Ако се появи инвеститор, той или разчита някой да му покрие загубата, или има други цели, които не са икономически, каза бившият енергиен министър
Твърде малко вероятно е да се намерят инвеститори за АЕЦ „Белене”, при условията, които правителството е поставило, без никаква форма на държавна или непазарна подкрепа. Това заяви в предаването „Тази сутрин” по bTV бившият енергиен министър Трайчо Трайков.
Проектът няма начин да бъде печеливш при пазарни условия, когато започне да произвежда електроенергия и да я продава на пазара, коментира той.
По думите му тогава въпросът е кой ще поеме загубата. „Ако се появи инвеститор, той или разчита някой да му покрие загубата, или има други цели, които не са икономически”, отбеляза Трайков.
Той е категоричен, че няма начин този проект да печели в бъдеще. „Това е все едно 90-а година да инвестирате във фиксиран телефон, когато започва интернетът и мобилната комуникация. Енергетиката се движи в съвсем друга посока и скоро притежанието на такава мощност като нова ядрена централа не просто ще е малко неизгодно, а и ще пречи”, отбеляза Трайков.
Според него, дори България да не участва с никакви пари в строителството на централата, ще има още около 1 млрд. евро разходи само за инфраструктурата, които не се очаква да ги плати инвеститорът.
„С това, което участваме, ако централата губи след това, ние постепенно ще го загубим в полза на кредиторите, тоест ще сме се сдобили с нещо голямо и пречещо на цялата енергетика, ще сме похарчили 1 млрд. евро, ще сме дали всичко, което досега ме инвестирали и накрая няма да е наше. Каквато и цена да се вземе на тези активи, ще е по-добре, отколкото те да се влагат в губещо предприятие”, аргументира позицията си Трайков.
По отношение на „Турски поток” той отбеляза, че се очаква ние „да си бръкнем в джоба”. „Планът е за 3 млрд. лева България да построи нови няколкостотин километра тръби, с които да транзитира руски газ, надявайки се след десетки години да си върне инвестицията”, заяви той.
Трайков изтъкна, че в момента получаваме по близо 100 млн. долара годишно от транзит, без да се налага да инвестираме големи суми допълнително. „Новото предложение е да дадем 3 милиарда, за да продължим да транзитираме, само че в друга посока, като междувременно се откажем от единия милиард долара приблизително, които имаме да получаваме до 2030 г. по сега действащия договор”, допълни той.