Автобусните превозвачи по редовни линии на междуградския транспорт се освобождават напълно от плащане на толтакси след въвеждането на толсистемата. Обхватът на пътищата, за които ще се събират такси, е редуциран наполовина, а самите такси са намалени с около 30%. Това са резултатите от първото заседание на обществения консултативен съвет по въвеждане в експлоатация на толсистемата, който се състоя в МРРБ.
“Освобождаването от толтакси за автобусните превози ще важи само за редовните линии на междуградския транспорт, тъй като преценихме, че това ще има социален ефект. Браншът настоява от толтакси да се освободят и т.нар. случайни превози, но това е въпрос на допълнителни преговори”, каза зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
По информация на Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, в момента автобусите плащат винетки на стойност 1000 до 1500 лв. на автобус в зависимост от категорията му. Тъй като с въвеждането на толсистемата винетките за тях се премахват, пътническите превози на практика вече няма да плащат нищо за пътищата. Таксите остават само за автобусите, които превозват работници или ученици, за тези, с които се правят екскурзии, и т.н.
Независимо от освобождаването от такси всеки автобус ще трябва да има бордово устройство или GPS и да отчита изминатото разстояние. Тарифата за автобусите, возещи пътници по редовни линии, обаче ще е 0 лв.
Спорът с превозвачите за обхвата на пътищата, за които МПС над 3,5 тона ще плащат толтакси, също е решен в полза на бранша. Първоначалният обхват от 10 800 километра, който включваше дори третокласни пътища, е намален на 5900 км, т.е. с около 50%. В него са останали само автомагистралите, пътищата първи клас и отделни участици от второкласна пътна мрежа.“Съоръженията, които трябваше да се доставят, за да се изгради толсистема за 10 900 км пътища, няма да прашасват. Постепенно с приходите от толтаксите ще рехабилитираме участъците от третокласната пътна мрежа и техниката за тези отсечки ще влезе в употреба”, обясни Нанков.
Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев коментира, че браншът настоява за още по-голямо редуциране на обхвата на пътищата, които ще се таксуват, и темата ще бъде обсъждана след около десетина дни на следващото заседание на консултативния съвет. Според превозвачите най-важното било да се осигури надеждна система за следене на транзитния трафик, която изисква изграждане на рамки по ГКПП-тата, маркиращи преминаването на всяко МПС. Според него постигнатото в петък решение било само началото на диалога между бранша и държавата, което все пак било успех.
Най-големите спорове по време на заседанието са били за размера на таксите, признаха участниците в съвета. Разминаванията между двете страни за една и съща категория МПС и път са се движели от 3 до 50 стотинки.
“Среднопретегленото намаление на тарифите е около 30%, но по тях ще се работи още, тъй като днес дадохме на бранша само някои цифри, които всеки конкретен превозвач трябва да си изчисли и организациите да обсъдят”, каза Нанков.
Принципът остава същият - по-високи са таксите за камионите с ниска екологична категория, като нарастването им става с товароносимостта и с показателя натоварване на ос (виж таблицата). От своя страна таксите се разпределят в различни категории в зависимост от това за какви пътища се отнасят, като най-високи са за магистралите.
Според Йордан Арабаджиев най-активните превозвачи трябва да получават отстъпки от толтаксите, т.е. тарифата да се редуцира при превишаване на определено количество преминати километри в годината. Нанков обаче беше уклончив по темата. Той изтъкна, че има заложен минимален годишен приход от толсистемата, под който няма как да се мине. За първата година от действието на системата той е между 550 и 600 млн. лв.
Еднократният разход - за бордови устройства, който трябва да направят превозвачите, няма да е висок и тази тема е засегната бегло по време на съвета, казаха участниците в него. От 16 август Националното толуправление има готовност да започне да сертифицира закупените от превозвачите бордови устройства, съобщи началникът на толуправлението Олег Асенов.
На много превозвачи обаче няма да им се наложи да правят дори този разход, тъй като могат да използват съществуващите в камионите GPS устройства. Според представители на бранша у нас почти няма превозвач, който да не е снабдил колите си с тях, тъй като много съвременни софтуерни решения в транспорта работят с помощта на GPS. Тези устройства обаче също трябва да минат за сертифициране през поделенията на Националното толуправление в страната, напомни Асенов.
Управлението има пълна техническа готовност за въвеждането на толсистемата и на 16 август участъците, за които ще се събират толтакси, ще бъдат напълно покрити със стационарни камери. ще работят и над 100 мобилни, каза Нанков. Има също готовност за сключване на договори с всички доставчици на услугата.