Най-скъпият пътен проект у нас досега - трасето през Кресненското дефиле, привлече интереса на всички големи български компании, а едри от чужбина пак погледнаха към България
Най-скъпият пътен проект у нас досега - трасето на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, привлече не само рекорден брой участници, но и нови компании, които досега не бяха стъпвали в България.
Това стана ясно във вторник, след като бяха отворени офертите и за втория лот на магистралата през дефилето.
12 са кандидатите за строителството на участъка с дължина 10,4 км и обхода на Кресна (5,5 км). Прогнозната стойност е 430 525 209 лв. без ДДС. За пърия лот е 444 796 305 лв. без ДДС.
Участъкът привлече най-големите български фирми, а също така италиански, турски, португалска и чешка компании. Някои от тях
кандидатстват
и за първия
участък,
чиито оферти бяха отворени миналата седмица. (Виж таблицата на 3-а стр.)
В обединение “Кресна” са българските “ИСА 2000”, “Евро Алианс Тунели” и “Автомагистрали Черно море”. “ИСА 2000” е участвала в строителството на магистрала “Марица”. “Евро Алианс Тунели” е правила тунели в Германия, Испания, Гърция, Финландия, Сърбия и България. Дружеството е изпълнило за по-малко от двадесет години строителството на над 100 км метро, магистрални, железопътни и хидротехнически тунели. “Автомагистрали Черно море” е изграждала инфраструктура на летище Бургас и около него, строила е част от западната дъга на околовръстното шосе на София, части от магистрала “Хемус”.
Българската “Аккорд строително промишлена инвестиционна корпорация” играе самостоятелно. Фирмата подаде оферта и за пътя Ботевград-Мездра, който е за над 300 млн. лв.
В консорциума “АМ Струма-3.2.2” са “ГБС-Инфраструктурно строителство” и “Главболгарстрой Интернешънал”. Партньор в обединението е португалският гигант “ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас”. Компанията стъпва за първи път в България. “ЕПОС” има
30-годишен опит
в строителството
на пътни и жп
тунели и аутобани
и жп проекти,
работи в Португалия, Испания, Ангола, Алжир, Венецуела, Бразилия и Колумбия.
ГБС е с оферта и за първия лот на участъка, който заобикаля дефилето, в него играе сама.
В консорциума “Европейски пътища 3.2.2” е другата голяма българска фирма - “Джи Пи Груп”, която е с “Логистика 21”. “Джи Пи Груп” игра и в големия жп търг за 1,2 млрд. лв., подаде и оферта за първия участък през Кресненското дефиле.
В сдружението “Геопът Струма 3.2.2” са компаниите “Геострой”, “Пътстрой-92”, “Биас-М” и “Илия Бурда”.
“Трейс Груп Холд” също е сред кандидатите, компанията е в консорциума “АМ Струма Югозапад” в партньорство с “Алве Консулт”.
С оферта е и “ПСТ Груп” заедно с частно акционерно дружество “Строителна асоциация Интербудмонтаж”, “БГ Ленд Кънстракшън” и “Копекс И Ко”.
В консорциума “Европейски пътища 3.2.2” са “Европейски пътища”, “Грома Холд”, “Водно строителство - Благоевград”, “Вахостав-СК”, “Пътпроект” ЕООД, “Рутекс” и “Метропроект Прага” АД.
Напоследък големите турски компании са привлечени от търговете в България. За “Струма” участва самостоятелно “Дженгиз Иншаат Санайи Ве Тиджарет Аноним Ширкети” , фирмата, която строи най-голямото летище в света - истанбулското.
Компанията, в обединение с друга турска фирма - “Дуйго”, вече спечели изграждането на линията Елин Пелин-Костенец за 1,2 млрд. лв. “Дуйго” е с оферта с “Виа-план” за “Струма”.
Трета турска фирма - “Доуш Иншаат Ве Тиджарети”, е в консорциум с “Автомагистрали Хемус” и “Трансконсулт-22”. “Доуш” се знае у нас, тъй като заедно с български фирми строи втория метродиаметър.
Четвъртата турска фирма - “Колин Иншаат Туризм Санайи Ве Тиджарет”, играе в търга също самостоятелно като “Дженгиз”.
Италианците от “Тодини” за пореден път са с оферта за български пътища. Консорциумът е между “Тодини Конструкциони Дженерале ” и “Тодини България”.
Строителството трябва да завърши за 1556 дни
С избирането на изпълнители за двата лота на пътя извън Кресненското дефиле на магистрала “Струма” строителството и на последните участъци от аутобана ще може да започне.
За да е готова магистралата ще остане само модернизирането на сегашния път през дефилето. Всичко това трябва да се случи до 2023 г., за да не загуби България европейското финансиране.
Лот 3.2 - строителството на пътищата за заобикаляне на дефилето, е най-скъпият и най-трудният. Прогнозната цена общо е над 875 млн. лв. без ДДС за 23,6 км.
Той бе разделен на два лота, които да се строят едновременно, за да не се изпуснат сроковете.
Заданието на агенция “Пътна инфраструктура” предвижда двата лота да бъдат проектирани и построени за 1556 дни от датата на подписване на договорите, което прави малко над 4 години. Ако няма обжалвания и забавяне заради съдебни процедури, то е възможно строителството да бъде завършено в рамките на програмния период.
Довършването на магистрала “Струма” е с финансиране от оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”.
Другият незавършен участък на магистралата е лот 3,1 с тунел “Железница”. Участъкът от Благоевград до Крупник, който е 12,6 км, се строи от консорциум “АМ Струма 3.1” с водещ партньор “Грома холд” - бившата “Агромах”. Договорът е подписан на 10 февруари 2016 г., а срокът за изпълнение е 1280 дни. Изграждането на тунел “Железница” бе спечелено от “Джи Пи Груп”, които подписаха договор през миналата седмица и имат 1060 дни да завършат работата.