Окончателното решение ще се вземе през август
Решението къде да бъде новият завод на “Фолксваген” - в Турция или в България, се отлага. Това е станало ясно на дадена от автомобилния завод пресконференция в петък по повод на старта на сътрудничеството с “Форд”.
“Плановете бяха конкретизирани, не финализирани”, заявил един от говорителите на надзорния съвет на “Фолксваген”, предава немският вестник “Ди Цайт”.
По-рано през деня друго германско издание - “Аутомобилвохе”, написа, че съветът е взел решение късно в четврътък вечерта
заводът да
бъде построен
в Турция,
в близост до Измир. Южната ни съседка е надделяла в избора най-вече заради натиск на Катар, допълва още “Аутомобилвохе”. Катар държи 17% от акциите на “Фолксваген”.
Турция е предложила по-голяма държавна финансова подкрепа и безплатен терен, научи “24 часа”. Преди седмици лично шефът на “Фолксваген” Херберт Дис обиколи България и Турция, за да прецени сам къде да е новият завод. Той се е срещал и с бизнесмени във Виена, които е опитвал да убеди да подпомогнат с инвестиции избора на България, но явно въпреки всичко Турция е предложила повече.
“Турция предлага много по-добри финансови условия, като икономията за компанията може да достигне няколкостотин милиона евро”, пише и немският вестник “Ханделсблат”. Още преди пресконференцията той твърдеше, че на заседанието на борда в четвъртък не е взето окончателно решение, въпреки че Турция имала по-големи шансове. Най-вероятно новото местоположение ще стане ясно през август. Проблемът била авторитарната политика на президента Реджеп Ердоган, а и страната не е членка на Европейския съюз за разлика от България. Турция имала и друго предимство - по-големия вътрешен пазар.
В новата фабрика ще се произвеждат няколко марки на компанията, сред които и на дъщерното дружество “Шкода”. От Едмен, Долна Саксония, там ще се премести и производството на луксозния клас “Пасат”, тъй като
в германския
завод вече ще
се правят само
електромобили, обяснява “Ханделсблат”. И добавя, че за изграждането на новата фабрика ще е нужна инвестиция от около 1 милиард евро, като капацитетът ѝ ще бъде над 300 хил. автомобила на година.
Електромобили и автономни коли ще произвеждат заедно “Фолксваген” и “Форд”, стана ясно на пресконференцията в петък.
Автомобилните заводи ще вложат 2,3 млрд. евро в изследователската компания Argo AI в Питсбърг, САЩ. Тя е специализирана в развитието на автономни коли, а от 2017 г. “Форд” е неин основен инвеститор. В замяна на това Argo AI ще произвежда стотици коли за европейския пазар през платформата за електрически автомобили на “Фолксваген”.
Министерство на икономиката: Още нямаме официално решение
Към настоящия момент в Министерството на икономиката не е постъпила официална информация относно решението на надзорния съвет на “Фолксваген” за разкриването на нов завод за производство на автомобили. Това отговориха от ведомството на министър Емил Караниколов след запитване от “24 часа” какъв е коментарът им по повод на появилите се съобщения в немските медии, че изборът за нов завод е турският град Измир.
Както “24 часа” е писал, България бе един от възможните избори за нов завод за производство на автомобили. На последната права от предложените на компанията площадки в България бяха останали терени край Пловдив, в близост до град Раковски и “Кремиковци”.
До последно и в немските медии се пишеше, че се избира между Турция и България, след като Сърбия отпадна от надпреварата. В последните седмици се появи пак в немските медии и вариант заводът да бъде в Саудитска Арабия.
При всичките медийни предположения и лобистки публикации българското правителство до последно запазваше мълчание, тъй като бе поело такъв ангажимент.
Както става ясно и сега, се въздържа от коментар, докато не се получи официално съобщение, че България е извън избора на автомобилния гигант.