Юристи обаче са категорични, че изискванията му трябва да се спазват, след като е в сила

 Днес в пленарната зала е решителното гласуване

Закон за горивата има. Дори вече е в сила - от 28 януари. Наредба за него обаче още няма. Ще има през юни.

Практическите казуси, които той породи, всъщност са два. Първият е юридически, доколкото няма яснота какво точно трябва да бъде гласувано в пленарната зала и ще бъде ли легитимно решението, каквото и да бъде то.

Този проблем се изостри, след като парламентарната комисия за борба със сивата икономика във вторник след инфарктно заседание взе соломоновско решение.

За да не наруши конституцията, отлагайки действие на влязъл в сила закон, комисията

отхвърли

предложението

на кабинета за

6-месечна

отсрочка

Едновременно с това обаче удължи срока за издаването на наредбата към него. С “до 6 месеца от влизане в сила на закона”, т.е. до 28 юни.

Докато няма наредба, няма да има и санкции по закона, е тълкуването на шефа на правната комисия Данаил Кирилов. “Тъй като санкциите и регистрационният режим се регламентират именно в наредбата, ако се удължи срокът за нея, санкции няма да се прилагат”, заяви след заседанието на комисията и икономическият министър Емил Караниколов.

Юристи обаче са категорични, че след като има действащ закон, неговите изисквания трябва да се спазват, независимо от това, че наредбата за него още не е готова. Тя просто ще опише реда за регистрация на всеки в сектора с горивата, както и образците за документите, които се изискват за това.

Дотогава всеки, който иска да остане на пазара, трябва да отговаря на общите и специфичните изисквания, записани в действащия закон, единодушни са правистите.

Днес текстовете, промушили се през парламентарната комисия, влизат в пленарната зала.

Парламентарни експерти обаче смятат, че между първо и второ четене не би трябвало да се гледат промени, които са извън предметния обхват на проекта, по вносител.

Формално в т.нар. обхват има две предложения - за отлагане действието на наредбата и за отлагането на целия закон.

“Всичко извън тях е извън предметния обхват на закона, освен ако комисията не реши различно или пленарната зала не реши друго”, смята зам.-председателят на комисията Християн Митев, от “Обединени патриоти”.

Във вторник комисията за борба с контрабандата и сивата икономика освен решението си за удължаване на срока за наредбата прие и текстове, с които отпадат изисквания, предвиждани в закона.

Основните нови редакции на вече действащия закон, които комисията единодушно подкрепи, дойдоха от тримата депутати на ДПС в нея.

Първото тяхно предложение предвиждаше премахване на

обезпеченията от

по 20 хил. лв. за

търговците на

дребно на горива на една бензиностанция. Комисията реши това облекчение да се отнася за всички търговци на горива независимо от броя обекти за търговия, които те имат.

Второто прието предложение променя изискването за 20 хил. лв. уставен капитал, като спорните 20 хил. лв. ще може да са и под формата на имущество.

“Не всички имат такъв уставен капитал, а се стремим да облекчим бизнеса. Това означава всичките да правят промени в уставния си капитал”, аргументира се Адлен Шевкет от ДПС.

“Няма да има изисквания за 20 000 лв.

Вписвате се

безплатно всички

превозвачи

в България. Искаме само три документа - застраховка, АДР (сертификат за компетентност за транспортиране на опасни товари- б.р.) и книжка”, резюмира председателят на комисията Емил Димитров- Ревизоро. Тези три документа ще бъдат разписани и в наредбата.

Говорителят на търговците и превозвачите на горива Симо Симов обаче премина в контраатака:

“Това е закон на коляно. Онези 20 хил. лв. не са проблем. Защо с бензиновоза да не мога да закарам на земеделеца да си зареди комбайна”, попита той. И предупреди, че 400 фирми ще бъдат изхвърлени от пазара и че след една година ще има протести.

“Тежко му който

ще е на власт

тогава”,

предупреди Симов. Одобрено в комисията бе и предложението всички рудници, концесионери, строители на обекти до 3-а категория, да бъдат прибавени към т.нар. вътрешни обекти. “Екстрата” вече важи за земеделците и е записана в действащия закон.

Всяка от тези поправки обаче трябва да бъде гласувана и в пленарната зала, за да стане легитимна.

“Чадър на сивата икономика.” Така Валентин Златев от Българската петролна и газова асоциация определи пред депутатите от комисията казуса по отлагането на закона за горивата.

“Напрежение

в бранша няма,

нашата цел е

равнопоставеност на всички участници и върховенството на закона”, подчерта Златев. Той заяви готовността на асоциацията за допълнения на действащия закон, но подчерта, че не възприема казус с отлагането му, който ще създаде прецедент.

“Не ви пречи нищо да се регистрирате, не знам с какво искате по-специално отношение.

Вие сте

търговски обекти

като всички

други”,

обърна се към представителите на малките бензиностанции председателят на комисията Емил Димитров- Ревизоро. Той отчете, че вече имало 4000 легални бензиностанции, които са излезли на светло.

Пред депутатите икономическият министър Емил Караниколов посочи, че в медийното пространство се появили спекулации за това, че отлагането на закона за горивата в рамките на 6-месечния срок било в полза на сивата икономика, която финансира политически партии.

Затова Караниколов попита всички бизнес организации

дали са част

от сивата

икономика,

финансирали

ли са партии,

получавали ли са финансова помощ за протести.

Законът за горивата “дава един нестроен порядък на сроковете по отношение на влизането на отделни разпоредби”, подчерта шефът на правната комисия Данаил Кирилов.

От Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България пък отново настояха за сериозни промени в закона, които да бъдат обсъдени от всички заинтересовани по казуса страни.

Единствената група, която не подкрепи отлагането на наредбата по закона, бе тази на БСП.

“Кое налага

6-месечното

отлагане

на закона за горивата”, попита Драгомир Стойнев. Според него някой искал да се облагодетелства.

Какво всъщност пише в спорния закон? Той въвежда специални изисквания за регистрация на търговците с нефт и нефтопродукти - определен уставен капитал и обезпечение, както и високи санкции за нарушителите.

Лице, което осъществява търговия с нефт и нефтени продукти без регистрация, извън нейния обхват, или в нарушение на законовите условия, ще се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция в размер от 25 хил. до 250 хил. лв. Всички стационарни и преместваеми обекти за търговия и превоз на горива трябва да отговарят на изисквания за безопасност. Те трябва да бъдат построени или поставени на парцели, които имат разрешения по законовия ред.