Когато не е публикувано обявление за обществена поръчка по проекти с еврофинансиране или тя неоснователно е възложена пряко, 100% от парите ще трябва да се върнат.

Това е записано в проект на наредба, описваща санкциите при нередности при поръчки по европейски проекти. Тя е част от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Измененията са следствие на нови насоки за определяне на финансови корекции, публикувани от ЕС през май. Те допълват и случаите, при които ще се връщат пари.

Съгласно новата наредба всички средства трябва да бъдат възстановени и в случай на незаконосъобразно разделяне на поръчки за строителство, услуги или доставка на части, когато обявленията за отделните части от поръчката не са публикувани в Официалния вестник на ЕС.

Същото важи и при противозаконно съкращаване на нормативно установените срокове с повече от 85% или когато срокът е намален до по-малко от 5 дни.

Друго условие е, когато е отказан достъп до досието на обществената поръчка, тъй като в такъв случай няма доказателства, че процедурата е по правилата.

Всички пари се връщат и при установяване на конфликт на интереси, който е оказал влияние върху възлагането на обществената поръчка. Това важи и при конфликт, възникнал още при подготовката на проекта, ако това повлияе на документацията или самата процедура.

Санкцията важи и в случай, че лице от системата за управление и контрол или от страната на възложителя е сключило споразумение за ограничаване на конкуренцията с други лица, а едно от тях е спечелило поръчката.

Последната описана ситуация е при промяна на първоначалния договор за обществена поръчка. Всяко увеличение на цената, надвишаващо 50% от стойността, налага връщане на 100% от увеличената сума, както и част от първоначалния договор.

Останалите корекции в наредбата предвиждат възстановяване на по-малка част от сумата - между 2 и 25%. Например санкция от 5% е предвидена, когато необосновано се забранява възможността да се използват подизпълнители за части от договора. 10% от сумата се връща, когато използваните критерии при оценката на офертите са различни от тези в документацията. Когато това е свързано с дискриминация въз основа на местен, регионален или национален принцип пък, нарушението се счита за по-сериозно и наказанието е връщане на 25% от парите.

Наказанията са различни в зависимост от възложителите на обществените поръчки. Ако те са публични или техни обединения, санкциите в повечето случаи са по-големи, отколкото ако са публични възложители, работещи в областта на отбраната, или секторни възложители.

Най-малка част от дадените от Европа пари - 2% от тях, се възстановяват за поръчки от втория тип. Описаните такива случаи са само два - при незаконосъобразно съкращаване на нормативно установените срокове за получаване на оферти или на заявления за участие, което е по-малко от 30%, както и при съкращаване на срока за достъп до документацията на поръчката от потенциалните кандидати с по-малко от 80% от определения срок за получаване на офертите.

Новата наредба, съгласно насоките на ЕК, въвежда изрично и случаи, при които не следва да се правят финансови корекции. Такива отново се срещат само при поръчки от секторни възложители или от отбраната. Неприложима е санкцията например, когато поръчката не е обявена в Официалния вестник на ЕС, но е публикувана на друго място, така че кандидати от други държави членки имат достъп до информацията, за да могат да представят оферта. Същото важи и в случай на необявени в Официалния вестник на ЕС отделни части на една поръчка или удължени срокове за получаване на оферти, но те все пак са публикувани на подходящи места.