирмата е създадена на 16 януари тази година с капитал от 1000 лева. Собственост е на радиожурналистката от Хасково Росица Александрова Кирева, а като адрес е посочен панелен апартамент в бургаския квартал “Меден рудник”.

Росица Кирева претендира да получи от оперативните програми обществена поръчка за модернизацията на жп линията Пловдив - Бургас и сумата от 194 млн. лева. Тя е главен редактор на регионалната радиостанция на “Дарик” в Хасково. 39-годишната дама е едноличен собственик на дружеството, което участва в една от най-големите обществени поръчки в България. Родена е, живее и работи в Хасково. Не е известно някога да се е занимавала с друго освен с журналистика, както и да има инженерно или икономическо образование. Жалбите по поръчките на НКЖИ бяха отхвърлени.