Страната ни имала перфектни условия за новия бизнес
Държавата и “Автомобилен клъстер България” ще изграждат тестово трасе за автономни автомобили (движат се без пряко управление от шофьор - бел.ред.) и 5G мрежа. Това каза президентът на България (2012-2017) Росен Плевнелиев след среща на автомобилните производители и правителството в Министерския съвет.
Обмисля се трасето да бъде в базата на летище Доброславци, което е собственост на НСО. В момента то не се използва за нищо , освен това е много близо до столицата, до летище София, както и до Техническия университет, разказа за “24 часа” изпълнителният директор на клъстера Любомир Станиславов.
Според него България има всички предпоставки
да се превърне в
една от водещите
държави
в сферата на автономните автомобили. В момента няколко компании работят активно в развитието им, без да имат подкрепата на държавата, като например “Сенсата” и “Бош”.
“На “Бош” вече са им възложили да разработват в България системи, които следят водача и пътника в автомобила и съобразно тяхното състояние могат да вземат решение самостоятелно. Например ако на водача му прилошее и изгуби управление, колата поема контрола, продължава да се движи сама, намира най-близкото място да паркира, свързва се с тел. 112 и вика Бърза помощ. В момента предстои в някои от автомобилите да се въведе тази система, а в ЕК се обсъжда да е задължителна и за всички нови. Представете си, че всичко това ще се управлява от София. Тоест тези автомобили ще комуникират през интернет нонстоп и тук ще има център, който ще следи какво се случва, ако някъде се получи такава ситуация”, обясни Станиславов.
Според него България има перфектните условия за създаването и поддръжката на софтуера, нужен за антономните автомобили.
Той обяснява, че тези коли
не могат да се
движат без
постоянна връзка
с 5G мрежа
освен в някои кратки участъци, например когато минават през планина. Това се отнася особено за коли от най-високите нива - 4 и 5, които се очаква да се появят след 5-10 години. Те ще са напълно самостоятелни и дори няма да имат волан и педали. В момента се движат коли от трето ниво.
Затова и тестовото трасе изисква изграждането на 5G мрежа. Големите автомобилни компании дори обмислят създаването на собствена мобилна мрежа в Европа, която да не се използва за разговори, а само за обмен на данни, за да се предпазят от хакерски атаки.
За първи път 5G лаборатория ще бъде изградена и в “София Тех парк”, обяви Плевнелиев, който е председател на управителния съвет на автомобилния клъстер. Тя ще се използва от компании, които тестват разработките си за софтуер или хардуер. Лабораторията ще бъде интегрирана и към центъра за европейския суперкомпютър, който ще дойде в България и също ще бъде позициониран в “София Тех парк”.
Наскоро министърът на транспорта Росен Желязков обяви, че магистралата, която ще свързва Гърция, България и Сърбия, също
пилотно ще бъде
използвана
за тестове
на автономни коли. По нея трябвало да се изгради инфраструктура. Амбицията е това да се случи до 2025 г.
Ние трябва да имаме инфраструктурата, автомобилите и да започнат тестовете, подчерта Желязков и добави, че след 2020 г. ще имаме възможност да получаваме европейско финансиране за увеличаване мащаба на такива проекти.
“Унгария прави точно това - избира участък от магистрала и там прави тестове, слагат се 5G клетки”, обясни Станиславов. По думите му на няколко места в Европа в момента се изграждат тестови трасета, но все още нито едно не е готово, тъй като трябва да се проиграят всякакви ситуации - движение в населени места, при лоши метеорологични условия и други.
Ако у нас се направи такова трасе, това
ще привлече
още компании
с научноизследователски и развойни дейности. “Ако преди 5 години по-малко от 1000 човека са се занимавали в тази индустрия, сега са вече 3 хил. инженери, не е изключено след 2-3 години да станат 7-8 хил.”, смята Станиславов.
Всички тези проекти са част от новата стратегия за развитието на автомобилостроенето в България, която ще е готова до 2 месеца, обясни Плевнелиев. Тя ще предоставя повече държавна помощ и подкрепа от еврофондовете, като целта е да се удвоят броят на компаниите и заетите в автомобилния сектор.
От 2012 г., когато клъстерът е създаден, до сега фирмите в бранша са се увеличили от 30 на 230, оборотът - от 2 млрд. на над 10 млрд. лв., а броят на работещите - от 9 хил. на 60 хил.
Новата стратегия ще предлага и допълнителни стимули от правителството и за първостепенните доставчици на автомобили.
Предвидена е и
образователна
инициатива,
която да помогне на техникумите с дуално обучение да си партнират с технически университети от Европа.
Обмислят се и законодателни промени, каза Любомир Станимиров. Предвиждат се два или три пъти по-бързи процедури за индустриална зона, както и за създаването на нови. В следващите години трябва да се отделят по няколко милиарда годишно в сферата на научната дейност, уточни вицепремиерът Томислав Дончев след срещата в Министерския съвет.