Издателят им Венелина Гочева е единствената, която
няма участие в други бизнес сфери, показва
изследване на Асоциацията на европейските журналисти
“24 часа”, “168 часа” и “България днес” - трите вестника, издавани от “168 часа” ЕООД, са сред 10-те най-влиятелни на българския пазар.
Това показва национално представително изследване на социологическата агенция “Маркет линкс”, направено по поръчка на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) в България.
То е част от мащабното проучване на АЕЖ за пазара на печатните медии у нас, наречено “Печат. Вестник за вестника” и публикувано на 1 ноември, Деня на будителите.
Според социологическите данни останалите издания, които са с различна степен на обществено-политическа насоченост, са “Телеграф”, “Уикенд”, “Монитор”, “Труд”, “Стандарт”, “Капитал” и “Сега”. Всички 10 вестника са базата, върху която е направено изследването.
Информацията за собствениците им показва, че “издателят на “24 часа” (както и на “168 часа” и “България днес” - б.а.) Венелина Гочева е единствената сред издателите, която няма участия в други бизнес сфери.”
Според изследването Иво Прокопиев и Теодор Захов, които са собственици на “Икономедиа” (в. “Капитал”), имат интереси във възобновяемите енергийни източници, недвижимите имоти и интернет технологиите.
Издателят на “Сега” Сашо Дончев има интереси в недвижимите имоти и енергетиката.
Депутатът Делян Пеевски, който е собственик на най-голямата медийна група (“Монитор” и “Телеграф”), декларира пред Сметната палата и Комисията за противодействие на корупцията и незаконно придобитото имущество участия в различни търговски дружества в чужбина.
Според него “собственикът на “Труд” Петьо Блъсков и неговият баща, който е главен редактор на изданието, се занимават със строителство, което се финансира предимно от една банка, а в някои от случаите имотите, върху които се строи, са придобити от Столична община”.
Според изследването предимствата на печатните вестници са наличието на повече и по-задълбочена информация, по-различен тематичен обхват, за разлика от телевизиите, както и възможността информацията в него да е достъпна многократно.
“Ако си го чул по новините и след това го има във вестника, вече си сигурен, че това нещо е така”, казва една от участничките в изследването, която е във възрастовата група 18-39 г.
Печатният вестник се откроява като по-достоверен източник на информация в сравнение с телевизията и интернет за 40-60-годишните. Сред тях преобладава мнението, че в печата информацията се излага по-обстойно, с повече гледни точки, тъй като самият характер на медията дава възможност за това.
За да купят вестник, за читателите е важно да има не само актуална информация, но и публицистични коментари и анализи. Друга причина е достоверността на информацията. Освен това участниците описват четенето на вестника като “ритуал” - нещо, което се случва всеки ден и носи удоволствие.
Според изследването анонимните публикации са основна причина за ниската степен на доверие към медиите като цяло. Затова авторството на материалите е от съществено значение и един от факторите за по-високо доверие в тях и особено в печатните. “Резултатите показват, че за читателите е важно да свързват името на автора с визия за него”, пише още в изследването.
“Вестниците не са това, което бяха, и никога няма да бъдат. Колкото повече знаем за тях, толкова повече ще знаем на кого да вярваме и да помагаме”, пише за целите на изследването д-р Илия Вълков, ръководител на проучването и член на УС на АЕЖ.
Промяната във вестниците днес се свързва най-вече с онлайн версиите им. 24chasa.bg остава най-големият новинарски портал в България с ръст от 38,48% при уникалните посетители за 2018 г., в сравнение с 2017 г. Обобщените данни са от метричната система Gemius за септември. Най-важната причина за неспиращия ръст на 24chasa.bg е уникалното съдържание, произвеждано от професионални журналисти, както и марката на медията, която е символ за качествена журналистика.