Електронната система за събиране на пътни такси има потенциал да подпомогне превенцията на пътната безопасност чрез осигуряване на данни за контрол на извънгабаритните товари и претоварването на пътни превозни средства. Това заяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, на семинар за пътната безопасност на тема: „Пази живота на пътя – шофирай трезво и отговорно”, организиран от Главна дирекция “Национална полиция”.
Данните от 3D скенерите, с които са оборудвани всички 100 нови стационарни контролни точки на тол системата, може да бъдат използвани ефективно за контрол на извънгабаритния тежкотоварен трафик при движение без необходимото за това разрешително, обясни той.
Проф. Асенов напомни, че извънгабаритните товари затрудняват видимостта, създават редица проблеми при организацията на пътното движение и са предпоставка за пътно транспортно произшествие. Ние ще можем да подаваме сигнали на “Пътна полиция” за мястото, където сме засекли извънгабаритен товар, който се движи без разрешително или извън маршрута, за който има разрешително, каза още той.
Сензорите за тежест, вградени в пътната настилка на стационарните контролни точки, могат да се използват за превенция на претоварването на пътните превозни средства, обясни проф. Асенов. Той отбеляза, че претоварените автомобили освен че рушат пътищата, създават предпоставка за пътно-транспортни произшествия.
Ако един тежкотоварен автомобил с обща технически допустима максимална маса до 35 тона е претоварен и превозва 50 тона той е потенциално опасен на пътя, тъй като спирачната му система не е разчетена за такава маса. Сензорите на толсистемата могат да засичат как е разпределена тежестта на товара и съответно да се осъществява контрол на небалансирано натоварените превозни средства, които също създават представка за ПТП, защото могат да се преобърнат на пътя
Проф. Асенов отбеляза, че след въвеждане на тол системата в други държави се забелязва дисциплина от гледна точка на извънгабаритния товар и претоварени тежкотоварни автомобили, които са основен фатор за разрушаване на пътя и предпоставки за ПТП. При наличие на коловози на пътя и дъжд се създават реални условия за аквапланинг, който не може да бъде решен с отводняване или други мерки за обработка на пътното платно освен преасфалтиране, отбеляза той.
С въвеждането на тол такси за тежкотоварните автомобили обръщаме модела за финансиране на пътния сектор – така тежкотоварният трафик ще поеме своята отговорност като по-голям рушител на пътя.
С привличането на повече средства се дава възможност за възпроизводство на пътното поддържане, подчерта проф. Асенов. Той посочи, че към Обществения съвет за въвеждане в експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси към министъра на регионалното развитие и благоустройството ще има работна група, която да анализира критичните пътни участъци и да определя приоритетното изразходване на средствата от пътни таксите.
Около 300 млн. лв. са приходите от електронни винетки от началото на годината, каза още проф. Асенов.