През 2020 г. ще е готово рибарското пристанище в “Аспарухово”

Варна вече е готова за старта на туристическия сезон с нова пътна инфраструктура, която осигурява бърза връзка с курортите, и интересни атракции.

Новият булевард “Васил Левски” е най-мащабният проект, реализиран в последните десетилетия в морската столица, и бе изграден с подкрепата на правителството. Той преразпределя трафика и осигурява възможност за бързо преминаване от летището към курортите. По него градът се прекосява за по-малко от 10 минути. В момента булевардът е пуснат с временна организация заради довършителни дейности, които скоро ще приключат.

При строителството му бяха изградени пътни възли с кръгови кръстовища на 2 нива при пресичането му с булевардите “Вл. Варненчик”, “Сливница” и “Цар Освободител”, както и велотрасета по локалните платна. Направени са 12 рампи за вливане и отливане във и от булеварда, 4 надлеза за пешеходци с асансьори, корекция на охранителния канал, подмяна на ВиК мрежа, нова дъждовна канализация, елмрежа и улично осветление.

Готов е и

пробивът

на бул.

“Сливница”

с ул. “Атанас Москов”, който ще бъде продължен с качване на магистралата. Така ще се осигури дублираща пътна артерия на бул. “Вл. Варненчик”.

През юли пък на летище Варна ще бъдат открити

6 нови

целогодишни

линии,

съобщи главният изпълнителен директор на “Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт” АД Улрих Хеппе. Директните полети ще бъдат от и до Париж, Кьолн, Хамбург, Берлин, Копенхаген и Ливърпул. С тях целогодишните дестинации на летище Варна стават 16.

Очакванията обаче за летния сезон са за лек спад с около 8% в дейността на летището, но прогнозите са за нормализиране на пазара, след като през последните 5 г. е постигнат ръст от 50%. Най-сериозно намаление на полетите се очаква от Русия - 31%, и Германия - 14%. Според Хеппе причината за намалението на руските туристи е, че те се пренасочват към Турция, а от Германия – обявяването в несъстоятелност на една от големите авиокомпании.

Загубите ще бъдат компенсирани с увеличение на полетите от други дестинации. Очаква се ръст с 34% от Великобритания, с 9% на полетите от Чехия, а от Турция и Австрия – с по 11%. Прогнозите за пасажерите, които това лято ще преминат през летище Варна, са да достигнат 2,1 млн. души.

Общината продължава да работи усилено за превръщането на морската столица в дестинация за 4 сезона. Всяка година Варна разширява културния си календар с много събития, за да привлича туристи и извън летния сезон.

Градът вече

е домакин на

над 20

международни

фестивали и

конкурси

Преди дни приключи един от новите фестивали – “ВарнаЛит”. На него бе връчена наградата на първото издание на Европейската литературна награда “Димитър Димов”. Тя бе учредена през 2018 г. по идея на писателите Захари Карабашлиев и Теодора Димова и е под патронажа на кмета на Варна Иван Портних. А първи носител на приза стана френският писател Жером Ферари с романа си “Проповед за падането на Рим”. Веднага след “ВарнаЛит” започна Международният театрален фестивал - най-мащабното международно театрално събитие у нас.

С още една нова атракция градът ще се сдобие догодина. Вече се работи по изграждането на новото рибарско пристанище “Карантината” в едноименната местност в “Аспархово”. Проектът се финансира по Програмата за морско дело и рибарство чрез Европейския фонд за морско дело и рибарство. Новото рибарско пристанище ще струва 13,7 млн. лв. От тях 7,9 млн. лв. са безвъзмездни европейски средства, а останалите 5,7 млн. лв. са осигурени от общината.

Съществуващото рибарско пристанище няма защитена акватория за безопасно акостиране на рибарските лодки, а територията му е недостатъчна. Затова пристанът на новото пристанище е предвиден за над 100 плавателни съда. Очаква се “Карантината” да бъде най-модерното рибарско пристанище по Северното Черноморие и естествен завършек на “Аспаруховия парк”, който общината предвижда да превърне във втората морска градина на Варна с изграждане на алеи и места за отдих, казва кметът Иван Портних.

“Аспаруховият вал” също ще се превърне в атракция, като по проекта се работи с експерти от Регионалния исторически музей във Варна. Първите подробни проучвания на вала правят братя Шкорпил още в началото на XX в. Те предполагат, че той е прабългарски и е строен в първите години след 680 г. Започвал е от северния склон на “Карантината” и е стигал близо до днешната жп гара. От него са запазени обаче едва около 1300 м.

Общината работи и за създаване на транспортна връзка по море с корабчета от “Морска гара” до пристанището на “Рибни ресурси” в “Аспарухово”, след като то ѝ бъде предоставено от държавата.