Очаква се нов тренд - сливат се малки магазини
40% дял от пазара държат търговските вериги у нас, останалите 60 са разпределени между малки магазини. Тези данни от маркетингово проучване оповестиха от Сдружението за модерна търговия.
Десислава Николова от Института за пазарна икономика опроверга мита, че веригите погубват дребните търговци. За последната година специализираните магазини за тютюн, храни и напитки са отчели 25% ръст в продажбите. Според Николова е възможно малки търговци в бъдеще да се сливат.
Близо 300 000 души са заетите в сектора, като повече от половината - 167 000, работят за микропредприятия, където средната заплата е 450 лв. 970 лв. е средното месечно възнаграждение в хипермаркетите.
С близо 50% са намалели даренията на храни с изтичащ срок на годност за 2018 г., съобщиха търговските вериги. Причината - има законово изискване всяка опаковка, предназначена за дарение, да бъде маркирана, което увеличава разходите на веригите.
Българската хранителна банка да бъде субсидирана от държавния бюджет, предлагат като мярка за насърчаване на даряването от сдружението. Вериги вече са обсъдили идеята си с омбудсмана Мая Манолова.
Не търговците, а крайните потребители на храни като хотели, ресторанти и домакинства изхвърлят голяма част от храната с изтичащ срок на годност, обясниха представителите на веригите. По неофициални данни количеството годишно е 670 тона.
Въпреки ограничените възможности на българските производители да предоставят редовно големи количества от своите продукти веригите в България се опитвали да зареждат щандовете си с все повече родна стока. Според тях обаче заради чуждите суровини трудно можело да се определи доколко една стока е с гарантиран български произход.