От няколко дни работят върху специален софтуер, услугата ще заработи до две седмици

Освен от сайта bgtoll.bg и терминалите за самотаксуване в търговски обекти край пътищата, електронни винетки ще може скоро да се купуват и от банкоматите. Това съобщи председателят на управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” Светослав Глосов след среща при премиера Бойко Борисов с Националното сдружение на общините. На него трябваше да се изясни въпросът с плащането на такси за преминаване по пътища, които свързват отделни райони на едно и също населено място.

“По отношение на винетната система и толтаксите, вчера колегите работиха доста, надявам се до десетина дни да се адаптира системата и да може чрез банкоматите да се купуват винетки, така че максимално да се улеснят гражданите”, заяви Бойко Борисов.

След това продължи с “голямо извинение за трудностите”, но обясни, че при прехода от хартиен на електронен носител винаги има такива сътресения. “Надявам се

в рамките на

10-15 дни всичко

да е поправено

След това ще бъде много по-лесно за всички”, коментира Борисов проблемите с новата електронна система за закупуване на винетки през специални терминали, които бяха поставени в редица търговски обекти край пътищата.

От няколко дни се разработва софтуер, който да позволява закупуването на е-винетки и от банкоматите, от които теглим пари, съобщи председателят на АПИ Светослав Глосов.

Очаква се тази услуга да заработи до две седмици.

В България в момента има над 7000 банкомата по данни на фирма “Борика”, която оторизира трансакциите през тях. Засега не е ясно дали е-винетки ще могат да се купуват през всички.

Електронните терминали са около 100, като максималният им брой ще достигне 500.

За тези дни, в които шофьори не са успели да се сдобият с електронен стикер,

загубите

са за АПИ

Оттам не могат да кажат колко точно са те, но около 90% от автомобилите по пътищата били с действащ хартиен стикер в момента.

Шум в комуникацията пък се оказа новината, че до 15 януари може да се пътува без винетки и гражданите да не търпят глоби за това.

“Толерансът, който бе обявен вчера от директора на националното толуправление, не е гратисен период за закупуване на винетки. Напротив - всички по закон сме длъжни да купим винетки. По-скоро искаше да каже, че тези автомобили на толсистемата, които проверяват на републиканската пътна мрежа, ще бъдат толерантни”, каза регионалната министърка Петя Аврамова.

Тя обясни, че толконтрольорите ще помагат и ще консултират шофьорите. От тези лица ще може да бъде закупувана винетка на място.

“Ако бъдете хванати на пътя без винетка, независимо книжна или електронна, услугата ще ви бъде предоставена от патрулните ни коли. Глоба в този момент няма да има”, увери шефът на АПИ Светослав Глосов.

Богатите общини могат да направят пътища безплатни, като ги поддържат

Общините, които имат желание и финансови възможности, могат да извадят пътища от платената винетна система и да ги направят безплатни. Но с условието, че сами ще се грижат за поддръжката им.

До това решение доведе срещата между премиера Бойко Борисов и представители на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ). Тя се проведе извънредно в петък заради исканията на редица кметове за някои участъци в страната да не се плаща винетна такса.

Премиерът даде пример с няколко участъка, за които граждани и местни власти отдавна настояват да не са платени. Това са Варна - Златни пясъци, Варна - Аксаково, Пловдив - Асеновград.

Кметовете на общините, в които попадат те, както и останалите градоначалници, които също желаят да извадят отсечки от платената мрежа, трябва да изпратят писмено искане. “Тези, които искат, имат желанието и финансовите възможности, да поддържат сами своите пътища”, заяви Борисов.

Регионалният министър Петя Аврамова уточни, че до момента официално не е получено нито едно такова искане от община в страната.

“Там, където се иска освобождаване от винетна такса, съответната община нека да поеме ангажимента и да осигури финансов ресурс за поддръжката на пътя”, заяви Аврамова. АПИ поддържа, ремонтира и строи републикански пътища с приходите от винетни такси, каза тя.

