Поскъпват и застраховки, което допълнително ще оскъпи стоките
До 5% ще поскъпнат стоките, които хората купуват всеки ден или поне често, след въвеждането на толтаксите, изчислиха за “24 часа” превозвачи. Сметките са за бързооборотни стока като хляб, мляко, сирене, колбаси, месо, които се транспортират всеки ден.
Влиянието на таксуването на база изминато разстояние за стоките, които човек купува рядко като бяла и черна техника, дрехи и други, ще е минимално.
Три варианта за толтакса се предлагат - първият е 12 ст. на километър, вторият - 20 ст., и третият - 26 ст. Средно един камион, който извършва вътрешни превози в страната, изминава 100 000 км.
Ако толсистемата се въведе за магистрали и за пътища първи, втори и трети клас, превозвач, чийто камион изминава 100 хил. км, ще плаща 12 хил. лв. на година. Това е близо 10 пъти повече от сегашната годишна винетка, която струва 1340 лв. При цена от 20 ст. на км годишното плащане е 20 000 лв. В пари превозът на стоки с камион на територията на страната за година при първия вариант е с 10 660 лв. в повече, а при втория - 18 660.
Според превозвачи цената на транспорта в момента е между 1,60 - 1,80 лв. на километър. С преминаването към толтакси тя ще се качи на 1,75 - 2 лв., което е между 9 и 11% увеличение при варианта 12 и 20 ст. на км, а при 26 ст. ще е над 20%. Транспортът е с дял между 10 и 15% от себестойността на бързооборотните стоки. Ако един хляб струва 1 лв., а делът на транспорта сега е 15 ст., при първия вариант на толтаксата с 12 ст. на км поскъпването ще е с 1,35 ст., или с малко над 1 на сто, ако е с последния - 26 ст. на км, то увеличението ще бъде към 3%.
“24 часа” се свърза с производители на бързооборотни стоки, но се оказа, че те все още нямат изчисления как въвеждането на новото таксуване ще се отрази на цените. Има и представители на фирми, които не са съвсем наясно какво представлява толтаксата, други смятат, че тя ще се плаща само от чуждите камиони.
“Досега се плащаше за време, а не за изминати километри. Няма как да се съпоставят новите цени с тези на винетките. Трябва да се пресметне колко километра изминава един тир и да се предположи колко би пътувал след въвеждането на тола”, заяви пътен експерт.
“Не е ясно колко ще струва километър, нито за кои пътища ще се плаща. Щом в началото няма да са всички, ще се движим по безплатните”, заявиха от фирма за производство на зеленчуци.
“Рано е да правим изчисления и догадки. И сега плащаме винетки за камионите, а с толтаксите не вярвам да е много по-различно”, коментира прокуристът на една от най-големите месопреработвателни фирми.
Според него компонентата транспорт има недотам голям дял в крайната цена на продукта. Освен това толтаксата била най-малкото притеснение. По-сериозен разход били закупуването и поддръжката на камиона, заплатата на шофьора, осигуровките му и т.н.
“Очаквам спедитора, с когото работим, да ми изпрати изчисления. За оскъпяването освен толтаксите влияние ще окажа и поскъпването на “Гражданска отговорност” и застраховката на самите товари, коментира представител на фирма за матраци.