Още се дебатира дали годините на водача и мощността на колата да участват в оценката

Системата “Бонус - малус” ще бъде основно прекроена, преди да бъде предложена отново за обществено обсъждане, научи “24 часа”.

Предишният вариант, обявен в края на миналата година, предизвика бурни дискусии, а в Комисията за финансов надзор били получени множество предложения за нейното подобряване.

Първата и най-важна промяна ще бъде записана в Кодекса за застраховането - предвижда се малус точките вместо с колата да вървят с водача. (Подробности виж в карето долу).

Обмисля се също дали

глобите за

водачите при

дребни

нарушения

изобщо да

участват

Аргумент за изваждането им от системата за оценка, която определя цената на полицата, е, че застрахователите не покриват плащането им.

Един от възможните варианти бил точките да започват да се трупат след сериозни нарушения като например превишение на скоростта с поне 50 км/ч. В отхвърления първи вариант се предвиждаше малус точки да се присъждат и за превишение с 10 км в час.

Обмислят санкции чрез “Бонус - малус”за водачи, които са ползвали през годината обезщетения по полицата.

Работи се и по възможността да се

съкрати времето

за стигане до

максимума на

бонус точките,

т.е. до най-голямата ценова отстъпка. При първоначалния вариант се предвиждаше това да става за 12 години, а сега срокът ще се свие на 4-5 години.

Обсъжда се и възможността за едновременно засилване на стимулирането и наказанията чрез цената на полицата. Сред спряганите идеи е вместо 25% поевтиняване на застраховката от добро поведение на пътя да носи до 30% намаление. Едновременно с това много вероятно е да се добавят още проценти за недисциплинираните шофьори, като оскъпяването стигне до 700%. В оттегления вариант бе планирано да е до 300%.

Максималното завишение, при което цената стигала и до 2400 лв., се предлага само за най-тежките случаи - например за

смърт на пътя

след употреба

на алкохол

и бягство от

произшествието

МВР и транспортното министерство работят по подготвянето на списък с тежки провинения.

Спорен момент в обсъжданията оставала възрастта на водача. Застрахователните компании в момента предлагат полици на различни цени, като най-скъпи са за младите шофьори.

В работната група надделявало мнението, че след като възрастта е рисков фактор и участва в ценообразуването, логично е тя да се включи и в “Бонус-малус”.

Мощността на

автомобила също

е рисков фактор

за пътни произшествия, а в предишния вариант тя не бе в системата за оценяване.

Новият срок за въвеждане на “Бонус-малус” засега е определен за януари 2020 г. , която ще бъде нулева за всички водачи.

Обсъждал се обаче и вариант за поетапно въвеждане - например след нулевата година да се въведат санкции чрез цената само за тези, които са виновни за тежко произшествие.

Предимствата на този вариант са, че системата за координация между Пътна полиция, Гаранционен фонд, застрахователи, брокери, съдебна система в реално време все още не е готова. Освен това, системата е тежка и трудна и ако се въвежда постепенно могат да се изчистват спорни моменти в хода на практическото и приложение.

Малина Крумова: Малък брой, но с висок риск провинения,

довели до щети, трябва да носят малус точки, казва

председателя на Държавната агенция за безопасност по пътищата:

Има "за" и "против" мощността на колата и възрастта на водача да влязат в системата, Комисията за финансов надзор трябва да прецени

Вашата агенция заедно със застрахователи и експерти, е разработила предложение за “Бонус-малус” и го е изпратила на Комисията за финансов надзор, която е водеща при разработването на наредбата. Така ли е г-жо Крумова?

- Да, имаме разработено предложение, което е изпратено в КФН.

- То предвижда ли цената на “Гражданската отговорност” да се увеличи заради новата система?

- Основната идея е друга - всички средства, които се събират, т.е. общият ресурс да не се увеличава, защото целта не е да се облагодетелстват или обогатяват застрахователите, а чрез цената да се направи преразпределение като добрите водачи плащат по-евтини полици, а лошите водачи- по-скъпи.

- Добра идея ли е малус досието да не е закрепено за колата, а за шофьора, което беше основен проблем при предишния вариант?

- Трябва да се съобразим с факта, че в ЕС застраховката е обвързана с автомобила, но той сам по себе си не причинява произшествия. По тази причина трябва да се намери механизъм, при който малус класът да се обвърже с поведението на водача. Затова е небходимо да се направи промяната в Кодекса за застраховането, такава е посоката, в която се разсъждава.

- Много спорен в отхвърления вариант бе въпросът с дребните нарушения, които не причиняват щети и застрахователите не плащат нищо. Редно ли е те да участват при оценката?

- Тук има два елемента. Щетите, които са предявени и очевидно са причинени по вина на съответното лице, би следвало да са елемент от системата и да определят рисковия профил на водача. Вторият елемент са нарушенията, които не причиняват щети - например минимално превишена скорост, установена с електронен фиш. Нарушенията, определящи рисковото поведение на водача, трябва да са малко на брой, но да са наистина създаващи риск от големи и тежки щети. Например употреба на алкохол, много висока скорост и други, които трябва да се уточнят от КФН. А не неправилно паркиране например.

- Бихте ли подкрепили вариант системата да се въведе поетапно?

- КФН са тези, на които е възложено изработването на наредбата и те следва да вземат това решение. Това, което сме говорили със застрахователите, е, че една такава сложна и тежка система изисква координация между институциите и натрупването на данни при определянето на класовете. За това нашето предложение бе тя да се въведе поетапно, за да има натрупване на информация. И второ - поетапното въвеждане ще позволи да се тества тази сложна система. А що се отнася до крайната цел - да се подобри поведението на водачите на пътя и да има превантивен ефект, дори само въвеждането ще има корективен ефект.

- И в момента някои застрахователни компании използват мощността на колите и възрастта на водачите като коефициенти, които коригират цената на полицата. Трябва ли тези два критерия да влязат в системата, или да останат по преценка на компаниите?

- Трябва внимателно да се обсъди и прецени. Има аргументи и в двете посоки. Може би е добре да се остави в полето на конкуренцията между компаниите. Важното е да знаем каква е целта, която искаме да постигнем и до колко всеки елемент ще повлияе върху нея.

Малина Крумова
Малина Крумова