Рекламата е индикатор за пулса на икономическия живот в страната, казва криейтив директорът в агенция Kiwi

- Г-н Стоянов, как изглежда рекламната 2018 г.? Може ли през резултатите за реклама да се оценява икономическото състояние на страната ни?

- Рекламата е неотменна, важна част от икономическия живот. В България тя все още не е получила адекватния обществен престиж и интерес, но напредваме. Дано и държавниците проумеят, че рекламната индустрия е индикатор за растежа и катализатор на позитивни процеси. Според това колко сме заети и колко активни са клиентите нещата са горе-долу добре - 40% сиво, 60% розово.

- Какво ново донесе 2018 г. на рекламната агенция Kiwi?

- Най-вече новият ни голям клиент - “Силвър Стар Моторс”, официален дистрибутор на Mercedes-Benz за България. Това ни дава шанса да работим за водещ световен бранд, което е и чест, и изпитание.

Също така наша кампания за големия ни клиент Fibank спечели сребро на престижните международни Еfma-Accenture Distribution & Marketing Innovation Awards. Продуктът им си е новаторски, ние само помагахме. Тоест егото е начесано, хайде сега да се захващаме за работа.

- Рекламният пазар и технологиите в него са изключително динамични, особено по света. Така ли е и за вашата агенция?

- Ние дигитално сме много “в час”. Но аз вярвам и в

добрата стара школа

на класиците -

вслушвай се в

нуждите на клиента,

обгрижвай го нонстоп, уважавай и развивай бранда му. Това са принципи, технологиите са само средство за прилагането им.

- До каква степен е навлязло у нас т.нар. програматик купуване на реклама? Именно заради това автоматизирано подаване на реклама спрямо аудиторията всеки получава на компютъра си реклама за нещо, което вече си е купил. Това не дразни ли клиентите?

- И ние го предлагаме. То е логичен, растящ тренд, търси се оптимално таргетиране и ефективност. Известно противоречие и дразнене има, но все пак този метод не “бърника” в личните ти данни, само реагира на поведението на твоето IP.

- Какви са плюсовете и минусите от технологиите за рекламния пазар?

- Плюсовете са ясни. Рекламата е от първите индустрии, които поемат и въвеждат, дори създават нови технологии. На чист български - ние сме early adopters (от англ. - сред първите, които възприемат нов продукт или технология - б.а.). Най-генералната тенденция е търсенето на все по-прецизна отчетност на ефекта на рекламата и медийния канал. Обяснимо е, макар че няма още точен измерител на човешките емоции, на въздействието примерно на външната реклама, на печатните издания.

Минус е елементарното разбиране на някои по-незрели клиенти, които казват “кажи ми за Х лева в медия Y точно с колко процента ще ми скочат продажбите”.

В дигиталната сфера е най-ясно и конкретно, но дори и там още няма точна формула за това. Който я измисли, ще стане милиардер като Зукърбърг (създателя на фейсбук - б.а.).

- Колко важни за ефективността на една реклама са идеята и артистизмът, изкуството в нея?

- Според книгите и фестивалите - това е най-важното. Изпитал съм в миналото този гъдел, печелил съм награди за идея - и в България, и в САЩ. Но в истинския живот нерядко най-важна е рецептата “абе, клиентът да е доволен”.

Реално, има големи маси от потребители с неособено високо “идейно-артистично” ниво. Но има, за радост, и растящ контингент будни, интелигентни, по-млади хора с високи критерии. Рекламата маневрира между тези понякога шизофренично диаметрални светове. Тъй че темата за процентната пропорция изкуство/търговия в нея е дълга и сложна... и тук нямаме време да я нищим. Иначе ми е любима.

- Какъв е трендът при рекламите напоследък, какво е модно? Изобщо екстравагантните реклами разбираеми ли са?

- Ха-ха, според мен в България ясен, логичен тренд няма, макар че се забелязва една

ретро мода на

романтизиране

на соца,

което за мен - като свидетел на онези времена - е плоско, дразнещо и невярно. Соцът беше сив, униформен и гаден. Младите днес са щастливи, че не го помнят.

