Само чакаме строително разрешение за даден участък и влизаме веднага, не се бавим и един ден, казва изпълнителният директор на "Автомагистрали"
- Ще се справи ли “Автомагистрали” със строителството на отсечката от “Хемус”?
- “Автомагистрали” ще се справи, ще направим всичко необходимо. Дружеството набира скорост, вече имаме екипи, с които обезпечаваме работата по “Хемус”.
- Ще използвате ли подизпълнители?
- Подизпълнители в чистата им форма няма да ползваме. Ще наемаме техника, ще купуваме материали. Има нещо, което може би никой не взема предвид в инхаус поръчката. Имаме право до 20% от цялата стойност да използваме външни услуги. Те ще оберат всички специфични дейности, които ще се използват по време на строителството на магистралата - проектиране, взривни работи.
Ще наемаме тези фирми, за да вършат точно определена услуга. Това са нормални действия в строителния бранш. Ние сме държавно дружество и стриктно ще спазваме всички регламенти и условия, които са ни зададени. Нямаме право да правим грешки.
- Кога ще стартира работата?
- Само чакаме строително разрешение за даден участък и влизаме веднага. Не се бавим и един ден. В сряда получихме строителното разрешение за първия участък, в четвъртък машините бяха на терен. Подготовката беше направена две седмици по-рано - така нареченият бивак на строителен жаргон. Това е базата, в която нощуват автомобилите, където има вагони за инженерите, охрана и всичко необходимо за нормалното осъществяване на работата.
- Защо се бави разрешителното?
- Заради отчуждителните процедури.
- Наскоро в парламента бяха внесени промени в Закона за държавната собственост, според които е строителството продължава дори да се обжалват процедурите по отчуждаване. Ще се отразят ли измененията в процеса на вашата работа?
- Всички тези процедури ще бъдат облекчени с новите промени, които се очакват да влязат в сила. Мисля, че точно тези промени са необходими. Очаква се в най-скоро време да има промяна. Тя няма да засегне финансовия интерес на собствениците, просто целта е да се пести време, тъй като обжалването забавя строителния процес повече от година.
- Ще се справите ли навреме, очакванията на правителството са сроковете да се скъсят?
- Като строители имаме различни срокове според спецификите на терена - за даден участък е 36 месеца, за друг - 48 от издаване на строителното разрешение.
- Ще използвате ли нова техника?
- Първоначално “Автомагистрали” ЕАД стана обект на политически атаки – че няма капацитет, нито техника, нито хора. Това не е вярно. Ние имахме най-важния ресурс - хората. Машини се купуват лесно.
В момента ценното са хората, браншът страда от липса на персонал, който ние имаме, за да осъществяваме дейността си по поддръжка на съществуващите магистрали, и сега ги дислоцирахме за “Хемус”. Това са шофьори, машинисти, специалисти, които управляват пътните машини. Купихме и нова техника - над 20 камиона, верижни багери, колесни багери, комбинирани багери. Предстои купуването на валяци и друга техника, която съпътства строежа на магистралата.
- Достатъчен ли е екипът ви за всички дейности?
- Напълно достатъчен. Аз съм горд, че успях да създам екип от млади специалисти, инженери, геодезисти. Като ръководител планирам да създам звено, което да осъществява контрол по време на строежа на магистралата. Идеята е да имаме вътрешен контрол по време на строителството. Работим с приповдигнато настроение, усещат се емоция в екипа и желение да покажем, че можем. Защото в началото бяхме обвинявани за това, че ние нямаме възможност, нямаме капацитет, нямаме опит. Добре, но ние ще покажем какво можем.
- Каква е разликата между държавна и частна фирма?
- Още веднъж ще го кажа - аз идвам от частния бизнес. Никога преди това не съм работил като държавен служител. Затова сега налагам познатия ми маниер на работа.
- С какво се занимаваше “Автомагистрали”, преди да се зашуми медийно около дружеството?
- Ние не сме спирали да работим. Всичко, което се случва по магистралите – ремонти, поддръжка на съоръженията - ние сме там вече повече от 30 години.
- Ще успявате ли да вършите тези дейности, когато сте ангажирани в строителството на “Хемус”?
- Нищо няма да спре, разрастваме структурата си. Вече имам заместник изпълнителен директор, може би ще има още един и ще си разделим ресорите. Аз съм по-обран в изказванията си и мисля, че е добра практика да покажем какво можем и след това да кажем на всички: “Ето, вижте, това направихме”.
- Очаквате ли държавата да се обръща за подобни проекти към вас и в бъдеще?
- Най-вероятно ще се случи, но нека първо покажем какво можем. Държавата сама ще прецени дали да ни гласува отново доверие.