Всичките работодателски организации искат
преразглеждане на тарифите, КРИБ настояват и
за отлагане на новото таксуване с поне 6 месеца
За третокласните шосета, които са включени в толсистемата, няма да се плаща такса. Това научи “24 часа” от няколко независими източници, работещи по новото таксуване. По проект то ще обхваща общо 10 800 км, но за 2000 км от тях няма да се събират пари заради недоброто им състояние.
Информацията бе потвърдена и от регионалния министър Петя Аврамова, която във вторник вечерта в Ямбол заяви, че
за част от
пътищата ще има
нулева ставка
Толсистемата обхващала само 50% от републиканската пътна мрежа. Другата част от нея и още 20 хил. км общински пътища ще са без такси.
За промяна на списъка с платени пътища се обявиха всички работодателски организации. КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП поискаха и преразглеждане на тарифите. От КРИБ настояват и за отлагане на толтаксите с поне 6 месеца. И четирите организации искат да се направи оценка на въздействието, която да обхване всички основни фактори, отчитащи бъдещото развитие на републиканската пътна мрежа. И да се отчете равнището на таксите в държавите от основните маршрути на международния автомобилен трафик, преминаващ през България, също така и на алтернативни трасета през Гърция, Македония, Сърбия, както и възможностите за мултимодален транспорт.
От КРИБ посочват, че по-приемлив вариант е
да бъдат
включени само
магистралите и
първокласните
пътища,
които са част от трансевропейската пътна мрежа. Така толсистемата ще е насочена основно към транзитното движение и ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар.
Според АИКБ, БСК и БТПП предварителните разчети показвали значително повишаване на тежестта за българските превозвачи. То щяло да доведе до повишаване на цената на товарните превози. Затова от трите организации предлагат определянето на по-ниски първоначални такси и тяхното постепенно увеличение. Предложението им е това да стане в рамките на 5 г. (Какви такси се предлагат - виж таблицата в средата.)
По неофициална информация екипът от експерти, който работи по толтаксите, подготвя нов вариант, в който ще бъде заложено именно това - редуциране на първоначално предвидените тарифи и постепенното им покачване в следващите няколко години.
Година след въвеждането на толтаксите трябвало да бъде направена оценка на въздействието и ако е необходимо, да се предприемат коригиращи действия, посочват още от АИКБ, БСК и БТПП. Трите организации апелират за по-ефективна комуникация и сътрудничество “с цел отчитане на интересите на всички икономически сектори и цялото българско общество”.
Според разчети на Световната банка, която е консултант по въвеждането на толсистемата,
хранителните
стоки ще
поскъпнат
средно с 2%
с новите такси.
Билетите за автобус ще се увеличат в зависимост от разстоянието от 1,6 до 8,7%. Единственото намаление е от София до Перник - с 1,6 на сто. От София до Бургас например, където движението по платен път е 90%, поскъпването е с 4,4%. Зам.-министърът Николай Нанков заяви, че между цените на автобусните превозвачи има и до 7 лв. разлика, а поскъпването ще е 1 лв. за билет заради толтаксата от Бургас за София за автобус с 25 пътници.
Петя Аврамова: Диалогът
с превозвачите продължава
“Ще продължим да търсим възможност за конструктивен диалог с всички превозвачи във връзка с толсистемата, която ще заработи в тестови режим от 16 август, защото смятаме, че тази реформа трябва да бъде въведена в България”, коментира регионалният министър Петя Аврамова.
По думите ѝ 67% от българските граждани подкрепят въвеждането на толсистема, защото в момента 2/3 от пътните такси за ремонт и пътно поддържане се събират от винетките за леки автомобили. Останалата 1/3 е от тежкотоварния трафик, който всъщност руши българските пътища.
“Над 90% от въпросите, които ми задават хората във всички населени места, в които се срещам с тях, са за пътищата. Всички искаме да караме по хубави пътища. Тази реформа, колкото и трудна да е, трябва да бъде доведена до край”, каза още Аврамова. Според нея с темата е възможно да се спекулира по чисто политически причини.
“Никой от превозвачите в момента не може да даде точна справка колко пари ще плати при един курс през България, тъй като все още не сме представили актуалната пътна карта с платени отсечки”, коментира още Аврамова и добави, че всички сметки за един курс при това положение са некоректни.
Тя съобщи още, че от 2 април има техническа свързаност между толсистемата и Агенция “Митници” и в момента тече синхронизиране на базата данни. Изгражда се и връзка със системата на МВР, където изискванията за сигурност налагат по-сложни процедури. Като техническо изпълнение и свързаност ще имаме готовност да въведем толсистемата, разчитаме на конструктивен диалог, в който да намерим най-вярното решение, каза още министърката.