Поне още 5 години телевизиите у нас ще са предпочитан рекламен канал пред интернет
All Digital - най-новата дигитална агенция на българския комуникационен пазар, започна дейността си през октомври. Амбицията ѝ е да предлага цялостно дигитално обслужване на клиентите, което включва услуги по електронна търговия, оптимизации, криейтив концепции, разработка на сайтове и апликации.
Клиенти на All Digital, в която в момента работят около 10-ина души, са Инвестбанк, “Миле” (Miele), “Белла България”, веригата магазини “Фантастико”, “Спорт депо” и “Перно Рикар България”.
Партньори в агенцията са Владимир Денев, собственик и управител на медийната компания “Аргент”, и Стилиян Шишков, собственик на групата Sportal.bg.
- Г-н Денев, с какво All Digital - новата дигитална агенция, която създадохте, е по-различна от дигиталното звено, което е част от медийната ви агенция “Аргент”?
- Това звено формира основната част от екипа на All Digital. Идеята е да надградим нов вид услуги и да предлагаме всичко, което касае цялото дигитално обслужване на клиентите. До момента в медия агенция “Аргент” сме се занимавали с една част от дигиталните услуги, свързани най-вече с медия планиране и закупуване на дигитални медии, управление на кампании в социални мрежи като фейсбук, инстаграм и други, както и всякакви услуги, които може да осъществяваме за клиентите в гугъл.
- Какъв е смисълът от агенция, която е само дигитална?
- Все повече клиенти се интересуват от все по-пълно обслужване в дигиталната сфера, защото предпочитат на едно място да намерят целия пакет от услуги. Защото досега търсят различен тип агенции, които да им осъществят примерно оптимизация на търсенето на сайта или да им предложат разработка на нов сайт или управление на съдържание във фейсбук, или пък създаване на някакъв криейтив, специално измислен и разработен, за да бъде използван в интернет.
- Тенденцията през последните години показваше обединяване на всякакъв тип рекламни и медийни агенции под шапката на голям комуникационен холдинг. Да не би да започва обратният процес на разделяне на тези услуги?
- Така е ситуиран пазарът, че все повече расте сегментът на дигиталните услуги. В България даже доста изоставаме не само от европейските тенденции, но и от тенденциите в Източна Европа. Предполагам, че в съвсем обозримо бъдеще дигиталните услуги ще представляват много сериозна част от целия медиен микс, от който клиентът ще се интересува. Затова предпочитам, преди да възникнат тези големи потребности за клиентите, ние да имаме структура, която вече се е сработила и е готова да оперира на този пазар. Това не изключва всякакви активности, които през медия агенция “Аргент” може да осъществим за традиционния тип медии - телевизия, радио, преса, външна реклама.
- В момента цената на рекламата онлайн е доста по-ниска от тази в традиционните медии. Ще се променят ли нещата?
- Това е въпрос на гледна точка. Ако клиентът има съответните познания или пък обслужващата го медийна агенция му направи правилен разчет, ще се докаже, че най-евтина цена на контакт има в телевизията. Цената от дадено рекламно присъствие в интернет може да е и относително по-висока, ако правилно таргетира конкретната целева група, която иска да постигне клиентът. Най-точно може да се дефинира достигането до определени клиенти през интернет, защото има най-добра статистика и най-добре може да се направи анализ до кои точно потребители е достигнало съответното послание.
- Как рекламата онлайн оцелява с фейсбук и гугъл, където рекламата е в пъти по-евтина, а достига до много повече потребители? Точно заради това много от рекламодателите пренебрегват другите канали за онлайн реклама.
- Процесът е необратим. Все повече клиенти ще виждат ефект и необходимост от своето рекламно присъствие във всички социални мрежи плюс гугъл. Все по-голяма част от рекламните инвестиции в интернет изтичат в чужбина и това е процес, който се наблюдава от доста време във всички страни от Източна Европа. Доскоро тези инвестиции, които касаеха фейсбук и гугъл, бяха около 50% от общо инвестираните пари, а за 2018 г. те вече стигат до около 65%. Иначе казано, около една трета от всички инвестирани от клиентите пари в интернет остават на българския пазар и съответно се разпределят от българските пъблишъри и от местните играчи на пазара, което не е много радостно. Но това е тенденцията и тя, за съжаление, ще се задълбочава. Иначе казано, все по-малко пари ще остават на българския пазар от всички инвестирани пари в интернет.
- Прогнозирате ли фалити или окрупняване на рекламни агенции и компании заради това?
- Не. По-скоро клиентите ще имат нужда от подобно обслужване. Повечето от тях ще трябва да се замислят за някаква оптимизация на медия микса, защото в крайна сметка не всичко се случва във фейсбук или гугъл. Това се случва, понеже клиентите най-лесно се справят с тези медийни канали, но има достатъчно други възможности, които могат да бъдат дори по-ефективни като цена на контакт. Все пак трябва да има и разумни специалисти от медийните и дигиталните агенции, които да посъветват клиента къде точно да насочат инвестициите си.
- Според американски издания през тази година вече се очаква рекламните инвестиции онлайн да надминат тези в телевизия в САЩ. Според вас кога ще се случи подобно нещо и у нас? Върви ли с такива бързи стъпки рекламата онлайн?
- За Щатите съм сигурен, че това се е случило. Отдавна общата инвестиция на интернет рекламите и в Обединеното кралство е надминала инвестицията в телевизия. За нашия регион това все още е далече. Специално в България предвид относително много високата все още гледаемост на телевизията, която е функция на все по-застаряващото ни население като демография, този процес или тази точка на пресичане, когато инвестициите в интернет ще прескочат телевизията, не я виждам в обозримо бъдеще. Това едва ли би се случило до 5 години. А за 10 не искам да прогнозирам, защото никой не знае къде биха отишли технологиите. Все пак върнете се 10 години назад и ще прецените, че изобщо не сме си говорили за такива неща.
- Какво отличава онлайн рекламата от традиционната?
- Аз не съм точно в криейтива, но знам, че най-важното нещо за една реклама, която е мислена и създадена в онлайн пространството, е тя да е суперефектна и веднага да грабва вниманието. Изследвания показват, че потребителят, застанал пред някакъв екран - настолния си компютър, лаптоп или дори пред телефона си, трябва да реагира между 3 и 5 секунди на рекламата. Ако тя не е достатъчно атрактивна, за да се загледа в нея, просто я отминава и продължава нататък.