Затова и предложението на премиера било справедливо. С него се съгласилили и представителите и ръководството на НСОРБ. (какво още коментираха кметове - виж каретата долу).

Според председателя на АПИ Светослав Глосов въпросът дали да се плаща винетка за северната тангента е изкуствено създаден проблем.

“За да се качиш на нея, трябва да дойдеш от път, който е с платена винетка, не виждам защо беше изкуствено създаден проблемът”, каза Глосов.

Той обясни, че поддръжката на тангентата не е струвала твърде скъпо досега, защото все още е в гаранционен срок, който обаче скоро изтича. Сега пътната агенция поема само разходите по подмяна на ограничителни системи и пътни знаци, появили се след пътнотранспортни произшествия.

След срещата сдружението на общините пое ангажимент до няколко седмици да уведоми всички общини какво трябва да направят, ако искат пътни участъци да бъдат освободени от винетна такса. Веднага след като получат отговори, ще уведомят премиера, обясни председателят на сдружението и кмет на Велико Търново Даниел Панов.

Даниел Панов, кмет на Велико Търново

Даниел Панов, кмет на Велико Търново
Даниел Панов, кмет на Велико Търново: Законът позволява и сега прехвърляне на пътища на общини

Няколко са общините към момента, които искат определени участъци от републиканската пътна мрежа да бъдат освободени от винетки, каза председателят на Националното сдружение на общините Даниел Панов. 

И досега Законът за държавната и общинската собственост давал решение на проблема. По процедури за прехвърляне на пътища към общините се действа от 2007 г., уточни той.

Естествено е общината да поддържа държавната собственост, която е поискала и получила, смята той.

“Въпросът е дали е удачно в момента при приемането на бюджетите за 2019 година. Тъй като някои общини ще направят редица промени в наредбите и определянето на други такси, които трябва да се въведат”, коментира още Панов.

Иван Портних, кмет на Варна

Иван Портних, кмет на Варна
Иван Портних, кмет на Варна: Имаме финанси, за да се справим

ЛИЛЯНА ТРЪНКОВА

“Смятам, че предложеното от премиера Борисов е едно много справедливо решение на проблема. Ние имаме финансовата възможност да се справим, ако някои от пътищата бъдат извадени от републиканската пътна мрежа и станат общински. Ще бъде обсъдено на предстоящата сесия на общинския съвет в рамките на общия устройствен план тези отсечки да станат общински и ние да поемем поддръжката им. Вярвам, че решението ще е в полза на варненци”, каза за “24 часа” кметът на Варна Иван Портних. 

Варна е един от градовете, чийто жители настояват винетните такси да отпаднат за някои участъци. По-специално, за пътя Варна - Златни пясъци, който е част от републиканската пътна мрежа, но по протежението му е вилна зона. Другата отсечка е Варна - Аксаково, където е летището, а също и Варна - Тополи, където е гробищният парк.

Димитър Николов, кмет на Бургас

Димитър Николов, кмет на Бургас
Димитър Николов, кмет на Бургас: С отпаданетo на винетките ще се развият нови градски ареали

ДИМЧО РАЙКОВ

Напълно резонно е предложението на премиера да се даде възможност на общините да поискат да не се плаща винетка за определени участъци, ако сами поемат грижата за тях.

Това е един реверанс към местната власт, защото по този начин ще могат да развият нови градски ареали по протежението на тези пътища, коментира пред “24 часа” кметът на Бургас Димитър Николов.

За Бургас този проблем не стоял, тъй като пътищата до новите бургаски квартали “Ветрен”, “Банево”, “Рудник” и “Черно море” били общински и отпадането на винетката по тях стана с корекция на пътната карта след намесата на кмета пред АПИ. “Във Варна ги разбирам - ако Слънчев бряг бе толкова близо до нас, както са Златни пясъци, също щяхме да искаме да отпадне винетката до курорта”, каза Николов.