В рубриката "Новата БГ икономика" разказваме историята на серия от успешни предприемачи, реализирали идеите си в България. Те са стартирали идеите с подкрепата на българската банка за развитие.
За мен е изключителен показател, че един турист е удоволетворен, когато той пожелае да си удължи престоя. Тази година това, за щастие, ни се случи много пъти. Това разказва Христо Христов, управител на комплекса “Зорница сендс”.
Хотелът се намира в местността Козлука, между Свети Влас и Елените. Отваря врати през 2006 г. и оттогава е посрещнал хиляди гости от цял свят – Европа, САЩ и дори Япония. Основно обаче
разчита на
българския пазар
и над 50% от заетостта през юли и август е от местни туристи.
Чужденците са най-впечатлени от тематичните български вечери с фолклорна програма и традиционни български ястия. Високо оценяват и менюто със средиземноморска тематика, където водеща храна е рибата и рибните продукти.
“Залагаме само на пресни храни и работим с български фирми. Голяма част от месото зареждаме от производители, плодовете и зеленчуците също са местни. Всичко се следи много стриктно, тъй като нашите гости са взискателни”, казва Христов.
Над 40% от посетителите им са стари клиенти, част от тях посещавали хотела в началото и в края на сезона. “Имаме туристи, които
тринадесета година
са наши гости
Смятат, че хотелът е “тяхното място”. Всеки път, когато идват при нас, очакват да видят нещо ново – как стаята е реновирана, подобренията в общите части, в ресторанта, в кухнята, в зоната около басейна, и може би с това ги привличаме и задържаме толкова години”, казва Христов. И обяснява, че всяка година инвестират в различни зони от хотела.
“Добавяме нови неща, реновираме, защото знаем, че за да бъдем предпочитани като хотел, трябва да бъдем конкурентни. Всяка година трябва да изненадваме нашите туристи с нещо ново”, казва Христов.
Тези инвестиции се правят със собствени средства или с помощта на партньори като Българската банка за развитие. “Тя ни помогна плановете ни да се осъществят в един етап от сезона, в който приходите са ограничени”, казва Христов.
За банката разбират от близки, които я препоръчват заради условията, които предлага. С подкрепата от ББР успяват да
приключат навреме
предвидените
ремонтни дейности
и да стартират сезона в перфектен вид. Със средствата закупуват ново кухненско оборудване, подменят електроуреди, климатична инсталация и мебели.
Хотелът разполага с два ресторанта, лоби бар, караоке бар, както и бар на басейна. Миналата година изцяло обновен е основният ресторант, а през тази в стаите е наблегнато на техническата част - енергоспестяващи технологии.
“Изцяло сме се ориентирали в тази посока, полагаме грижи за околната среда и същевременно намаляваме разходите”, казва управителят.
За следващия сезон планират да инвестират в
поддръжката на
плажната ивица
и да изградят нови пътеки и за улесняване достъпа на хората с увреждания.
Комплексът е насочен към семеен тип туризъм и предлага много услуги в тази насока – анимация за децата, детски бюфет и площадки, детска градина. За малките гости е предвиден и голям кът с пързалки, шах с големи фигури и люлки, открит фитнес, които са на територията на хотела.
Основните клиенти са семейства с деца – 90% от посетителите са именно такива. Затова и комплексът умишлено избягва ол инклузив модела, тъй като услугата предполагала по-шумни забавления.
“Ние се опитваме да развиваме семеен туризъм, затова сме се спрели на варианта алкохолните напитки да не влизат в цената. Не това е водещо за нашите клиенти, а почивката и спокойствието ”, обяснява управителят.
Той споделя, че най-ценният капитал на компанията е екипът. Имат изградена фирмена политика за подбиране на добри квалифицирани кадри, защото залагат на лоялност към хората, на отношение, на внимание към всеки един от служителите и се опитват да създадат среда и условия, където да работят и да се чувстват добре.
“Залагаме и разчитаме на
персонал, с който
сме работили
предишни сезони,
който е проверен, обучен е и можеш да разчиташ на едно ядро от хора за следващия сезон”, споделя той.
Според Христов развитието на туризма в страната върви в правилната посока, но има доста още да се работи, за да постигне добра и конкурентна услуга. България има своите големи предимства в алтернативните видове туризъм, като спа, културен и винен, и там трябва да са насочим усилията.
“За мен е важно България да се развива като дестинация – не като конкретни райони или туристически обекти, важното е да работим всички в посока “Предпочитана дестинация – България”. Туристите да я изберат, а след това да се спират на дадена локация. За целта трябва всички да се обединим и да работим в една посока, всеки един от нас да полага усилия така, че да изпраща доволни гости, които с радост ще се върнат”, казва Христов.