Медиите в страната на “Фолксваген” не са равнодушни в Турция или България ще е новият завод. Повечето са против да се прави бизнес със сатрап

Къде да е заводът на “Фолксваген” - в България или в Турция, е гореща тема за немските медии, както и за немалко германци, които заявяват свои становища и коментари във форуми.

Колкото повече напредва времето до момента, в който надзорният съвет на германската компания ще вземе окончателно решение, толкова по-чести са новините, анализите, коментарите, а и спекулациите.

В медиите в Германия в последния месец се спекулираше сериозно, дори в надпреварата бяха включени Саудитска Арабия и Катар. През юли коментарите се нагорещиха особено след заседание на надзора на “Фолксваген”, след който изтече новина, че Турция е предпочитана.

В петък Bild публикува разработка със заглавие “Шефът на VW Дийс се заиграва с Ердоган”. “Германци лежат в турски затвори заради Ердоган, немските туристи спират да ходят на почивки в Турция като протест срещу Ердоган, но шефът на “Фолксваген” Херберт Дийс явно няма проблеми с това”, пише медията.

Двамата автори Том Дрекслер и Паул Ронцхаймер питат “Фолксваген” дали наистина искат да правят бизнес с този човек – “сатрап, който живее в дворец с 1000 стаи, арестува опозиционери и заплашва журналисти и съдии”.

Те пишат, че се говори, че решението е взето. Немският концерн преследва по-високите субсидии в Турция и се поддава на манипулациите на бившия канцлер и приятел на Путин Герхард Шрьодер, който дърпа конците на сделката зад кадър.

В началото на март човек от ръководството на концерна казва, че изборът на мястото на новия завод в Югоизточна Европа е на финалната права и очакванията са, че крайното решение ще бъде взето до края на май - началото на юни. Публикацията е в Automobil Produktion. Разглеждат се условията в четири страни - Турция, Румъния, България и Сърбия.

В края на март Automobil Produktion съобщава, че изборът вече е сведен до две страни. Спекулира се, че това може би са Турция и Сърбия.

На 10 април, по време на автосалона в Истанбул, в Augsburger Allgemeine излиза публикация “Как Турция се бори за изграждането на завода на VW на територията на страната”. Като предимства се подчертават големината на вътрешния пазар, ниските производствени разходи, добрата квалификация на работниците, наличната работна сила поради повишената безработица, свободният достъп до вътрешния пазар на ЕС, географската близост до Близкия изток, Азия, Русия, сериозната финансова подкрепа от страна на турското правителство.

На 12 април в емисия на ZDF се съобщава, че по информация на DPA изборът на място за инвестицията на VW ще бъде направен между България и Турция. В същия ден в Die Zeit излиза статията “Две страни са в тесния кръг избрани за изграждането на завод на VW в чужбина”. Споменава се за посещението на федералния президент Франк-Валтер Щайнмаиер в началото на април в България и паралелни проучвания на екип на VW на условията за потенциална инвестиция. Публикации за избора между България и Турция излизат и в още 11 медии.

На 14 май във Wirtschaftswoche излиза обширна статия за намеренията на VW да изгражда собствени заводи за производство на акумулатори за електроавтомобилите си. В този контекст се споменава и изграждането на завода в България или Турция.

На 14 юни турският сайт, издаван на немски език, nex24.news публикува информация от F.A.Z за избора между България и Турция. Подчертават се предимствата на Турция, наблягайки на важността на страната като пазар, но се прави коментар, че чрез инвестицията могат да се преодолеят възникналите напрежения в политическата сфера. Статията е озаглавена “Гигантски завод на VW би могъл да бъде изграден в Измир”.

На 21 юни е публикувана информация на FAZ “VW преговаря с Турция за новия завод за автомобили”. Председателят на УС на концерна Херберт Дийс е посетил Истанбул, за да преговаря за детайлите. За първи път официално се потвърждава, че конкуренти са Турция и България. Говорителят на VW определя Турция като атрактивно място за производство на автомобилите на концерна и съобщава, че се водят конкретни преговори на най-високо ниво. Става дума за терен около 40 хектара близо до град Измир. Планираната инвестиция е между 1,3 и 2 млрд. евро.

