Страната ни е сред 28-те членки на ЕС, в които има регистриран ръст в продажбата на хибридни автомобили, показват данни от анализ на Евростат и Асоциацията на производителите на автомобили /АСЕА/ за 2018 г., предаде БТА.
През миналата година у нас са били продадени около 2 100 автомобила с алтернативно задвижване при продадени 1 300 бройки през 2017 г., което е ръст от почти 60 на сто, показва статистиката на АСЕА. Като цяло в ЕС са били продадени около 2 милиона леки коли, класифицирани като електрически автомобили или хибридни електрически автомобили, които могат да бъдат задвижвани в комбинация с бензинов или дизелов двигател плюс електричество.
У нас по последни данни се движат около 800 изцяло електрически коли и над 2 000 хибрида. В момента на пазара у нас 18 различни марки предлагат автомобили с алтернативно задвижване, като цените им варират между 60 000 и 80 000 лева. Според експерти в бранша освен високата цена, една от главните спирачки за развитието на този "транспорт на бъдещето" у нас, е както липсата на достатъчно зарядни станции за електромобилите и хибридните варианти, така и редица други бонуси и отстъпки, предлагани в развитите европейски страни на собствениците на електромобили.
Според експерти България изостава от водещите европейски държави в активното развитие на електроразпределителната инфраструктура, което трябва да обезпечи изграждането на национална мрежа от зарядни електростанции с достатъчна мощност. За това ще са нужни целеви инвестиции в електроразпределителните мрежи в продължение най-малко на 5 - 7 години за минималното разгръщане на високомощни зарядни станции в страната.
Едно от малкото предимства, които ползват собствениците на хибридни автомобили у нас е освобождаването им от общински данък за превозни средства, както и безплатното паркиране в големите градове.
ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ СА БЪДЕЩИЯТ ТРАНСПОРТ В ЕС
През миналата година в държавите-членки на ЕС са регистрирани 262 милиона автомобила. Около 2 милиона или по-малко от 1 процент от тях са класифицирани като електрически автомобили или хибридни електрически автомобили, които могат да бъдат задвижвани в комбинация с бензинов или дизелов двигател.
Като цяло около 58 на сто от продадените в ЕС автомобили са били задвижвани с бензин, други 36 процента са били дизелови, а останалите са били електрически или хибридни автомобили, отчита статистиката.
Според последни актуални данни на АСЕА най-висок дял в продажбата на електрически и хибридни автомобили е регистриран в двете балтийски републики Литва и Латвия. В Литва ръстът е от 225 процента или 767 продадени алтернативни автомобила през 2017 г., при 2 494 през м.г. В Латвия ръстът е от 102 процента - продадени 408 хибридни автомобила през 2017 г., при 824 през м.г.
Значителен ръст в продажбата на автомобили с алтернативно задвижване е регистриран и в две от съседките ни - в Румъния ръстът е близо 80 на сто - или продадени 3 237 хибрида през 2017 г. - при 5 809 през м.г. В южната ни съседка Гърция ръстът в продажба на хибриди е над 70 на сто - или продадени 2 906 автомобила през 2017 г., при 4 980 през м. г.
Други страни в ЕС с бързо преминаване към алтернативни автомобили са още Норвегия, Швеция, Полша, Финландия, Великобритания и Люксембург, където освен финансови облекчения за собствениците им, са осигурени и достатъчно на брой зарядни станции за електромобилите.
Очаква се през 2020 г. в ЕС да има мрежа от минимум 800 000 зарядни станции за коли на ток, като към момента техният брой варира около 20 000, като за целта са предвидени близо 10 млрд. евро, които ще бъдат инвестирани в европейски мрежи за зареждане на коли с ток вместо с дизел и бензин.
През следващите 10 години се очаква стремителен ръст на електрическите превозни средства в Европа - до 2030 г. водещите индустриални държави в Европа и света ще прекратят вътрешните продажби на автомобили с въглеродни горива, а броят на традиционните автомобили в експлоатация бързо ще намалява.
Масовото навлизане на електромобили в Европейския съюз, което ще започне през следващите 5 години ще доведе до силно поевтиняване на транспортните услуги и строителството и ще предизвика появата на нови технологии, производства и професии, показват анализите на експерти.
Според тях държавите-членки на ЕС, които не успеят да вървят в крак с новите технологии и с тяхното информационно и инфраструктурно обезпечаване, ще търпят значителни търговски загуби и ще са подложени на санкции както заради използването на бензинов и дизелов транспорт, така и заради недостатъчен капацитет на националните мрежи от зарядни станции.