Задължителен шестмесечен тестови период на толсистемата искат в обединена позиция браншовите сдружения в сектор "Транспорт" и "Спедиция.
Транспортният бранш подкрепя въвеждането на толсистемата в България, но при ясни правила, спазени технически изисквания и прозрачност, се заявява в позицията, оповестена на пресконференция в Националния пресклуб на БТА.
Документът е подписан от Съюза на международните превозвачи, Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Националното сдружение на българските превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България, Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.
Обявеният от МРРБ срок за въвеждане на системата е 15 август и дотогава остават три месеца, а разбрахме, че утре е датата, която официално се обявява за начало на тестовия период на системата, отбеляза Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи и допълни, че целият процес е белязан с много неясноти.
От транспортния бранш отбелязват важността на наличието на изградените пътни рамки и съответното оборудване и камери, което е част от системата за контрол. Те настояват за стриктно спазване на техническите изисквания при изграждане на толсистемата и посочват, че това е най-сигурната гаранция тя да бъде въведена без рискове и без възможности за създаване на хаос.
Мартин Димитров, ай ти специалист, обясни, че контролът при преминаването се извършва от порталните рамки, които трябва да са 420, като 100 от тях да са нови. Изграждането им е част от договора с фирмата изпълнител. Ако няма портални рамки, няма метод пътната агенция да разбере кой минава гратис, коментира той.
Сдруженията настояват още да им бъде предоставена картата с построените пътни рамки и прилежащото им оборудване с координати на местоположението им преди стартирането на тестовете.
Сред исканията са толсистемата да обхваща само магистрали и пътища първи клас, които са част от европейските транспортни коридори. В България транзитният трафик е доста голям и фокусът трябва да бъде насочен към транзитното движение и да бъде облекчен режимът за операторите на вътрешния пазар, отбеляза Арабаджиев.
Транспортният и спедиторски бизнес предлага при определяне на размера на толтаксите в България да се приеме германската система, но съобразена с БВП на България, който е около пет пъти по-малък от този на Германия.
Сред исканията им е да се разгледа възможността за приемане на облекчения на превозвачите на вътрешния пазар, чиято дейност има социални функции, подобно и на автобусните превози - например превозите за доставка на стоки от първа необходимост.
Според сдруженията към момента диалогът с МРРБ е формален, а липсата на яснота и навременна информация създават предпоставки за хаос в бизнеса и несигурност за населението. Позицията с исканията и предложенията ще бъде предоставена и на премиера с искане за съдействие.
Не смятаме, че формата на диалог с правителството и администрацията е протест, никой от нас не желае да влиза в конфронтация, но, ако трябва да направим протест, ще го направим, вярвам, че няма да се стига дотам, коментира в отговор на въпрос Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.