Британци, французи,
китайци, германци, датчани
и турци са кандидати
Пет консорциума са кандидати за концесията на летище София, съобщиха от министерството на транспорта. Подадените заявления са отворени в четвъртък от комисията по провеждане на процедурата.
В консорциум “Витоша” са “Манчестър еърпорт груп” и “BCEGI кънстракшън”, чийто едноличен собственик е китайската компания “Пекин кънстракшън ейнджиниринг груп”.
“Манчестър еърпорт” управлява летищата Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, предоставя услуги на шест летища в САЩ. Партрньор ѝ е държавният китайския строителен гигант BCEG. Той строи най-голямото летище в света - пекинското Daxing.
В консорциум “Соф кънект” са “Меридиам ийстърн юръп инвестмънтс” и “Флугхафен Мюнхен”. Летището в Мюнхен, което партнира с базирания в Париж инвестиционен фонд “Маридиам”, е второто по натовареност в Германия по брой обслужени пътници следФранкфурт и седмото най-натоварено летище в Европа.
В консорциума “ССБ София еърпорт джейВи” са “ССБ Зауервайн & Шефер Бау” и “Копенхаген еърпортс”. За интереса на копенхагенското летище се говореше отдавна. Датчаните кандидатстваха и за концесионирането на летищата във Варна и Бургас.
Заявление е подала и компанията “Фрапорт България”, която е концесионер на морските ни летища. За изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено “Фрапорт АГ Франкфурт еърпорт сървисис уърлдуайд”.
“Еърпортс Де Пари” и “ТАВ хавалиманларъ Холдинг” е френско-турско сдружение. Французите управляват общо 26 летища. ТАВ е оператор на летище “Ататюрк”, което обаче вече се премести на новия аеропорт, на летище в Анкара и на други турски аеропортове. А също така управляват летища и в Македония, Грузия, Тунис, Загреб и други.
Комисията за провеждане на процедурата по концесията на софийското летище ще оцени заявленията и ще прецени кои от кандидатите ще допусне.
Офертите на класираните консорциуми ще бъдат отворени на 9 май 2019 г. От сделката държавата очаква поне 600 млн. лв.