8 тенденции в маркетинга бележат началото на новото десетилетие
От египетските съобщения за продажби, написани на папирус, през вестника и чак до мобилните таргетирани съобщения - достатъчен е един поглед към историята на рекламата, за да стане ясно, че тя върви ръка за ръка с технологията. Въпреки това главните цели на рекламата остават - да информира, да убеждава и да напомня на потребителите за конкретна марка и нейните предимства. Единственото, което се е променило, е как тези цели биват постигани.
С почти 8 милиарда души на планетата днес сякаш трябва просто да пуснеш някъде реклама, за да върви бизнесът ти. Оказва се обаче, че изобщо не е така. Тенденциите в рекламата се менят всяка година, за което спомагат доста фактори. Промяната в предпочитанията и избуяването на новите технологии са само два от тях. Така, както и маркетинговият софтуер се осъвременява непрекъснато. Всяка следваща версия взема предвид какво влиза и излиза от света на маркетинга. Ползите от това да знаеш тенденциите обаче не се ограничават само до софтуерното развитие.
Експертите прогнозират 8 тренда в рекламата през 2020 г. според специализираното издание FinancesOnline. Всички те са играли важна роля през последните години. Но кои от тях ще “остареят” скоро и кои ще продължат да са все така силни?
1. Видеореклама
За начинаещите видеорекламата все още е най-доброто средство за успешен маркетинг. Това не е изненада, тъй като все пак тя се налага от началото на телевизионната ера. Развитието на интернет, компютрите и мобилните устройства само осигурява повече платформи за нея. Видеорекламата вероятно ще продължи да е
сред значимите тенденции поне в следващите 5 години
Именно заради мобилните устройства някои маркетингови похвати изгубиха блясъка си, тъй като стана трудно да четеш например мейли и брошури на мобилния си екран. Затова пък видеото предава съобщения върху различни платформи и така доби сериозно маркетингово значение.
За видеорекламата обаче става все по-важно да е кратка и съдържателна. След като потребителите имат достъп до безкраен брой видеа, значи нещо много експресивно трябва да грабне вниманието им. Нужно е да се помни и още нещо - никой не иска да си губи времето в гледане на дълги реклами. Всичко това води до видеореклами, които стават по-къси, по-сбити, по-интригуващи и директни. Единственото сериозно предизвикателство за големите бизнес брандове е, че хората все повече
гледат съдържанието и не се интересуват толкова от качеството
на видеото.
2. Персонализирана реклама
Това изобщо не е нова тенденция, но е тази, която със сигурност ще става все по-значима. Причината е все по-големият брой методи, чрез които рекламистите научават все повече неща за потребителите и какво те искат - т.нар. поведение на клиента. Постепенно рекламите ще се опитват да таргетират реални хора чрез мейли или други регистрирани данни. Така ще им бъдат предлагани по-добри и конкретни оферти, които е по-вероятно да се превърнат в продажби.
Таргетираният маркетинг не е ограничен само в една форма на реклама. Практически той може да се прилага към видео, социални медии, телевизия, дори и в печатната реклама. Най-същественото при този тип реклама е да се открие на кои точно хора да бъде показано посланието, както и точното време, в което да бъде направено това.
Защо персонализираната реклама е по-ефективна? Изследвания показват, че
63% от потребителите се отегчават,
когато получават общи рекламни съобщения, а 59% твърдят, че персонализираната реклама е изиграла роля в решението им за покупка.
За 2020 г. 51% от потребителите очакват, че бизнесът ще им осигурява уместни, предназначени за тях предложения.
3. Мобилна реклама
През изминалата година повече от половината от онлайн трафика в света идва от мобилни устройства. Все повече потребители използват телефона си, за да пазаруват онлайн, да сърфират в интернет или да се забавляват. Резултатът е, че марките подсигуряват своите услуги, сайтове и реклами да са мобилно готови.
Това се отразява върху почти всички дигитални тенденции в рекламата. Например повечето видеа вече се снимат в изправена позиция, за да се създаде това, което се нарича вертикално видео. То е идеално за гледане през мобилен телефон.
Другият голям тренд са сторитата, заради които Snapchat стана изключително популярна социална мрежа. Има ги и в останалите социални платформи. И въпреки че вършат работа и върху десктопа, те са предимно продавани за мобилни телефони. Рекламодателите забелязват това и също започват да публикуват реклами в стори формата. Това важи особено за инстаграм, където 33% от най-гледаните сторита са създадени от марки.
Третият път на мобилната реклама е чрез игрите. При много от тях могат да се купуват ресурси за играта с истински пари. Тези неща обаче могат да бъдат придобити и без плащане, а чрез гледане на реклама, което брандовете използват, без да се скъпят.
Ползите от мобилната реклама - потребителите могат да откликнат веднага, не изисква твърде много съдържание, за да бъде привлекателна, дава информация в реално време, нужната аудитория е лесно да бъде таргетирана, а позволява и трансакции на мига заради възможното мобилно плащане.
4. Дисплей реклама
Дисплей рекламата обикновено се отнася до визуалната реклама, която използва банери, като съществува огромно разнообразие от форми и размери. Навремето се оказва доста неефикасен метод за реклама, тъй като съдържанието му е достатъчно далече от потребителите. Когато обаче са открити начините за таргетиране, тя става един от големите играчи в рекламата.
Една от иновациите при нея е, че претърпява ремаркетинг. Това означава да достигаш до потребителите, които вече са били на конкретния сайт, така че има информация за тях. Маркетолозите могат да я използват, за да създават конкретни съобщения или съдържание, което ще е само за таргетираната аудитория.
