Дискотеки и магазинчета на плажа получиха отсрочка 3 години да работят по новите правила
От март 2020 г. обаче всеки преместваем обект в България без индивидуален проект, ще е незаконен
Дори за навесите на автобусните спирки трябват нови разрешения от главния архитект на съответното място
Битката на бившия вицепремиер Валери Симеонов за премахване на плажните дискотеки и магазинчета с гащи, която все още е далеч от приключване, е на път да удари масово малкия и средния бизнес у нас съвсем скоро.
Още 6 месеца остават до влизането в сила на промените в Закона за устройство на територията, приети през март от парламента. Те изискват до края на март 2020 г. всеки притежател в България на будка за вестници, сергия за сладолед или подвижна тоалетна, да поиска от местната община
ново разрешение
за поставяне,
независимо че може да притежава и да работи в обекта от 20 години.
Този път обаче от него ще се изисква да представи индивидуален проект, т.е. да даде между 500 и 1000 лв. в зависимост от сложността на съоръжението (виж карето). Това произтича от промените в закона, приети само с гласовете на Обединените патриоти и ГЕРБ, по времето, когато БСП бе изведена от Корнелия Нинова от парламента и го бойкотира. Срещу промените гласуваха единствено ДПС, но техните 17 гласа не бяха достатъчни да спрат проекта.
Историята на приетите промени е доста любопитна. Първоначално в парламента е представен проект на депутати от ГЕРБ, който
няма нищо
общо с
преместваемите
обекти
По същество с него се премахват разрешителните за строежи на водопроводни и канализационни мрежи и електрически уредби, когато се правят само за отделна сграда.
Мотивът е в съзвучие с идеята да се облекчи бизнесът от излишни разходи и намаляване на бумащината. По същата причина се премахват разрешителните за оранжерии, надгробни паметници, за консервация и реставрация на сгради и още куп други неща.
По същото време – есента на 2017 г., Валери Симеонов, тогава още вицепремиер, води битката си срещу плажните дискотеки, към която на бърза ръка добавя и преместваемите обекти. Както казва тогава: “Голямата част от тези обекти нищо не плащат, абсолютно нищо, но за сметка на това са собственост на някакво Слънце, на някакъв Козел, на някакви такива хора”.
Вицепремиерът има предвид, разбира се, преместваемите обекти по плажовете, но неговите експерти написват текстове за промени в Закона за устройство на територията, в които под ножа попадат всички преместваеми обекти в страната. В първоначалния му вид
проектът звучи
страшно
Освен че всяка будка и сергия трябва да се разрешават от главния архитект на общината въз основа на индивидуален проект, има и ограничения – тези обекти трябва да са максимум 15 квадратни метра. Ако в тях има течаща вода, трябва да се осигури канализация. Освен това върху един имот могат да се поставят само до 3 обекта. На общините е дадено право да приемат наредби с конкретните изисквания освен тези, които са вписани в закона. Но тези наредби трябва да са гласувани от общинските съвети не с обикновено мнозинство, както се прави за другите нормативни документи, а с две трети. И за капак – навсякъде контролът, който дотогава е бил на самата община, се дава на ДНСК. Проектът е вкаран в парламента между първото и второто четене на проекта на ГЕРБ и е обединен с него.
По време на дебат в ресорната комисия на парламента през февруари 2019 г.
някои от
предложенията
на Симеонов
са смекчени,
но много от тях остават. Например дава се възможност, ако преместваемият обект е купен готов, вместо индивидуален проект собственикът да представи типовото одобрение на производителя. Т.е., ако имаш сергия, купена преди 20 години, трябва да намериш този документ, ако изобщо някога си знаел, че той съществува.
По-интересното е, че точно това, срещу което се бори Симеонов – плажните дискотеки, някак си
успяват да минат
между капките
В преходните и заключителни разпоредби е записано, че привеждането на преместваемите обекти в съответствие с новите изисквания се отлага с 3 години за обектите по член 10 на Закона за устройство на Черноморското крайбрежие. Това са точно обектите върху плажните ивици и в националните курорти.
Но за всички останали прошка няма - за тях срокът е 1 година и изтича през март 2020 г. Все пак в крайния вариант на закона в населените места извън тези по Черноморието, контролът си остава в общински ръце, ДНСК ще контролира преместваемите обекти само в курортите.
“24 часа” попита Националното сдружение на общините в Република България подготвя ли се местната власт за новите изисквания и оттам отговориха, че
много общини
вече са приели
изискваните
наредби
В този списък обаче са предимно големите общини, които са областни центрове и където рядко нещо се оставя на случайността. Малките най-вероятно ще го направят в последния възможен момент.
Освен това каквото и да напише в наредбата една община, тя няма големи възможности за маневриране, защото в самия закон пише, че основните изисквания на закона трябва да фигурират и в общинската наредба. Едно от тези изисквания е това за индивидуалния проект. Твърде е възможно в някои общини да погледнат формално на новите изисквания и да си затварят очите, но нищо не пречи на места да се развихрят истински войни за сергии, павилиони и пр.
Самият бизнес, който зависи от тези разпоредби, масово не е запознат с тях и сигурно също ще научи в последния възможен момент.
По ирония, в проекта, приет през март, е променено и определението за преместваем обект и новата дефиниция гласи: “обект, предназначен за увеселителна, търговска или друга обслужваща дейност, който може след отделянето му от повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура да бъде преместен в пространството, без да губи своята възможност да бъде ползван на новото място със същото предназначение”.
С други думи, това важи и за навесите на автобусните спирки. Ако законът се следва точно, всяко предприятие за градски транспорт в България трябва наново да узакони един по един всички навеси на спирките.
За проекта трябва становище поне от 4-ма специалисти
Поне 4-ма - 5-ма експерти трябва да си кажат мнението и да предоставят срещу заплащане документ, за да може да се узакони един индивидуален проект за преместваем обект, казаха за “24 часа” от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. Двете най-важни становища са за конструктивната част и за електроснабдяването. Становищата дали обектът е устойчив и дали може да се свърже към електромрежата се дават от различни експерти и такива документи струват между 80 и 150 лева. Разбира се, за сергия не е необходимо да има мнение от електроспециалист.
В закона изрично е посочено, че ако в обекта се използва вода, задължително трябва да има или връзка с канализацията, или пречистване и отвеждане на отпадните води по друг начин. Такива становища се издават от специалисти по ВиК и тарифата е горе-долу същата.
Малко по-скъпо струва становището на архитект по архитектурно-художествената част, което е задължително за абсолютно всеки преместваем обект. Архитектите нямат твърдо установени тарифи, но запознати твърдят, че такова становище струва поне 200 лв. При по-големите преместваеми обекти от типа на павилиони например за продажба на храни, трябва и мнение на ОВК специалист, което може да струва към 100-150 лв. ОВК означава “отопление, вентилация, климатизация”.
Така индивидуалният проект на най-елементарните преместваеми обекти струва към 500 лв., но за по-сложните разходът стига до 1000 лв. и дори може да е повече.
Преместваеми обекти са и всички видове люлки, катерушки и всякакви атракции за децата, за които освен тези становища трябва и мнение на специалист по безопасност и технически надзор. За атракциите по курортите индивидуалният проект ще трябва да се изкара чак след две години и половина, но за останалата част от страната моментът настъпва сега.