Александър Миланов: Проблемът в България не е толкова във възрастта на колите, а в контрола
1515 нови модела BMW са регистрирани през миналата година у нас. Това стана ясно от пазарния отчет на вносителя на баварската марка "BMW България".
Официално от нашите дилъри са продадени 1159 беемвета (плюс 5 процента спрямо 2018 г.), но регистрациите в КАТ са 1340, защото е включена и сделка с голям коорперативен клиент, който е сключил договор директно с представителство в Германия. Още 175 са автомобилите с марка BMW, получени в Германия, но с първа регистрация в България.
55 процента е увеличението на продажбите на марката MINI, собственост на BMW Group. 238 са продажбите у нас през миналата година, като огромния ръст се дължи преди всичко със сделки в кооперативния бизнес, поясни шефът на "BMW България" и председател на ААП (Асоциацията на автомобилните производители в България) Александър Миланов. 8 процента е ръстът при продажбите на мотоциклетите BMW. За миналата година у нас са пласирани 114 нови мотора на баварската компания.
Сред автомобилите лидер по продажби у нас е BMW X5 с 234 продадени бройки, следван от най-малкия кросоувър Х1 - 117, Серия 3 - 91, Х3 с 89 продажби, огромният луксозен всъдеход Х7 с 84 сделки. От 7-а серия пък са регистрирани през миналата година 57 продажби. Дизеловите покупки са повече от бензиновите, а делът на 6-цилиндровите двигатели е 47 процента. 75 са електрифицираните коли. 235 са продажбите у нас за миналата година от М серията, което е ръст от 75 процента.
До края на 2021 година BMW ще пусне на световния пазар 12 изцяло електрически модела, като разкрити досега са само три. Целта е колите с електрически мотор на компанията да набъбнат дотогава от сегашните 500 000 бройки на 1 милион. "Бъдещето е явно в електрификацията. В момента 14 процента от произвежданите модели на BMW имат и електрически мотор. Съдбата на автоиндустрията определено ще се определи през 2020 година. Никой не дава пари на компаниите за разработване на новите технологии. Който дава повече пари за инвестиции, той ще успее", каза Миланов.
Както е известно през тази година автомобилните фирми трябва да влязат до края на годината в еконормите, определени от Европейската комисия - средно 95 г СО2 на произведена кола (за BMW и останалите премиум марки границата е 104 г/СО2). Заради това много от производителите ще са принудени да спрат (временно или не) от производство някои свои модели с големи двигатели с вътрешно горене и с 4х4, които замърсяват повече. Лека полека автомобилите в малкия сегмент ще станат изцяло електрически, защото никой производител няма да има сметка да слага филтри за NOx азотни оксиди на едноцилиндров малък двигател на цена от 1500 евро. Така градските коли ще станат много скъпи и неатрактивни за клиентите.
Прогнозите са, ча много малко от автогигантите ще се разминат с плащане на глоби в края на годината.
"На BMW няма да се налага да плаща глоби. Може да се наложи в краен случай да зачеркнем някой модел, но проблема е при по-масовите производители", допълни Миланов, като уточни че цените на новите автомобили ще запазят ценовата си рамка, но съобразена с инфлацията.
Миланов засегна и темата с мръсния въздух в София и големите градове, както и състоянието на автомобилния парк у нас. "В София най-вече се отразява на въздуха отоплението, но не можем да оставим хората на студено. Мръсотията по улиците носи не толкова много фини прахови частици, което също влияе на чистотата. Уверявам ви, че Букурещ е по-мръсна столица от София. Там влияее също така и огромната индустрализация на града. Проблемът в нашия автомобилен парк не е толкова във възрастта на колите, а в контрола. На хартия много от автомобилите са с екостандарт Евро 3, но повечето са са без катализатори. Между нас се движат "бомби" без спирачки и без никакъв контрол на сигурността на тези машини", подчерта Миланов.
Той отново даде за пример съседна Румъния, където електрофикацията на автомобилния парк се развива с бързи темпове заради подкрепата от старан на правителство с 11 000 евро при покупка на чисто електрическа кола и 5000 евро при вземането на плъг-ин хибрид.