Слава богу, понамаляха зверските простотии като пускане на сиренце в деколтето и излизане “само по парфюм”. А екстравагантното ще върви, когато има публика, способна да го оцени. Иначе криейтив потенциал в бранша и в колегите има огромен.

- Очаквате ли раздвижване на рекламния пазар? Вече започна договарянето на рекламните бюджети за следващата година.

- Не очаквам фундаментални промени. Но се радвам, че все повече фирми разбират колко ключова е рекламата за техния продукт или услуга. Но направена професионално, а не... на най-ниската цена. Защото, както гласи един от законите на Мърфи: “Когато става дума за сваляне на нивото - възможностите са неограничени”.

- Кои са най-големите рекламодатели у нас?

- Логично е да са тези с най-големите обороти и най-масов таргет - телекоми, банки, вериги, бири, фармация. Бих искал да гледам повече реклами на уиски, джинси, маратонки, нови филми и концерти, но при тези цени и при този обем на пазара - това е положението.

- Как се планира рекламният пазар? Заедно или поотделно за онлайн и телевизия - например за Нова тв и “Нетинфо” и за Би Ти Ви и техните сайтове?

- Големите медийни групировки - Би Ти Ви и “Нова”, които имат и по няколко тв канала, и уебсайтове, и радиа, логично дърпат към себе си и предлагат атрактивни ексклузивни отстъпки. Нормално е. Медия планьорите трябва да са умни, гъвкави и с ясна визия за нуждите на клиента спрямо реалностите на пазара. Кампаниите днес са все по-интегрирани в различните медийни канали.

- След като има две пийпълметрични агенции, които понякога мерят различно, как планирате рекламните бюджети?

- Трудно. (Смее се.) Доколкото знам, тази аномалия я има само в България и още 1-2 страни. Парадокс е, че те

често дават

противоречиви данни,

мерейки уж едно

и също

Разчитаме на разбирането на клиентите.

- Кога бюджетът за онлайн реклама ще надмине този за телевизия у нас? В света се очаква това да се случи доста скоро.

- Ще се случи в един бъдещ, недалечен момент, но не днес. Ние сме много напреднала в дигитално отношение страна (за разлика от много други насоки), но телевизията все още се крепи като рекламен мастодонт, който гълта милионите. Ние също снимаме много клипове. Но

младите хора, които

днес са на 15-20 г.,

почти не гледат

телевизия

От друга страна, повече онлайн реклама ще означава по-гъвкави формати, повече разнообразие, по-прецизно таргетиране и много други интересни предизвикателства за рекламистите.

- Колко важно за потребителите е съдържанието на медията, която четат?

- Би трябвало да е ключово. И не само при четене, но и при гледане и слушане. Аз самият съм прекарал повече от 10 години в журналистиката, преди да прескоча в рекламата. За жалост, сега масовото ниво падна драстично и много медии се принизиха до масовия “вкус”, гонейки рейтинг на всяка цена, вместо да възпитават и дърпат нагоре. Икономика. И въпрос на лични стандарти.

- Какви са вашите прогнози за рекламния пазар догодина?

- Отново ще водят големите брандове - телекомите, банките, бирите, супермаркет веригите, фармацията ще е все така силна (болнав народ сме, явно). Бюджетите само външно изглеждат намалени, но причината е и в променения сплит - дигиталната реклама е по-евтина, а постига същите, ако не и по-добри резултати от телевизията. Като цяло аз вярвам, че в нашата индустрия ще има пари за хляб. И чаша Macallan. Или Kavalan.

CV НА АГЕНЦИЯТА

Година на създаване: 1997

Какви компании обединява: Kiwi Advertising (пълно рекламно обслужване) и 5-W Communications (PR и събития)

Клиентите: Fibank, Silver Star, Maxsport, БОК, NET1, Telelink, Bansko resort, Giulian, Balkan Holidays, Diners Club International, Amgen, “Еконт”, Austrian Airlines и още много други.

Колко души работят в Kiwi: Около 40, без да броим кучетата.

Наградите: Най-голямата, нефестивална награда - доволни и лоялни клиенти, с които сме приятели и извън офиса.