Зимата е в разгара си. Как изглежда почистването на София? "Това е ежедневната ни задача. Даже денонощна, защото дори когато не вали сняг, има ниски температури, възможности за заледяване", каза в студиото на "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тази нощ са почиствани стръмни участъци, както и пътят за Витоша. Задачата на управниците е да не се блокира градът, да има движение. Почистването се следи в реално време с GPS.
Йорданка Фандъкова обясни, че е изключително важно да се полагат усилия за това въздухът в София да става все по-чист. През последните години са успели да приведат в норма всички останали замърсители. Проблемът с фините прагови частици остава в определени дни. Все по-малко са дните със замърсяване, но то е сериозно. Инвестирано е в подобряването на обществения транспорт, за да има алтернатива за хората и да оставят колите си.
Проблемът с отоплението на твърдо гориво е сериозен. Кметът настоява да бъде инкриминирано горенето на отпадъци, което е забранено и сега. Санкциите обаче са административни и те не водят до нужния ефект.
Около 55 000 домакинства на територията на Столична община се отопляват с дърва и въглища, каза Фандъкова.
Около 20 000 домакинства ще могат да се включат в двата проекта на общината за подмяна на начина отоплителната им инсталация.
Относно казусът с винетките и Северната тангента кметът на София се извини, че не са успели с АПИ да постигнат предварително договореност. Тя благодари за това, че са били приети аргументите на общината.
За голяма част от софиянци това е градски път. Пет района се обслужват от Северната скоростна тангента, коментира Фандъкова.
Тя обясни, че приема и аргументите на АПИ, защото това са огромни инвестиции. Тя е убедена, че ще постигнат споразумение
Проектът за бюджет на общината за 2019 година е малко над 1 000 600 000 лева. Приоритетите са безспорни - инфраструктура, модернизация на подземния и наземен транспорт, инвестиции в училища и детски градини, екология.
Йорданка Фандъкова не смята за грешка реконструкцията на "Граф Игнатиев". Той е бил абсолютно необходим и задължителен. Подменена е почти изцяло подземната инфраструктура, канализация на над 100 години, топлопроводи. В момента обектът е завършен само в частта на трамвайните релси. В момента работата е спряна заради ниските температури.
Проблемите със строителните компании са сериозни. Аз настоявам те да осигуряват достатъчно добро заплащане на работниците, за да не отиват в Германия или Франция, добрите специалисти да остават в България, каза кметът на София.
Тя обясни, че се налагат санкции както на големите строителни обекти, така и на малките когато не са си свършили работата.
15 големи обекта за заложени за ремонт през 2019 година. Акцентът е върху кварталните улици. 2019-та ще е годината на метрото - до края на тази година ще имаме 48 километра. Ще има предложение за закупуване на нови влакове, както и за започване на реконструкция на старите влакове.