300 лева глоба и 70 лв. компенсаторна такса ще плащат шофьорите, които нямат
Може да се купува на гише, от сайт и мобилно приложение
Със зарята на Нова година идва и електронната винетка. За първи път в България шофьорите няма да са принудени да купуват хартиени стикери и да ги лепят по предното стъкло на автомобилите.
Електронният вариант бе приет с промени в Закона за движение по пътищата и влиза в сила още от първия час на 2019 г., а продажбите стартират на 17 декември. Но до Нова година ще важат хартиените стикери. За тези, които имат валидност и след 1 януари, няма да е задължително да се конвертират в електронни.
Купуването на електронните става чрез мобилно приложение за телефон, чрез bgtoll.bg, на терминал или по стандартния начин на гише. До понеделник сайтът и мобилното приложение ще бъдат подложени на няколко финални теста, обясниха от Агенция “Пътна инфраструктура” пред “24 часа”.
Операцията по купуването отнема около минута и половина, шофьорите трябва да въведат регистрационния номер на автомобила, неговата категория и срока на валидност на винетката. Ако номерът е написан неправилно или категорията и периодът на валидност са сгрешени, ще се счита, че за колата не е платена винетна такса.
При промяна в регистрационния номер на пътното превозно средство собственикът или ползвателят следва в срок до 3 работни дни да заяви тази промяна в централното управление или в областните на Агенция “Пътна инфраструктура”. Уведомлението може да се подаде и по електронен път.
Винетките
ще се плащат без
допълнителна
такса,
предвижда наредбата за ползване на платената пътна мрежа.
Винетната такса се дължи от собственика или от ползвателя на пътното превозно средство.
Новата електронна система за таксуване е сред най-модерните в Европа. Всичките етапи са дигитализирани, в България няма да има бариери, на които шофьорите да спират, за да платят.
Покритието на пътната мрежа със стационарни контролни рамки за България догодина с пускането на толсистемата ще е два пъти повече от средното за Европа. В Унгария са 101 рамки и 50 мобилни екипа срещу 295 стационарни и 55 автомобила за България. Това означавало, че коефициентът на ефективност при контрола щял да обхване със сигурност 40-46% от трафика.
Колко точно ще е ефективна системата, вероятно ще стане ясно след февруари 2020 г. Това е крайният срок, в който изпълнителят трябва да дооборудва последните 95 стационарни контролни точки. Първите 100 трябва да се готови най-късно до 9 август 2018 г.
За контрола на водачите освен КАТ от 1 януари 2019 г. ще има и толполиция. Тя ще е разположена по пътищата, а специални сателити ще дават сигнал на служителите, че покрай тях преминава нарушител.
Контролните
автомобили имат
ПОС терминали
и плащането на санкцията за липса на винетка ще може да се осъществява и на пътя с дебитна или кредитна карта.
300 лв. глоба и 70 лв. компенсаторна такса ще плащат шофьорите, които не са си купили винетка и бъдат хванати на пътя. За камионите над 12 тона и превозните средства между 3,5 и 12 тона компенсаторната такса е съответно 175 и 125 лв. Глобата за тях е 1800 лв. Таксата ще играе ролята на междинна санкция.
“След заплащане на компенсаторна такса пътуването ще може да продължи до края на астрономическия ден без купена винетка, но на следващия ден, ако не се закупи, отново е налице нарушение”, каза Олег Асенов, експерт към АПИ.
При отказ таксата да се плати на място ще се съставя акт за нарушение и ще се отнема синият талон на автомобила, както е при останалите нарушения на Закона за движение по пътищата.
Началната дата на действие на електронната винетка, заявена при плащането, не може да е по-късна от 30 дни след датата на закупуването.
Няма промяна в цените. Новото е, че догодина
ще има и
за уикенда,
която ще важи от 12 ч в петък до 23,59 ч в неделя.
Тя струва 10 лв. и се очаква да е по-предпочитана в сравнение със седмичните и месечните от шофьорите, които по-рядко пътуват, мотивират се от АПИ.
Цената е изчислена, като са взети предвид редица фактори и разходи.
От Световната банка са посочили, че максималната може да е 13,20 лв. Ако пък се приспаднват административните разходи, сумата ставала 7,60 лв.
Крайната цена от 10 лв. е определена, като се отчита и евентуалното намаление на приходите от продажба на седмични винетки от транзитния трафик през България. Стойността е съобразена и с директивата на ЕС за електронно таксуване - дневната такса да не надвишава 2% от годишната.
До 15 май догодина трябва да бъде въведена в експлоатация толсистемата за таксуване на камионите, които са над 3,5 тона.
Тя трябва да е готова дотолкова, че да позволява да започнат тестовете преди официалното функциониране, което е предвидено за 16 август.
От средата на май най-късно ще започне да тече 6-месечен срок, в който да се докажат ефективността и функционалността на толсистемата.
От Световната банка изчислиха и
предложиха три
варианта за
толтаксуване -
16, 20 или 26 ст.
на километър
Каква ще е тарифата, се очаква да бъде обявено от лятото. Последната информация, дадена от пътната агенция, бе, че цената ще стане ясна в началото на декември.
При предварително плащане на толтакса за тировете ще се издава маршрутна карта, която позволява на тежкотоварното превозно средство да премине еднократно разстояние в обхвата на платената пътна мрежа от начална до крайна точка с предварително посочени междинни точки, които не могат да бъдат повече от четири.
Доставят още ПОС терминали, за да се плаща в пунктовете с карта
Допълнителни ПОС терминали ще трябва да бъдат доставени в пунктовете за продажба. Това се посочва в анекс към договора, който АПИ и изпълнителят “Капш” са сключили в края на септември. Наложило се изрично да се посочи необходимостта от устройствата в допълнително споразумение, тъй като в основния договор липсвали изисквания към тези пунктове.
Порталните рамки по пътищата в градовете няма да засичат нарушители. В момента 125 рамки действат за контрол и класификация на пътните превозни средства в урбанизирана територия. Общините могат да събират такси от пътища, но не и ако те са в националната или европейската пътна мрежа.
Според анекса няма да се доставят индуктивни рамки, както бе планирано в началото. Промяната се наложила след становище от МВР, ще се ползва видеокласификация, тъй като методът имал редица предимства - цифров подпис с изображенията, интеграция на данните със системата на МВР и т.н.
Ще се доставят допълнителни камери, тъй като броячите на трафика не били в достатъчно добро състояние.
Нови 50 броя лазерни скенери ще послужат за прецизната класификация на превозните средства. Скенерите ще се поставят на стационарните контролни точки, а уверението е, че осигуряват до 95% точност при следенето на преминаващите.
От 30 на 7 се намалява броят на мобилните глобяващи офиси на граничните пунктове. Причината е, че от Агенция “Митници” са заявили готовност да осъществяват дейности по правоприлагане.