В статия със заглавие “VW по всяка вероятност ще строи нов завод за автомобили в Турция” на 23 юни Handelsblatt прави анализ на развоя на избора на дестинация за нов завод на концерна. В последния кръг са останали България и Турция, а въпреки че крайното решение формално не е взето, предварителният избор е в полза на Турция. Неназован мениджър от VW отбелязва, че в полза на България е членството ѝ в ЕС и свързаното с това гарантиране на правна защита. Председателят на борда на директорите Дийс оставил опцията отворена. Надзорният съвет също щял да бъде ангажиран в избора. “Фолксваген” е изградил през последните години редица заводи. Към тях се числи и този в Китай, страна, в която правителството редовно нарушава демократичните права. В този смисъл ръководството на концерна е свикнало да взема спорни решения. Въпреки това въпросът с Турция е по-чувствителен. Споменава се, че редица европейски концерни се въздържат от инвестиране в Турция заради спорния президент на страната Ердоган. Във VW са наясно, че изборът на Турция ще накърни имиджа на концерна. Ще има много критики, но в края на краищата рамковите условия са в полза на Турция, пише в статията.

На 23 и 24 юни finanznachrichten.de съобщава, че фаворит за място на инвестицията е България по непотвърдени данни. Съобщава се, че се водят преговори за покупка на терен до София, а теренът в Турция, който се предлага, е в района на Измир.

На 29 юни в tagesschau.de и www.turi2.de се появява съобщението, че за завода се конкурират вече Турция и Саудитска Арабия.

На 12 юли t-online.de пише, че плановете на концерна са “конкретизирани, но не финализирани”. На 16 юли vision-mobility.de е публикувана статия, че Турция е предпочетена пред България и Катар. Подобни твърдения се съдържат и в публикациите на TAZ и Tagesschau от 22 юли. Кореспондентът на ARD в Истанбул съобщава, че по информация от правителствените кръгове в Берлин мястото, където ще се строи заводът, е до Измир. VW очаква отстъпки от турската държава по отношение на много високия потребителски данък върху нови автомобили, който за лимузина Passat в зависимост от мощността може да достигне 41% от общата цена. Основен аргумент в полза на Турция в сравнение с България е пазарът. Очакванията са годишно в страната да се продават около 40 000 лимузини. Значителна част от тях ще бъдат закупени от държавата. Според работещ за Анкара лобист в Германия Ердоган е бил готов по изключение да се даде за всички договорености с VW определен вид държавна гаранция. Решението в полза на Измир е взето въпреки резервите по отношение на гарантирането на правата на труд .

На 24 юли в TAZ в публикацията “Подарък за Ердоган. Лъжи: В Германия концернът се лансира като екологичен. Климатичните убийци дизеловите и бензиновите автомобили ще бъдат произвеждани в Турция” се правят следните коментари: “… Фатално е, че “Фолксваген”, а с него и германската държава подкрепят по този начин Ердоган. Това е удар в лицето на всички, които се обявяват в защита на човешките права, демокрацията и правовата държавност в Турция. Социалдемократът, министър-председател на Долна Саксония Щефан Вайл трябваше само да посочи с палец надолу и с това да се предотврати сделката. Но това не става.”

На 30 юли на база на информация от DPA излизат публикации в die Welt, RTL, IDOWA.

Министър-председателят на Долна Саксония и председател на надзорния съвет на VW Щефан Вайл обявява, че по време на заседанието на надзорния съвет на VW не е взето крайно решение относно избора на място за инвестицията за производство на автомобили на VW и процесът ще продължи още няколко месеца. В конкурентната борба с Турция продължава да е и България. Това изявление е след интервю във в. “24 часа” на министъра на икономиката на България Емил Караниколов, в което заявява, че ако “Фолксваген” отиде в Турция, България ще поднови преговорите си с “Хюндай”.

Херберт Дийс
Херберт Дийс