Все по-голям тренд в дисплей рекламата става
добавянето на видео в банерите
Има ли клип, кликовете се увеличават с 18,4%, показват изследванията.
5. Печатна реклама
Първото и най-важното е, че печатната реклама не е мъртва. Тя тихо направи своите ходове, за да се обнови и така да стане конкурентна на дигиталния свят. Същевременно най-силното ѝ качество, което я прави ефективно средство за реклама - това, че може да ѝ се вярва, никога не се е променяло.
Помислете например какво става, когато прочетете във вестника за смъртта на известен човек. Първото нещо, което усещате, е тъга и съчувствие. Но пък когато прочетете това онлайн, първата мисъл е “Поредната лъжа!” Това е една от ключовите разлики, заради които печатната реклама продължава да е твърде ценна.
Последните няколко години се оказаха добро време за печатната реклама, която преживява нещо като малък ренесанс. Според статистиката печатните реклами в САЩ са достигнали 15 милиарда долара през 2017 г., като продължават да се увеличават.
Основната причина за успеха е, че бизнесът осъзнава ползите от това да инвестира в печата. Пълните пощенски кутии пак са за предпочитане пред мейлите, които обикновено се задръстват със спам и писма за абонамент.
Друг интересен аспект, който все още прави печатните медии много желани, е
човешката любов към осезателното преживяване
- да пипнеш, да усетиш. Днес това позабравено чувство е по-търсено отвсякога след старта на дигиталната ера. Комфортно е някак си да можеш да докоснеш нещо - чувство, което не може да бъде дадено от дигиталното копие. Така печатната медия се превръща в добър начин да бъдат създадени връзки и доверие с аудиторията.
И не става въпрос само за възрастните потребители. Американски изследвания показват, че
92% от хората на възраст от 18 до 23 г. намират за по-лесно да четат печатно,
а не дигитално съдържание.
Ползите от печатната реклама - потребителските истории може да заемат централно място във вестника, персонализирано съдържание, за което се използват данни от абонамента, творческо използване на различните видове вестници, малки, но по-фокусирани публикации.
6. Социалната реклама
Това са рекламните възможности, които се предоставят при използването на социалните платформи като фейсбук, LinkedIn, Twitter и др. Сред ползите е ясният брой потребители, които дадена промоция може да достигне.
На практика фейсбук е най-голямата социална медия. Затова рекламодателите непрекъснато намират различни начини да я използват като маркетингово оръжие. Сред най-успешните е да се постави кратка реклама в популярно видео или видео на живо. То има високо ниво на посещаемост, а същевременно тези реклами не могат да бъдат пропуснати.
Друг тренд при социалната реклама са популярните приложения за съобщения, чрез които хората все повече общуват и в които се среща все повече реклама. Една от ненадминатите ползи на този тренд е, че потребителите преглеждат тези приложения всекидневно, и то по много пъти.
7. Реклама чрез програматик
Автоматично купуване на реклами, които още по-целенасочено таргетират аудиторията - това е програматик рекламата. Този процес, който включва голяма степен на автоматизация, е по-бърз и ефективен, сравнен с традиционната реклама. В същото време е по-евтин и с висока степен на приспособяване.
Една от основните причини компаниите да търсят автоматизираните реклами е увеличението на броя канали за достигане до аудиторията. Става все по-трудно за рекламните отдели да са в крачка с всички тях. Затова програматик платформите, които използват много сигнали едновременно, за да препращат индивидуализирани реклами, е перфектното решение.
Голямата разлика между традиционната и програматик рекламата е, че последната може да се случи в реално време. Същевременно не е задължително да бъде ползвана само в дигиталното пространство, може да е и в различни видове медии.
Програматик рекламата е комбинация от обработката на големи количества данни, технически умения и автоматизация. Така че това не е напълно автоматизиран метод, тъй като все още се нуждае от човешки капитал. Без съмнение това е един от рекламните трендове, които трябва да се държат под око, има още какво да се случва там.
8. Рекламата расте
След като се появяват все повече продукти, услуги и бизнес, инвестициите в реклама няма как да намаляват. Възходът на новите технологии предлага нови възможности на рекламодателите. Затова трендът на рекламен ръст всяка година ще продължи.
Ще се увеличава видеорекламата, тъй като все повече потребители стават мобилни. Все повече компании ще предлагат вертикални реклами по 6 секунди, които не могат да бъдат избегнати. Така че бюджетът, отделян за видео реклама, която има все по-голям потенциал, неминуемо ще се уголемява. Прогнозите на специалистите са, че инвестициите във видеореклами ще стигнат 102,8 милиарда долара до 2023 г.
Социалните медии и електронната търговия също нарастват със заплашителен темп. Вместо да се почувстват объркани, напредничаво мислещите хора използват едновременно и двете, за да разширят максимално възможностите си за продажби.
Същевременно големият брой реклами в конкретна платформа може да се окаже нож с две остриета. От една страна, очевидно показва силен интерес към нея. От друга, обаче може да е сигнал за жестока конкуренция. Затова съветът на експертите е рекламодателите никога да не се доверяват само на една платформа за цялостната си маркетингова стратегия.
И накрая не трябва да се забравя, че в съвременния технологичен свят трендовете в рекламата непрекъснато се променят. Достатъчно е да се появи нещо голямо и нищо от познатото досега вече няма да е вярно. Това е единственото сигурно за бъдещето на рекламата.